Co je Transat 6,50?
Transat 6,50 je sólový závod přes Atlantský oceán. Startuje na západním pobřeží Francie a končí v brazilské Bahii. Délka závodu je 4200 mil, tedy necelých 8000 km. Jedinou zastávkou na trase jsou Kanárské ostrovy, kde si závodníci odpočinou po divoké plavbě z podzimní Evropy. Posádky se na ostrovech věnují nejen odpočinku, ale také opravám svých lodí. Delší část plavby je teprve před nimi.
Z Kanárských ostrovů poplují jachty nejprve v pasátu severní polokoule. Na cestě k rovníku je čeká velká překážka, jíž je pásmo nazývané Doldrums, neboli rovníkové tišiny. Český výraz je ale zavádějící; k tišinám má tato oblast daleko. Setkávají se zde pasáty severní a jižní polokoule. Slabý vítr všech směrů zde mnohokrát za den přerušují silné bouře. Je to navíc místo, kde se rodí ničivé hurikány mířící k americkým břehům.
Oblasti Doldrums klade na vyčerpané závodníky mimořádné požadavky. Spánek je téměř vyloučen, stále je třeba pracovat s lodí a s plachtami, sledovat počasí.
Na rovníku se startující dostávají do pasátu jižní polokoule. Počasí se sice uklidní, ale o to více na závodníky doléhá únava. U brazilských břehů přichází šalebný pocit blízkého cíle. Nedostatek spánku si zde často vybírá svou daň. Není nouze o zlomené stěžně. Jachtaři jen stěží dokáží potlačit nakumulovanou únavu.
Závod se jezdí každý lichý rok a na startu se objevuje více než 70 startujících z celého světa. Již od svého vzniku je Transat 6,50 vstupní branou mezi špičku světového sólového jachtingu. Účastnila se ho taková jména jako Bruno Peyron (absolutní světový rekordman v plavbě kolem světa), Michel Desjoyeaux (dnes nejlepší sólový jachtař světa) nebo Ellen MacArthur (držitelka rekordu v sólové plavbě kolem světa). Jen výjimečně se ve světové špičce objeví jachtař, který se Transatu 6,50 nezúčastnil.
Na jakých lodích se pluje?
Závod se pluje na závodních speciálech, pouhých 6,50 metru dlouhých, jejichž výtlak je 1000 kg. Výška v podpalubí zdaleka nedostačuje k tomu, aby se zde dospělý muž postavil. Závodník se nejčastěji pohybuje po čtyřech. Život na lodi navíc mimořádně znesnadňují prudké pohyby jachty na vlnách. Na závěsném vařiči lze s dávkou vypětí ohřát maximálně konvici s vodou.
Jachty Transat 6,50 jsou velmi přeplachtěné. Plocha plachet odpovídá lodím dvojnásobně větším, které mají až čtyrnásobný výtlak.
Plachty jsou motorem plachetnic. Předimenzovaná plocha plachet na Transatu 6,50 odpovídá našlapaným agregátům vozů Formule 1. Malou loď ženou po vlnách ve skluzu, sebemenší zaváhání kormidelníka může být pro jeho další pokračování v závodu osudné. Závodní speciály neodpouštějí chyby.
Aby bylo možné se během závodu alespoň trochu vyspat, je na palubě instalován autopilot. Elektrickou energii mu, stejně jako navigačním přístrojům, dodávají solární panely. Plavba na jachtě Transat 6,50 je tak šetrná k životnímu prsotředí.
Spánek
Všechny sólové závody jsou mimořádně fyzicky náročné. Jedním z důvodů je i nedostatek spánku. Transat 6,50 je v tomto směru extrémní. Tyto malé, ale mimořádně rychlé lodě kladou na závodníkovu pozornost ty nejvyšší nároky. Spí se ve velmi krátých intervalech, často jen kolem 10 minut. Závodník za den naspí mezi 3 a 4 hodinami, ve výjimečných případech nezamhouří oka po dobu 48 hodin. K tomu, aby bylo možné vzniklou únavu překonat, je nutné extrémní spánkový režim trénovat ve spolupráci s odborníky.
Spolehlivost
Při sólovém jachtingu je jachtař odkázán nejen na své znalosti a schopnosti, ale také na techniku a materiály. Veškerá zařízení na palubě musejí být maximálně spolehlivá. Jiné než nejlepší zařízení znamená handicap a i tato technika musí být pod neustálým dohledem. Sebemenší defekt může ohrozit dobré umístění, neřkuli zdraví závodníka. Proto je nedílnou součástí kampaně i neustálá kontrola technického stavu lodi. Divoké moře nepřistoupí na žádné kompromisy.
Příprava
Na závod se bude tým Minitransat.cz připravovat již od září tohoto roku. Intenzívní tréninky budou probíhat v zimních měsících ve Středomoří, na jaře se jachtaři přesunou na Atlantik. Od jara 2006 se tým bude účastnit závodů lodí stejné třídy v Itálii, Francii i Velké Británii. Počítá se též s účastí na několika českých a slovenských závodech v Chorvatsku.
Zimu 2006/07 stráví tým opět ve Středomoří, kde bude pokračovat zimní příprava. V průběhu roku 2007 je v plánu doladění jachty na hlavní závod a účast v dalších regatách. Na začátku září se již Minitransat.cz přesune na start Transatu 6,50.
Tým Minitransat.cz
Jachtaři
David Křížek
Závodnímu jachtingu se věnuje od 10 let, ale jinak tento sport provozuje již od raného dětství. Za svoji kariéru získal 11 medailí z Mistrovství ČR v různých lodních třídách. Zúčastnil se celé řady zahraničních závodů (6x mistrovství světa a 8x mistrovství Evropy). V letech 1997-1999 absolvoval společně s Patrikem Hrdinou (2x OH Windsurfing) olympijskou kampaň v lodní třídě 49er a v roce 1999-2000 v průběhu půl roku 2x přeplul Atlantik, z toho jednou na ultralehkém nafukovacím minikatamaranu SECTOR.
David Křížek má zkušenosti s plachetnicemi pro děti (Optimist a Cadet), s plachetnicemi jednoposádkovými pro dospělé (Evropa, Laser, Byte, Finn), dvouposádkovými (Fireball, Pirat, 420, 470, Laser 5000, 49er, Star, Hobbie Cat 16 a 18) a víceposádkovými (Café 24, Café skiff, Magic 25, Thompson 730 a 850, Avar 25, J 24, J 80, JOD 24, Elan 31, 33, 333, 37, Beneteau First, Grand Soleil). Dále se věnuje taktickým závodům v team a match racingu (420, FireFly, Vangard, Lark) ? bronz z mistrovství Evropy 2004. Je profesionálním trenérem jachtingu ve Sportovním centru mládeže při YC CERE. Podílel se na olympijské přípravě posádky Musil ? Daněk ve třídě 470. Byl státním trenérem na ISAF Youth World Championship 2002 v Kanadě a 2003 na Madeiře. Trénoval Lenku Šmídovou v závodech SP, na MS 2004 a na olympijských hrách 2004 v Aténách, kde získala stříbrnou olympijskou medaili.
Daniel Vodička
S jachtingem začínal relativně pozdě, až v 17 letech. Již od počátku se věnoval výhradně jachtingu námořnímu. Od roku 1995 pracuje jako charterový kapitán pro nejrůznější charterové společnosti, navíc se zabýval údržbou a opravami jachet. Třikrát absolvoval plavbu přes Atlantský oceán ve funkci kapitána. Plul na mnoha dalších mořích a oceánech (celé Středomoří, kanál La Manche, Karibské moře, Indický oceán...). Celkově má již za sebou téměř 60 000 námořních mil, tedy dohromady více než dvojnásobek obvodu Země.
Daniel Vodička je instruktorem námořního jachtingu jmenovaným Ministerstvem dopravy a spojů ČR, držitelem oprávnění A, tedy Yachtmaster Ocean. Od roku 2000 spolupracuje s několika časopisy. Je stálým spolupracovníkem časopisu Yachting revue, kde má na starosti monitorování světových jachtařských závodů, testování jachet, odborné články o meteorologii a vybavení jachet. Navíc je externím spolupracovníkem časopisů Playboy a Dovolená a také Hospodářských novin. V roce 2003 obsadil 4. místo v České námořní rallye ? Mistrovství ČR v námořním jachtingu, pravidelně se účastní Velikonoční regaty, kde obsadil 4., 2. a 1. místo.
Realizační tým
Team manager
? Vojtěch Hlaváček
Ředitel produkční a marketingové společnosti, podílel se na realizaci 1.pražské pláže v Praze, pořádal závody extrémních sportů a řadu dalších nekonvenčních projektů.
Technický vývoj
? Ondřej Uher
Šéf firmy CompoTech, jež se zabývá kompletním řešením karbonových součástí, je dodavatelem a výrobcem stěžňů, ráhen, spinakerových pňů a dalších uhlíkových doplňků.
? Ian Pinnell
Jeden ze zakladatelů firmy P&B. Velmi úspěšný designér a výrobce plachet. Jeho úkolem bude vývoj, výroba a úprava plachet pro obě lodě týmu.
Adviser
? Lenka Šmídová
Stříbrná olympijská medailistka z Atén 2004.
- Martin Trčka
Úspěšný reprezentant ve třídě Laser, účastník OH v Aténách.
Úkolem adviserů je poradenství spojené s realizací projektu a sledování relevantního dění ve světě jachtingu.
Meteo team
? doc. RNDr. Josef Brechler, CSc.
Katedra meteorologie a ochrany prostředí Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy.
? Ing. Petr Ondráček, CSc.
Prezident České asociace námořního jachtingu.
Úkolem Meteo teamu je příprava analýz meteorologických jevů na trase závodu a optimalizace plavby vzhledem k momentálnímu stavu počasí.
Úprava spánkového režimu
? doc. MUDr. Karel Šonka, DrSc.
Předseda České společnosti pro výzkum spánku a spánkovou medicínu.
Úkolem docenta Šonky bude úprava spánkového režimu, jež je pro samotný závod nezbytná, a odborná kontrola dlouhodobé přípravy na tento extrémní spánkový režim.
Medical
? MUDr. Jaroslav Větvička
Lékař českého olympijského týmu.
Úkolem MUDr. Jaroslava Větvičky bude dohled na fyzickou přípravu závodníků a optimalizace stravy pro závod.