Podmínky jsou extrémní, teplota klesá v noci pod bod mrazu, vítr fouká rychlostí až 80 km/h. Výjimkou nebyl po ránu ani led na palubě. Příprava na těžké závody však musí být tvrdá.
Po dlouhém období přípravných prací na projektu Atlantik minitransat.cz se konečně mohou oba jachtaři, David Křížek a Daniel Vodička, věnovat tréninkům a přípravám jachet na obtížné závody.
Generálními partnery projektu se staly firmy Atlantik finanční trhy a Cestovní kancelář Fischer. Jachta číslo 516 Davida Křížka ponese název Atlantik FT, jachta číslo 468 Daniela Vodičky název CK Fischer. Oba závodnící závodí za Yacht Club RODOP (YC RODOP).
Obě jachty byly do České republiky přivezené 22. prosince loňského roku. V průběhu měsíce ledna na nich probíhaly přípravné práce, aby byly 2. února opět naložené na kamión a převezené do Slovinska do maríny Portorož, kde probíhala jejich kompletace a první tréninky.
Chladné klima ve Slovinsku nepřálo pozvolným začátkům a naši jachtaři se s plavbou na svých lodích seznamovali při silném větru. Rychlost větru jen zřídkakdy klesla pod 25 uzlů (cca 50 km/h) a teplota nestoupala nad 6° C. Jachty od počátku prokazovaly skvělý rychlostní potenciál. Již při prvních trénincích pluly na vlnách ve skluzu rychlostmi nad 12 uzlů, což je rychlost, jíž málokdy dosáhnou jachty dvojnásobné velikosti. Při tréninku a kompletaci lodí pomáhala našim jachtařům dvojice zkušených slovinských závodníků Andraz Mihelin a Kristian Hajnsek, kteří v loňském roce úspěšně absolvovali závod Transat 6,50.
První tréninky sloužily především k důkladnému seznámení s jachtami a k vyladění drobných nedostatků. První plavby v pro jachting mimořádně nízkých teplotách byly velmi náročné, závodníci však musejí být na těžké podmínky připravení. V chladném počasí jim pomáhá i kvalitní funkční prádlo od české firmy Moira a jachtařské oblečení Aigle.
Po týdnu na moři se naši závodníci vrátili do České republiky, aby projekt Atlantik minitransat.cz představili na každoročním setkání námořních jachtařů v Libštátě, kde o prezentaci projevila velký zájem odborná jachtařská veřejnost.
Na další tréninkovou plavbu vypluli naši jachtaři 2. března. Vedla ze slovinské Portorože do maríny Kremik v Chorvatsku, nedaleko Šibeniku. Oba jachtaři vypluli společně na lodi Atlantik FT. Předpověď nebyla ideální, to však nemusí být ani při závodech, na něž se chystají. Klidná noční plavba byla náročná především kvůli teplotě blížící se nule. Ráno se začal zvedat vítr z jihovýchodu, tedy proti směru plavby. Ještě než stačil výrazně zesílit, rozhodlo se pro hru s lodí hejno delfínů, kteří jachtu doprovázeli plných 30 minut.
Vítr však sílil. Postupně se přidával i déšť. Viditelnost se snížila na pouhých 0,5 míle (cca 1 km). Plavba v oblasti plné ostrovů a občasných mělčin je za takové viditelnosti náročná. Vítr stále sílil a brzy dosáhl rychlosti přes 35 uzlů (cca 70 km/h). Loď si však i v silném větru vedla výborně. S nadcházejícím soumrakem zamířila posádka do maríny Šimuni na ostrově Pag. Druhý den se vítr otočil na obávanou bóru a jeho rychlost vzrostla až na 150 km/h.
Na další plavbu se Atlantik FT vydala až ve chvíli, kdy rychlost větru zeslábla pod 45 uzlů (80 km/h). Plavba dále na jih byla rychlá, ale náročná. Silný vítr strhával čepice vln a vodní tříšť létala vzduchem. Jachtaři byli stále zalévaní vlnami a teplota vzduchu jen mírně stoupla nad 0° C. Na nejmenší možné plachty jachta letěla po vlnách rychlostí 15 uzlů.
Až ve chvíli, kdy vítr mírně zeslábl, bylo možné zvětšit plochu plachet. Rychlost lodi se ještě zvýšila a při surfování z vln dosahovala až 17 uzlů. Na palubě se oba jachtaři stále pohybovali přivázaní, pád přes palubu by měl v nízkých teplotách nejspíše fatální následky.
Boj s větrem skončil až s nadcházející nocí, kdy jachtaři dopluli do maríny Kremik. Atlantik FT měla v té chvíli za sebou 190 mil (cca 360 km) plavby v mimořádně náročných podmínkách, které jachtaři skvěle zvládli. Na moři nepotkali jedinou loď, což jen potvrzuje náročnost podmínek.
O týden později se na stejnou plavbu vydala jachta CK Fischer. Nyní již byla předpověď počasí lepší a plavba také výrazně klidnější. Daniel Vodička se dokonce dvakrát zastavil v bezvětří. I za slabého větru však jachta dosahovala rychlosti až 11 uzlů a stejnou vzdálenost tak CK Fischer uplula za 34 hodin.
Nyní bude třeba obě jachty připravit na náročnou, více než 1000 mil dlouhou sólovou kvalifikační plavbu do Francie, kterou je nutné absolvovat před účastí v regatách na Atlantickém oceánu a na vytvoření československého rekordu v plavbě k majáku Palagruža a zpět.
Generální partneři projektu
Atlantik finanční trhy
ATLANTIK finanční trhy, a.s. (ATLANTIK FT) je vedoucí nezávislý obchodník s cennými papíry s více než jedenáctiletou tradicí. Společnost poskytuje od svého založení makléřské služby domácím a zahraničním klientům z řad institucionálních investorů a fyzických osob.
ATLANTIK FT je členem a akcionářem Burzy cenných papírů Praha, a.s.
ATLANTIK FT je držitelem licence udělené Komisí pro cenné papíry, jež ho opravňuje k poskytování všech investičních služeb na kapitálovém trhu včetně obchodování se zahraničními cennými papíry.
ATLANTIK FT je členem profesního sdružení Asociace pro kapitálový trh (AKAT), které sdružuje nejvýznamnější obchodníky s cennými papíry na českém kapitálovém trhu. Cílem AKAT je rozvoj, standardizace a popularizace kapitálového trhu v České republice.
ATLANTIK FT je součástí akciové společnosti K&K Capital Group (KKCG). Na přelomu let 2001/2002 došlo k navýšení základního jmění o 90 mil. Kč na konečných 141 mil. Kč, což činí ATLANTIK FT nejlépe kapitálově vybavenou nebankovní společností na českém trhu.
Cestovní kancelář Fischer
Cestovní kancelář Fischer je jeden z největších touroperátorů v České republice s více než 100 000 zákazníky. Specializuje se na vysoce kvalitní výjezdovou turistiku. V nabídce jsou zájezdy do širokého portfolia přímořských destinací po celém světě. Od počátku svého působení na českém trhu se Cestovní kancelář FISCHER opírá o osvědčené klientské principy, mezi které patří zejména:
1.kvalita, rychlost a profesionalita
2. spolehlivost a jistota
3. osobní přístup k zákazníkům
4. odborná znalost
5. nové vize v oblasti cestovního ruchu
6. značka FISCHER jako synonymum těchto hodnot
Hlavní prioritou vedení společnosti je tyto principy neustále rozvíjet a prosazovat jejich uplatňování na všech úrovních firmy a u obchodních partnerů. S kapitálovým vstupem nového majoritního vlastníka společnosti K&K Capital Group a. s. do všech společností skupiny FISCHER v roce 2003 bude Cestovní kancelář FISCHER zvyšovat a rozšiřovat kvalitu služeb, které budou určené i pro náročnou klientelu. Znalosti trhu a potřeb zákazníků, podpořené finančně silným majoritním vlastníkem, jsou jen další zárukou její dlouhodobé stability. Strategickým cílem Cestovní kanceláře FISCHER je upevnit svou pozici na českém trhu a formou atraktivní nabídky zájezdů oslovit co nejširší skupinu zákazníků. Stále větší význam je věnován zejména turistice profesní, incentivní a tvorbě zájezdů dle individuálních představ a přání klientů.
Co je Transat 6,50
Závod Transat 6,50 je sólový závod přes Atlantský oceán, startuje ve Francii na západním pobřeží a končí v Brazílii v Bahii. Délka závodu je 4200 mil, tedy cca 8000 km. Jedinou zastávkou na trase jsou Kanárské ostrovy, kde si závodníci odpočinou po divoké plavbě z podzimní Evropy. Jak lidé, tak lodě potřebují na ostrovech všechen čas věnovat odpočinku a opravám. Delší část plavby je teprve čeká.
Po startu z Kanárských ostrovů poplují jachty nejprve v pasátu severní polokoule. Na cestě k rovníku je však čeká velká komplikace. Musejí proplout pásmem, které se nazývá Doldrums, neboli Rovníkové tišiny. Český název je matoucí, k tišinám má tato oblast daleko. Zde se setkává pasát severní a jižní polokoule. Slabý vítr všech směrů zde mnohokrát za den přerušují silné bouře. Je to navíc místo, kde se rodí ničivé hurikány mířící k americkým břehům.
V oblasti Doldrums jsou na vyčerpané závodníky kladeny mimořádné požadavky, spánek je zde téměř vyloučen, stále je třeba pracovat s lodí, sledovat počasí.
Na rovníku se startující dostávají do pasátu jižní polokoule. Počasí se sice uklidní, o to více však na závodníky doléhá únava. U brazilských břehů přichází šalebný pocit blízkého cíle. Nedostatek spánku si zde často vybírá svou daň. Není nouze o zlomené stěžně, jachtaři jen stěží dokáží potlačit nakumulovanou únavu.
Závod se jezdí každý lichý rok a na startu se objevuje více než 70 startujících z celého světa. Již od svého vzniku je Transat 6,50 vstupní branou mezi špičku světového sólového jachtingu. Účastnila se ho taková jména jako Bruno Peyron (absolutní světový rekordman v plavbě kolem světa), Michel Desjoyeaux (dnes nejlepší sólový jachtař světa) nebo Ellen MacArthur (držitelka rekordu v sólové plavbě kolem světa). Jen výjimečně se ve světové elitě objeví jachtař, který se Transatu 6,50 nezúčastnil.
Na jakých lodích se pluje
Závod se pluje na závodních speciálech, které jsou dlouhé pouhých 6,50 metru, jejich výtlak je 1000 kg. Výška v podpalubí zdaleka nedostačuje k tomu, aby se zde dospělý muž postavil. Pohyb po čtyřech je tím nejčastějším. Život na lodi navíc mimořádně znesnadňují prudké pohyby jachty na vlnách. Na závěsném vařiči lze ohřát maximálně konvice vody. Vaření nepřipadá v úvahu.
Jachty Transat 6,50 jsou velmi přeplachtěné, plocha plachet odpovídá lodím dvojnásobně větším, které mají až čtyrnásobný výtlak.
Plachty jsou motorem plachetnic. Ohromná plocha plachet dělá z lodi Transat 6,50 něco jako vůz Formule 1 na moři. Malou loď žene skluzem po vlnách a sebemenší zaváhání kormidelníka může být pro jeho další pokračování v závodu osudné. Závodní speciály neodpouštějí chyby.
Aby bylo možné se během závodu alespoň trochu vyspat, je na palubě instalován autopilot. Elektrickou energii pro jeho provoz a provoz ostatních navigačních přístrojů zajišťují solární panely a generátor.
Spánek
Všechny sólové závody jsou mimořádně fyzicky náročné. Jedním z důvodů je i nedostatek spánku. Transat 6,50 je v tomto směru extrémní. Tyto malé, ale mimořádně rychlé lodě kladou na závodníka největší nároky. Spí se ve velmi krátkých intervalech, často jen kolem 10 či 20 minut, celková doba spánku za den se pohybuje mezi 3 a 4 hodinami, ve výjimečných případech závodníci nezamhouří oka po dobu 48 hodin. K tomu, aby bylo možné takto vzniklou únavu překonat, je nutné extrémní spánkový rytmus ve spolupráci s odborníky trénovat.
Spolehlivost
Při sólovém jachtingu je jachtař odkázán jen sám na sebe, své znalosti a schopnosti. To se týká i technického stavu lodi. Proto vše na palubě musí být maximálně spolehlivé. Jiné než nejlepší zařízení tu nemá místo, vše musí být pod stálým dozorem. I sebemenší defekt může ohrozit dobré umístění v závodu. Proto nedílnou součástí celé kampaně je i neustálá kontrola technického stavu lodi. Zde není prostor na kompromisy. Divoké moře dokáže najít i tu nejmenší slabinu.
Příprava
Na závod se tým Atlantik minitransat.cz připravuje již od září roku 2005, kdy zahájil přípravu meteorologickou a úpravu spánkového režimu. Intenzívní tréninky budou probíhat v zimních měsících ve Středomoří, na jaře se jachtaři přesunou na Atlantik. Od jara 2006 se tým bude zúčastňovat závodů lodí stejné třídy ve Francii. Počítá se též s účastí na českých a slovenských závodech v Chorvatsku.
Zimu 2006/07 stráví tým opět ve Středomoří, kde bude pokračovat zimní příprava. V průběhu roku 2007 je v plánu doladění jachty na hlavní závod a účast v dalších regatách. Na začátku září se již Atlantik minitransat.cz přesune na start Transatu 6,50.
Tým Atlantik minitransat.cz
Jachtaři
David Křížek, CZE 516 Atlantik FT
Závodnímu jachtingu se věnuje od 10 let, ale jinak tento sport provozuje již od raného dětství. Za svoji kariéru získal 16 medailí z Mistrovství ČR v různých lodních třídách. Zúčastnil se celé řady zahraničních závodů (6x Mistrovství světa a 8x Mistrovství Evropy). Je členem SECTOR No Limits týmu, sdružení nejextrémnějších sportovců světa.
V letech 1997 ? 1999 absolvoval společně s Patrikem Hrdinou (2x OH Windsurfing) olympijskou kampaň v lodní třídě 49er a v roce 1999-2000 v průběhu půl roku 2x přeplul Atlantik. Jedenkrát na ultralehkém nafukovacím mini katamaránu SECTOR.
Je členem jachtařského týmu RODOP, který třikrát v řadě zvítězil na České námořní rallye. Má závodní a trenérské zkušenosti s celou řadou plachetnic, ať už olympijských, nebo neolympijských. V poslední době se stále více věnuje námořnímu jachtingu. V posledních letech navíc jezdil taktické závody v team a match racingu ? bronz z mistrovství Evropy 2004.
Čtyři roky byl profesionálním trenérem jachtingu ve Sportovním centru mládeže při YC CERE. Podílel se na olympijské přípravě týmu Musil ? Daněk ve třídě 470. Státní trenér na ISAF Youth World Championship 2002 v Kanadě a 2003 na Madeiře. V roce 2005 státní trenér české representace (Finn a Laser). Současný trenér Lenky Šmídové a Elizabeth Kratzig. Dříve trenér Lenky na Evropě v závodech světového poháru, na MS 2004 a na Letních olympijských hrách 2004 v Athénách, kde získala stříbrnou olympijskou medaili.
Daniel Vodička, CZE 468 CK Fischer
S jachtingem začínal relativně pozdě, až v 17 letech. Již od počátku se věnoval výhradně jachtingu námořnímu. Od roku 1995 pracuje jako charterový kapitán pro nejrůznější charterové společnosti, navíc se zabýval údržbou a opravami jachet. Třikrát absolvoval plavbu přes Atlantický oceán ve funkci kapitána. Plul na mnoha dalších mořích a oceánech, například po celém Středomoří, v kanálu La Manche, Karibském moři nebo Indickém oceánu. Celkově má za sebou již téměř 60 000 námořních mil, tedy dohromady více než dvojnásobek obvodu Země.
Daniel Vodička je též instruktorem námořního jachtingu jmenovaným Ministerstvem dopravy a spojů ČR, držitelem oprávnění A, tedy Yachtmaster Ocean. Od roku 2000 spolupracuje s několika časopisy. Je stálým spolupracovníkem časopisu Yachting revue, kde má na starosti monitorování světových jachtařských závodů, testování jachet, dodává odborné články o meteorologii a vybavení jachet. Navíc je externím spolupracovníkem Hospodářských novin a časopisů Playboy a Dovolená. V roce 2003 obsadil 4. místo v České námořní rallye ? Mistrovství ČR v námořním jachtingu, pravidelně se účastní Velikonoční regaty, kde obsadil 4., 2. a 1. místo.
Realizační tým
Team manager
. Evžen Starý ? profi-connect
Reklama a propagace projektu. Zkušenosti z mnoha projektů a kampaní. Mimo jiné též projekt přeplavby Atlantiku na ultralehkém katamaránu SECTOR.
Technický vývoj
. Ondra Uher- CompoTech
Kompletní řešení karbonových prvků, dodavatel a výrobce stěžňů, ráhen spinakerových pňů a veškerých uhlíkových doplňků.
. Ian Pinnell
Jeden ze zakladatelů firmy P&B. Velmi úspěšný designér a výrobce plachet. Jeho úkolem bude vývoj, výroba a úprava plachet pro obě lodě týmu.
Adviser
? Lenka Šmídová
stříbrná olympijská medailistka z Athén 2004
? Lukáš Neumann
kormidelník týmu RODOP, ex-representant 49er, školitel SailingLine
? Martin Trčka
úspěšný reprezentant ve třídě Laser, účastník OH v Athenách
Úkolem adviserů je poradenství spojené s realizací projektu a propagací a zároveň sledování nového dění ve světě jachtingu.
Meteo team
? Doc.RNDr. Josef Brechler, Csc
Katedra meteorologie a ochrany prostředí Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy
? Ing. Petr Ondráček CSc.
prezident České asociace námořního jachtingu
Úkolem Meteo teamu je příprava analýz meteorologických jevů na trase závodu a optimalizace plavby vzhledem k momentálnímustavu počasí.
Úprava spánkového režimu
? Doc. MUDr. Karel Šonka, DrSc.
předseda České společnosti pro výzkum spánku a spánkovou medicínu
Úkolem Doc. MUDr. Karla Šonky bude úprava spánkového režimu nutného pro samotný závod a odborná kontrola dlouhodobé přípravy na tento extrémní spánkový režim.
Medical
? MUDr. Jaroslav Větvička
Lékař a fyziolog Českého olympijského týmu
? MUDr. Martin Weis
Interna a sono ? výběr léků, mořská nemoc
? MUDr. Jan Bouda
Plastický chirurg ? odborná pomoc, výuka sebezáchrany
Úkolem lékařů je vybrat vhodné stravovací doplňky, vitamíny a minerály a optimalizovat stravu a fyzickou přípravu závodníků. Dále zajistit prevenci proti mořské nemoci, připravit lékařský a chirurgický materiál a naučit závodníky přežít.
Tým Atlantik minitransat