Moskevští boháči vystavují na odiv svoje jachty
25. října - Krajina je šedivá, sluníčko proráží mraky jen několik týdnů v roce a řeky zamrzají na celou zimu. Zní to tedy nepravděpodobně, ale přesto všechno se Moskva stává jednou ze světových metropolí jachtingu.
Pro moskevské boháče je Bentley, poslední model BMW nebo Hummera hračkou včerejška. Za nezbytný doplněk, který musí mít, dnes považují jachtu.
Guillaume Vorstelman, který stojí v čele společnosti prodávající luxusní americké jachty, tvrdí, že ruský trh roste mimořádně rychle; letos prý prodává jachty pětkrát rychleji než loni. "Lodě jsou nyní ve velké módě," tvrdí. "Hodně lidí, kteří si teď kupují lodě, je sice nikdy nepoužije, ale budou moci říci: Mám loď." V jachtařském klubu Crocus na řece Moskva na okraji metropole si dvaašedesátiletý podnikatel Miša v bleděmodrém golfovém triku hrdě obhlíží loď. "Jachtu jsem měl už dříve, ale chtěl jsem větší, modernější," vysvětluje.
V Rusku žije mnoho z více než 142 milionů obyvatel těsně nad hranicí chudoby, ale elita takzvaných nových Rusů dále neuvěřitelně bohatne díky světovým cenám ropy a kovů. Utrácení peněz jim rozhodně starosti nedělá. Zatímco si Vorstelman povídá, pomáhá jeden Rus třem ženám na vysokých podpatcích a se značkovými kabelkami v ruce nasednout do člunu. Ženy se pohodlně usazují v přední části lodi, muž si stoupá za ně ke kormidlu.
"Chtějí nejlepší a nejrychlejší lodě, jaké si dovedete představit. Lodě, které jsme nikde jinde neprodali, se prodají tady v Moskvě," tvrdí Vorstelman. A bohatí ruští klienti jsou podle něj známí tím, že nakupují bez rozmyslu. "Když je řeč o silné lodi, řekněme tak za půl milionu dolarů, máme ji prodanou za pár sekund," dodal. Další prodavači mají podobné zkušenosti.
Andrej Bojko prodává jachty pět let a prodej se podle něho každý rok zdvojnásobuje. Za posledních dvanáct měsíců prodal 178 lodí.
"To je hodně i na evropské standardy," říká, zatímco mu za zády projíždí nápadná, velmi vysoká jachta a ruší rybáře sedícího v jednoduchém gumovém člunu.
Moskvou protéká stejnojmenná řeka, ale ruské hlavní město je vzdáleno od moře stovky kilometrů: Na jachtách se jezdí většinou na vodních tocích v lesnaté krajině mimo město. Bojko vlastní i jachtařský klub asi hodinu cesty od hlavního města. Členové klubu prý normálně používají své jachty o víkendu k plavbě na druhou stranu řeky do restaurace nebo do klubu.
Chtějí přijet v posledním západním modelu. Ale už se objevují také ruské značky. Skupina ruských podnikatelů založila v roce 2003 společnost, jež staví velké motorové lodě. Pro její název použili jméno Holanďana, který před třemi sty lety učil ruského cara Petra Velikého stavět lodě. Timmerman je první ruská společnost, která vyrábí luxusní jachty.
"Zjistili jsme, že můžeme stavět velmi dobré a exklusivní superjachty té nejvyšší kvality za ceny, které jsou o 20 až 30 procent nižší než na Západě," řekl ředitel jachetní společnosti Timmerman Vladimir Ščelin. "Chceme přilákat všechny klienty, kteří si nyní nakupují jachty od západních společností."
Timmerman zatím dokončil pět jachet a dalších osm se buduje. Ta největší měří 45 metrů, je lukrativně vybavená a stojí 19 milionů dolarů (429 milionu Kč). Sergej Komarov si svou první jachtu koupil za 100.000 dolarů (2,2 milionu Kč). Je to menší model. "Nemáme pěkné počasí celý rok, jachtu můžeme použít tak dva až tři měsíce v roce," říká devětadvacetiletý podnikatel. "Je to samozřejmě taková hračka, ale já ji miluji," dodává.
ČTK