Vynikající výkon je podmíněn kromě mnoha dalších faktorů naprostou koncentrací. Vítězka závodu, Isabelle Joschke (Degremont-Synergie) o tom sama říká: ?To nejtěžší je jet co nejrychleji a zbytečně neriskovat poškození nebo dokonce ztrátu materiálu. Takové podmínky nastaly u mysu Finistere. Vítr zesílil na dobrých 25 uzlů. Pokaždé, když loď jede do vlny může k vážným poškozením takeláže dojít a to je stresující.?
Isabelle se navíc teprve v cíli dozvěděla, že v čele startovního pole byla už od druhého dne. Právě od té doby jí totiž přestala fungovat na lodi vysílačka. Teprve v pátek se jí podařilo zachytit zprávy, a tak se o svém pořadí dozvěděla. O právě dojeté etapě hovoří jako o nejlepších dnech letošní sezóny, loď jela perfektně a závod si Isabelle parádně užívala.
O svých ambicích v závodě a zejména v jeho další, mnohem delší a těžší etapě však i přes neskrývanou radost z vítězství v první etapě však říká: ?Mezi námi, říkali jsme si, že vítězství v etapě by bylo maximum. Teď je to realita. Domnívám se, že je nutné zachovat koncentraci. To nejtěžší nás ještě čeká?.
Ostatně v tom se shoduje s ostatními závodníky. Podle Andrasze Mihelin (Adria Moil Too), který se netají už od počátku svými ambicemi na první místo, Minitransat začíná právě na Madeiře!
Jubilejní třicátý ročník legendárního závodu se málem stal pro prvního Čecha na startu osudným. V takzvané akcelerační zóně u Portugalska se totiž jeho loď Atlantik FT převrátila. "V ostrých, vysokých vlnách se špička stěžně zapíchal do vody. Minimálně pět minut mě to táhlo po větru. Nevěděl jsem, jak se z toho dostat, ale nakonec se mi podařilo situaci zachránit," uvedl Křížek.
Přesto ho smolná příhoda poznamenala. "Byl jsem roztřesený a vyřízený. Musel jsem si jít lehnout a ztratil asi tři míle. Nemohl jsem jet naplno," líčil David, který jinak jel nadoraz. "I v noci jsem jel naplno, co to šlo," pokračoval Křížek.
Základ skvělého výsledku položil už na startu týdenní plavby. "Před startem jsem se psychicky uklidnil. Měl jsem čtvrtý nejlepší start, předjel všechny pravobokem, všechno to dobře odsejpalo," pochvaloval si.
Ocenil především práci svého slovinského meteorologa Jureho Jermana. "Je to nejlepší meteorolog na světě. Podle jeho propočtů jsem měl dorazit do cíle za šest a půl dne a dojel jsem za šest a půl dne a jednu hodinu. To vypovídá o všem. Držel jsem se jeho instrukcí, všechno šlo podle předpokladů," uvedl Křížek.
Vedle převrácení lodi přišly komplikace v závěru blízko cílového města Funchal na Madeiře. "Bylo to hodně dramatický. Jeli jsem naplno kolem skal, pak se to zastavilo. Chvilku jsem se propadl na šesté místo, ale zpátky se pak vrátil na čtvrté," liboval si.
V cíli náročného závodu se v něm mísily pocity štěstí s obrovskou únavou. "Prožil jsem týden stresu, mám toho opravdu dost. Cestou jsem si říkal, jestli jsem si nevzal příliš velké sousto. Jsem nadšený, že se to podařilo," uvedl Křížek.
Druhá část extrémního závodu ho čeká od 6. října, kdy se vypraví přes Atlantik až do Brazílie. "Mým cílem je Minitransat hlavně dojet. Na můj vkus jsem možná až moc riskoval. Nesmím se tolik vybláznit," uzavřel David.
www.transat650.org