protože možnosti vojenského námořnictva cizích států v boji proti pirátům jsou omezené. Uvádějí to bezpečnostní experti, které citovala agentura Reuters.
K vybavování obchodních plavidel nejmodernější zpravodajskou technikou a někdy i ozbrojenou eskortou na palubě jsou nyní používány desítky soukromých bezpečnostních agentur, z nichž mnohé mají zkušenosti z Iráku a z Afghánistánu, píše agentura.
"Zájem je větší než kdy předtím," řekl Martin Ruud, viceprezident Olive Group, což je společnost, která provádí speciální bezpečnostní operace v asi dvaceti zemích. "Dostali jsme spoustu žádostí o pomoc, z nichž některé jsme vyřídili a některé ne."
"Z komerčního hlediska je toho hodně, jak můžeme na krátkodobém základě pomáhat lodím překonávat vysoce rizikové oblasti. Zmobilizovat se na krátká období je pro nás snazší než pro vojenské námořnictvo."
Úžinou Báb al-Mandab mezi Africkým rohem a Arabským poloostrovem ročně projede 20.000 lidí. Na oblast připadá třetina světového kontejnerového obchodu a velká část přepravy ropy a plynu. V posledních dvanácti měsících tu ale velice vzrostlo pirátství.
Letos bylo uneseno nejméně 30 lodí, za něj bylo zaplaceno výkupné odhadované na 18 až 20 milionů dolarů. Oblast se tak změnila v nejnebezpečnější vodní cestu na světě.
V úterý somálské bezpečnostní síly osvobodily jednu panamskou loď, ale ukrajinské plavidlo vezoucí tanky a pušky a s 21 muži na palubě zůstává v rukou pirátů už tři týdny.
Vysoký činitel britského vojenského námořnictva vyzval obchodní lodi, aby víc využívaly soukromých bezpečnostních služeb. Přiznal, že možnosti vojenského námořnictva cizích zemí, které do oblasti vyslaly fregaty a torpédoborce, jsou omezené.
Vojenská plavidla mohou přirazit k obchodním, aby zasáhla proti pirátům, jen v případě, že zpozorují, že pirátská akce je v běhu. To je v mořské oblasti o rozloze pět milionů čtverečních kilometrům nanejvýš nepravděpodobné.
Somálští piráti jsou těchto omezených možností plně vědomi a využívají toho. Plavidel se zmocňují bez ohledu na to, že v oblasti jsou těžce vyzbrojené námořní síly Velké Británie, USA, NATO, Ruska a další.
Soukromé bezpečnostní společnosti, které jsou si vědomy, že začít střílet na předpokládané pirátské lodi v mezinárodních vodách může být z právního hlediska nebezpečné, nespoléhají jen na zbraně.
"Neposkytujeme lidi, kteří by s piráty sváděli pěstní souboje nebo po nich stříleli, jde spíš o zpravodajskou roli," řekl agentuře provozní ředitel společnosti Dryad Maritime Intelligence Graeme Gibbon-Brooks. "Je potřeba identifikovat hrozbu, zjistit, kde je, a vědět, jak se tomuto riziku vyhnout."
Mnohé loďařské obchodní společnosti, jejichž rozpočet je napjatý, si nemohou soukromou bezpečnostní službu dovolit, ale ropné a plynařské společnosti se podle něho na takové služby obracejí čím dál víc.
I když hrozba napadením je stále nízká - odhaduje se, že se týká jen méně než jednoho procenta lodí, které oblastí proplouvají - důsledky útoku jsou rozsáhlé a stojí za to se jim vyhnout.
"Je to jeden až dva miliony dolarů a tři měsíce v somálských teritoriálních vodách. A pak je tu trauma posádky z toho, že může být vzata jako rukojmí, a možné oběti. Cenu za bezpečnost stojí za to zaplatit," říká Gibbon-Brooks.
Reklama:
Přehled značek, exponátů a doprovodný program, který bude součástí letošního ročníku výstavy boat Brno (6. - 9. 11. 2008), najdete na internetových stránkách výstavy -
www.boat-brno.cz. Každý návštěvník má navíc možnost získat na základě internetové registrace zlevněnou vstupenku za 60 Kč.