Mistrovství světa ?PowerBoat?-hostovalo 19. až 21. června 2009 poprvé v Istanbulu. Vysokorychlostní závod u Bosporu, mořské úžiny mezi Evropou a Malou Asií, přitáhl odhadem více než milion návštěvníků. Jako jeden z favoritů nastoupil rakouský závodník Hannes Bohinc se svým OSG Racing teamem.
Mistrovství světa PowerBoat P1 přebírá štafetu po nejstarším závodu vodních motorových člunů ?MS Endurance? a svou novou orientací nabízí divákovi díky vysokému počtu fanoušků a vylepšeným pravidlům závodu opravdové napětí. Tato dvoudenní akce se uskutečnila mezi Černým a Marmarským mořem, kde mají návštěvníci možnost kromě závodu zhlédnout i nespočetné antické pamětihodnosti. Krom toho se mosty Bogazici Fatih a Sultan Mehment výtečně hodily jako divácká tribuna.
Přípravy v Istanbulu běžely na plné obrátky
Guvernér Istanbulu, Ali Bakoglu, a generální ředitel pro mládež a sport v Istanbulu, Tamer Taspirar, napjatě očekávali první závody tohoto druhu v hlavní turecké metropoli. Ali Bakoglu byl i při zahájení Mistrovství světa na Maltě a je přesvědčen, že Istanbul je pro tento event ideálním místem. ?Istanbul je uzlem mezinárodních vodních cest a nabízí navíc velkou kulturní rozmanitost,? říká Bakoglu. ?Závodní dráha u Bosporu spojuje oba kontinenty, Evropu a Asii. Diváci měli z obou stran města skvělý výhled na celé dění a mohli tak zažít závod z bezprostřední blízkosti.?
Také Tamer Taspinar je přesvědčen, že Istanbul splnil všechna očekávání: ?Ročně organizujeme v Istanbulu 50 mezinárodních akcí a jsme díky tomu připraveni na všechno, co provází události takovéhoto velkého formátu. Máme radost z každého dalšího mezinárodního eventu; tentokráte jsme ale obzvláště potěšeni, neboť se jednalo o akci na vodě!?
Téměř 1,5 milionů lidí denně pendluje přes Bospor, desetitisíce z nich využívají přívoz a jiné malé lodě. Poprvé v historii se tato dopravní spojka uzavřela, aby se mohl uskutečnit zmiňovaný závod. Národní i mezinárodní lodní doprava byla po dobu těchto závodních dní zastavena. Už jen zvuk motorů závodních lodí přitahoval přitahoval desítky tisíc diváků, kteří se přišli podívat.
Dvoudenní naspeedovaná akce
Nejprve se jely dva rozdílné závody: vytrvalostní event a sprint na krátkou trať ve dvou rozdílných závodních kategoriích s minimálně dvěma piloty na loď. Třída ?Evoluce? představuje královskou třídu vysoce rychlostního závodu a nezná žádná rychlostní omezení. Na mistrovství Powerboat Production 1 bylo schváleno 25 člunů. Za sezónu bude 5 Grand Prix. Jedním z favoritů mistrovství pro rok 2009 byl rakouský jezdec Hannes Bohinc, který vyhrál již na Maltě. Na závodech v Istanbulu mohl Bohinc přivítat dalšího top jezdce ve svém Italo-týmu, a to Giovanni Carpitellu, který je držitelem rychlostního pro 6 litrovou třídu.
Další informace:
Türkische Botschaft Wien
Informationsabteilung für Kultur und Fremdenverkehr
Singerstraße 4
1010 Wien
Tel: +43-1-5122129
Email: office@turkinfo.at
Bc. Petra Dlabalová, foto Copyright onEdition