Bez ohledu na současnou všeobecnou ekonomickou situaci, která není příliš příznivá pro zahajování velkých projektů, dočká se Zadar stavebního díla, plánovaného již před dvaceti léty.
Zadar, páté největší město v Chorvatské republice (má 72 tisíc obyvatel) a třetí největší na Jadranu, patří k nejrychleji a nejdynamičtěji se rozvíjejícím městům v zemi. Získalo si i mimořádnou pozici jako velké turistické středisko, které si ve svém nejbližším okolí vybudovalo i obzvlášť kvalitní a rozsáhlé ubytovací kapacity, především v satelitních destinacích Borik, Petrčane a Zaton, jejichž expanze stále ještě pokračuje, zajistilo dobré dopravní spojení na blízké ostrovy Zadarského souostroví (především Ugljan, Pašman, Dugi otok a další).
Nový přístav Gaženica (Luka Gaženica) je historicky největší jednotlivá investice v hospodářství Zadaru, nazýváný též ?zadarským projektem století?, a bez podpory vlády Chorvatské republiky by se nemohlo přistoupit k jeho realizaci. Jeho význam rozpoznala i Evropská investiční banka a Německá rozvojová banka, které poskytly půjčky ve výši 220 milionů eur. Jak se vyjádřil německý velvyslanec B. Fischer, staví se tímto přístavem nový přístav pro Evropskou unii. Budovaný zadarský přístav bude součástí transevropské sítě dopravních koridorů.
Za velkou přednost příštího zadarského přístavu se pokládá jeho geostrategická poloha ? bezprostřední napojení na dálnici ze Záhřebu i z jižní části přímoří, dále na železnici ze Záhřebu, jakož i zadarské letiště. Již v roce 2007 byla dána do provozu nová rychlostní silnice od dálnice (Zadar 2 ? Luka Gaženica) o délce 17,5 km.
Tento nový přístav v městské části Gaženica (3,5 km jihovýchodně od historického středu města) se bude budovat podle nejmodernějších evropských standardů, a to na ploše 250 tisíc m2. Jeho součástí bude dvanáct přístavních mol, z toho šest pro lokální provoz, tři pro mezinárodní přepravu, tři pro nákladní dopravu a pro velká okružní výletní plavidla delší než 300 metrů. Pro rybářský přístav se počítá se 300 metry operativního nábřeží.
Součástí přístavu bude terminál pro osobní přepravu, kde budou přistávat lokální trajektové a lodní linky, obrovské parkoviště s několika tisíci parkovacími místy a četné doprovodné služby. Tento nový terminál nahradí nevyhovující dosavadní trajektový a lodní přístav, který je umístěn na nábřeží poloostrova přímo v zadarském městském jádru.
V Zadaru byly začátkem května letošního roku slavnostně zahájeny práce a podle projektu má být přístav dokončen ve druhé polovině roku 2013. Jedná se o investici v hodnotě 235 milionů eur.