před přístavem v Chennai (hlavní město indického státu Tamil Nadu dříve známé jako Madrás) mezinárodní juniorské mistrovství Indie, India International Regatta 2011, lodních tříd Optimist a 24er. Závodu se zúčastnilo 67 lodí třídy Optimist ze 7 zemí (CZE, INA, IND, IRL, MAS, SLO a SRI) a 10 indických lodí třídy 29er. Českou republiku na mistrovství zastupovala 13-letá jachtařka Veronika Živná z YC SK MONDI Štětí (Yachting Štětí), která se regaty zúčastnila v lodní třídě Optimist pod vedením svého otce a kouče Boris Živného ze stejného klubu a izraelského trenéra Esheda Meseritze. Podmínky byly velmi specifické. Pro Středo- a Západoevropany bylo náročné hlavně tropické podnebí, zejména velké vlhko a horko, které odpoledne dosahovalo hodnot až 42°C (denně jsme vypili 4 litry vody). Vlny byly nízké a široké a proud nepřesahoval rychlost 3 uzlů. Vítr byl převážně slabý, 6-10 uzlů, převažovala mořská bríza s velmi častými pulzujícími změnami přicházejícími střídavě zprava a zleva, jejichž správné "vychytání" bylo pro úspěch na stoupačkách zcela zásadní. Také bylo mimořádně obtížné poznat výhodnější křídlo v okamžiku startu. Komu se to nedařilo, velmi ztrácel. Právě s volbou křídla a využíváním změn směru větru měla Veronika na začátku regaty nejvíce problémů, zvláště pokud byl vítr velmi slabý. Není se čemu divit, neboť na oceánu dosud nezávodila. I tak ale byly dojezdy v prvních rozjížďkách téměř v polovině pole zklamáním. Díky opravdu skvělé práci trenéra a Verčině mimořádné houževnatosti a schopnosti se rychle učit se podařilo tento počáteční hendikep během prvních dvou dnů zvládnout. Už od poloviny druhého dne jezdila v druhé desítce. V druhé rozjížďce třetího dne měla nešťastnou kolizi s jedním ze Slovinských závodníků, který krátce po startu při náhlém obratu na pravobok narazil do Verčiny lodi jedoucí na jeho návětrné straně. Veronika se rozhodla podat protest, který později "tragicky" prohrála a byla sama diskvalifikována (DSQ) díky kontroverznímu svědectví jedné z jejích indických kamarádek (později se Veronice za toto rozhodnutí omluvili turecký hlavní rozhodčí i indický předseda protestní komise s tím, že kdyby bývala neměla špatné svědky, komise by velmi pravděpodobně rozhodla v její prospěch). Ve třetí rozjížďce třetího dne zajela svůj nejlepší výsledek, když až do konce druhé stoupačky se držela na 2.-3. místě a teprve na závěrečném zaďáku ji předjel velmi zkušený vedoucí slovinský závodník Peter Lim Janežič, který nakonec celé mistrovství vyhrál. Verča i tak získala v cíli skvělé 4. místo. Také poslední den se jí převážně dařilo, kromě 2. rozjížďky. V ní uvízla ve "skrumáži" na závětrné bóji, sice s právem na místo, které však indičtí závodníci nerespektovali, a ztratila asi 20 míst, čímž byla druhá škrtačka na světě. Do dalšího, jistě i tentokrát oprávněného, protestu se jí z pochopitelných důvodů již nechtělo. Poslední rozjížďka závodu byla opět potěšením pro oči kouče i trenéra. Veronika po průměrném startu jela skvěle, zejména na stoupačkách, a dovezla do cíle cennou osmičku. Daň za prohraný protest byla pro Veroniku krutá. Místo aby škrtla 33, přišla díky DSQ o 22, tedy zůstalo jí o 11 bodů víc, než by měla v případě, že by neprotestovala. 21. místo v celkovém pořadí, tedy v první třetině žebříčku, je v silné konkurenci, kde závodilo mj. i 15 juniorů nominovaných na letošní Mistrovství světa na Novém Zélandu, uspokojivé, ale těch 11 bodů by stačilo Veronice na bronz v kategorii dívek. Naše závodnice se musela tedy spokojit se 4 místem a tedy s "bramborovou" medailí. India International Regatta byla indickým národním juniorským mistrovstvím a hlavním nominačním závodem pro Mistrovství světa 2011. Jezdilo se na dvojkolové lichoběžníkové trati (trapezoid - karusel), odjelo se 11 z 12 plánovaných rozjížděk, z nichž každá trvala cca 60 minut. Regatě dominovali Slovinci a Malajci, kteří přesvědčivě obsadili většinu medailových pozic ve všech kategoriích. Závod byl sportovně velmi hodnotný, odpovídal vysokým standardům předepsaným pro zařazení do kalendáře mezinárodních závodů IODA (International Optimist Dinghy Association), byl velmi dobře organizovaný, prostředí bylo lidsky přívětivé a srdečné, avšak také velmi, opravdu velmi špinavé (kluby jsou umístěny v přístavu, kde se překládá kromě kontejnerů hlavně uhlí, ruda a ropa a prostředí je těmito surovinami silně znečištěno). Velké znečištění je ostatně příznačné i pro celou metropoli státu Tamil Nadu a pro nás Středoevropany byl pobyt zde i z tohoto hlediska nebývalým zážitkem. Regatu budeme asi již navždy přezdívat "Black Regatta". Z Indie se Veronika se svým koučem přesunula do Kataru, kde se v Doha zúčastní dalšího mezinárodního mistrovství ve třídě Optimist, regaty "Sail Qatar 2011", ale to už bude další příběh.
Celkové pořadí (na prvních místech = pořadí chlapců):
1. Peter Lin Janežič (SLO)
2. Toni Vrščaj (SLO)
3. Muhamad Uzair Yusuf (MAS)
?
21. Veronika Živná (CZE)
Pořadí dívek
1. Natasya Nabila Bt Sawal (MAS)
2. Janaki Balachander (IND)
3. Ruqayya Nasrulla (IND)
4. Veronika Živná (CZE)
Boris Živný, trenér a kouč
YC SK MONDI Štětí
sailingacademy.cz
http://optimistclass.cz