Nalijme si čistého vína: jakožto vlastníci lodě máme tendenci jisté věci prostě přehlížet. Přes nesporné vynikající kvality každého jednoho skippera zůstává alespoň nepatrné riziko a sice, že každá loď se může potopit. Tak to alespoň vyplývá ze zákonů fyziky. Ty lze ale v tomto případě trochu obejít. Slovinská firma BRS Boat přišla s jednoduchým a zároveň účinným řešením. To spočívá ve využití hasicího přístroje na CO2, kterým v případě potřeby lze nafouknout 850l vak. Ten pak udrží loď na hladině i když do ní vniká voda. Díky spolupráci se SeaHelp, který tento produkt s úspěchem otestoval, mohou nyní členové systém na základě uvedení členského čísla získat s 10% slevou.
Systém s obyčejným hasicím přístrojem funguje za pomoci nasazení speciálního zařízení, které na bázi turboefektu napumpuje okolní vzduch do vaku. Ten pak zaplní dutiny uvnitř lodě a tím zabrání potopení lodě.
Tolik teorie. SeaHelp si ve svém sídle v chorvatském Punat nechal zařízení téměř live předvést. Jednoznačně se tak ukázalo, že BRS (Boat rescue system) dělá to, co má. Díky jednoduché manipulaci se zařízením je možné jej i v panice po havárii s průnikem vody uvést do chodu a naplnit vak směsí CO2 a okolního vzduchu v poměru 1:4. Šéf SeaHelp a vedoucí zásahového střediska Marko Orlič po ukázce dospěli jednoznačně k závěru, že bude-li zařízení správně dimenzováno na velikost lodě, zabrání spolehlivě jejímu potopení.
Wolfgang Dauser k tomu ještě uvedl: zpravidla mezi proražením obšívky a kompletním potopením lodě proběhne 20-30 minut. To je dostatek času na to, aby posádka stačila vak nafouknout. V každém případě bych ale každému doporučil, aby si manipulaci se zařízením v klidu vyzkoušel.
Pro majitele lodí tak toto zařízení reprezentuje řešení s nepřehlédnutelnými výhodami: bude-li třeba jej použít, což si nikdo samozřejmě nepřeje, promění loď v prakticky nepotopitelný záchranný ostrůvek, na jehož palubě bude dostatek místa, kde bude možno vyčkat na příjezd záchranářů.
Kromě řečeného, nabízejí se ještě další výhody: záchranáři naleznou na hladině snáze loď, než osoby v záchranných vestách. Rovněž náklady za vyzvednutí a záchranu lodě budou v takovém případě také mnohem nižší. Kromě toho všeho lodě, které se potopí do 100 a více metrů je velmi obtížné vyzdvihnout. Často tak zůstávají na dně a po proreznutí dochází k uvolňování provozních kapalin do okolí. To že loď po havárii zůstane na hladině dále pomůže i majitelům při jednání s pojišťovnou, jelikož takto lze snadno zjistit její příčiny.
Z hlediska SeaHelp je tudíž jasno: systém BRS patří na každou zásahovou loď. Ne snad kvůli obavám, že by lodě RIB se mohly potopit, ale proto, abychom pomohli našim členům. "V případě, že bude hrozit ztráta lodě, bude preventivně použit systém BRS, abychom měli jistotu," řekl Wolfgang Dauser po ukázce. Jeden systém BRS se šesti vaky na 850 l každý stačí pro loď 12m dlouhou a nafouknutý vytlačí 5100 l vody. Všech šest vaků je nafouknuto za max. 5 minut a stačí k tomu jeden 2kg hasicí přístroj na CO2. Ten se samozřejmě dá v případě potřeby použít i jako obyčejný hasičák.
Bildunterschriften:
1: Vak lze jednoduše naplnit hasicím přístrojem na CO2
2: Pro zabalené vaky se na palubě najde vždy místo
3: BRS sytém je jednoduchý spolehlivý a účinný