Výroční hodnocení SeaHelp 2022
Více misí, výrazný nárůst pomoci při startu a dodávek náhradních dílů.
SeaHelp, přední organizace, která od roku 2005 poskytuje asistenční a další služby evropské rekreační plavbě na vodě, vyvozuje po vyhodnocení sezóny pozitivní závěr: o všestrannou ochranu kapitánů a posádek byl velký zájem i ve třetí sezoně Corony, v roce 2022.
Ať už se jedná o pomoc při vlečení nebo startování, dovezení paliva, dodávky náhradních dílů, bezplatné vlečení v případě lehkého nasednutí, uvolnění lan v propeleru, přepravu cestujících, poradenství ohledně počasí a oblasti plavby nebo telefonickou podporu v naléhavých zdravotních případech - námořní havarijní služba SeaHelp byla svým členům opět k dispozici 24 hodin denně, 365 dní v roce s radou a opatřením spolehlivě a rychle.
"Naše roční hodnocení pro Chorvatsko za rok 2022 s uzávěrkou 15. listopadu ukázalo, že počet misí v tomto roce byl o více než pět procent (5,89 %) vyšší než v roce předchozím," říká provozní manažer SeaHelp Marko Orlic, "ve srovnání s prvním rokem Corony 2020 jsme zaznamenali dokonce 39% nárůst počtu odjetých misí." Podle Marko Orliče to podtrhuje význam moderní asistenční služby pro rekreační lodní dopravu v Chorvatsku, oblíbené dovolenkové destinaci.
Konkrétně vlečení jachet tvořilo v aktuální sezóně \'22 největší podíl pomoci při havárii na vodě, a to 57 procent (v předchozím roce 63) nasazení; ve srovnání s rokem 2021 došlo dokonce k nárůstu vlečení v chorvatských vodách o tři procenta.
K neúměrnému nárůstu došlo také v oblasti náhradních dílů dodávaných na lodě: ve srovnání s rokem 2021 byla tato služba poptávána o 85 % častěji. Ředitel společnosti SeaHelp Wolfgang Dauser uvedl, že důvodem bylo zpoždění v servisu; v posledních dvou letech Corony nebyly lodě a jachty používány tak často jako obvykle, a proto musely být náhradní díly, jako jsou impelery, klínové řemeny, termostaty a relé, zajišťovány a dodávány častěji než obvykle kvůli zvýšeným technickým problémům na palubě.
Zvýšila se také pomoc v případech lehkých nasednutí (o pět procent) a problémů s elektrickými systémy na palubě (o 18 procent).
Naopak pomoc při dodávkách pohonných hmot (pokles o 18 %) nebyla požadována tak často jako v loňském roce a v porovnání se stejným obdobím roku 2021 došlo také k poklesu hlášení události "požár na palubě" a zdravotnické přepravy o 50, resp. 64 %.
Pokud jde o Itálii, která je stejně jako Chorvatsko pro SeaHelp důležitou operační oblastí, byl zaznamenán nárůst počtu misí (plus 12 %); výrazně se zde zvýšil například počet asistencí v případech lehkého nasednutí (dvojnásobek oproti roku 2021), při odstraňování technických problémů (trojnásobný nárůst) a v situacích, kdy zákazníci již neměli žádné palivo a z tohoto důvodu požádali o pomoc SeaHelp (plus 200 %).
Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku došlo v celém evropském regionu (zejména v Chorvatsku, Itálii, Slovinsku, Španělsku a Německu) k nárůstu počtu misí o téměř tři procenta (+3,06 %); ve vztahu k první Coronové sezóně 2020, která byla spojena s mnoha omezeními, činil nárůst počtu misí dokonce téměř 85 % (+84,99 %).
Ředitel společnosti SeaHelp Wolfgang Dauser, který se letos sám sedm týdnů pohyboval na lodi v chorvatských vodách, je spokojen s údaji o nasazení v končící sezóně 2022: "Počet nasazení i druh pomoci opět působivě svědčí o významu naší moderní, vždy funkční evropské asistenční služby na vodě."
Podle Dausera na tom nic nezměnila ani skutečnost, že podle jeho odhadu bylo počasí v sezóně "třetím nejhorším létem za posledních 20 let" s více než 20 bouřkami, 15 deštivými dny a poměrně nízkou teplotou vody.
Naopak kvůli třítýdenní, téměř nepřetržité bóře v srpnu s větrem přes 40 uzlů a dvoumetrovými vlnami se na vodě stalo více nehod, které vyžadovaly záchranu nebo odtažení, a mnoho kapitánů bylo z bezpečnostních důvodů doprovázeno do domovských přístavů.
redakce lode.cz