Aktuální srovnání cen SeaHelp chorvatských přístavů
Mezi Umagem na severu a Dubrovníkem na jihu nabízí své služby a soupeří o hosty 75 chorvatských přístavů . Posádky mohou někdy ušetřit nemalé peníze, zejména při delším kotvení.
Kde kotvit, to je otázka, kterou si klade většina posádek, když při plánování svého jednodenního nebo vícedenního výletu nechtějí kotvit vůbec nebo kotvit u bóje. Pro mnohé jsou rozhodující především ceny. Aktuální otázka zní: dochází - jak se často tvrdí - ke všeobecnému zvýšení cen v přístavech v Chorvatsku? Nebo budete muset letos platit méně?
SeaHelp porovnal letošní aktuální ceny letošní 47 přístavů s těmi z roku 2021. Jako referenční byly vybrány dvě velikosti lodí -12ti metrové majitelské lodě a 15ti metrové charterové lodě.
Za 12 metrů dlouhou jachtu letos zaplatíte o 12,41 eur více; u 15 metrů dlouhé jachty stojí denní kotviště o 15,21 eur více než v roce 2021
To na první pohled není nic překvapujícího a do jisté míry to odráží i "normální" zdražování, se kterým se člověk aktuálně potýká v běžném každodenním životě. Pokud si však za základ vezmete 14denní dovolenou na lodi, během níž pravidelně kotvíte v přístavu, může se cena rychle vyšplhat až na několik stovek eur za loď (poznámka: ceny neplatí pro rezidenty).
Je třeba poznamenat, že čím větší je délka lodi, tím výraznější bude nárůst ceny. Na druhé straně ceny menších lodí zůstaly převážně stabilní nebo vykazují pouze nepatrné zvýšení.
Největší nárůst ceny za referenční jachtu velikosti 12/15 metrů je v ACI marinách Ces, Milna, Skradin a Trogir
Nejvýraznější zdražení jsme zaznamenali v ACI Marina Cres: před dvěma lety jste za denní stání pro 12 metrů dlouhou loď zaplatili 34,30 EUR, letos stejný box stojí 100,00 EUR (+ 65,70 EUR). Denní kotviště pro 15 metrů dlouhou jachtu v přístavu stálo v roce 2021 pouhých 41,64 eur, v roce 2023 to bude stát 130 eur (+ 88,36 eur).
Podařilo se nám zaznamenat druhý největší cenový skok u ACI Marina Milna: v roce 2021 stálo denní kotviště pro 12metrovou jachtu 73,95 eur (2023: 103,18 eur, zvýšení ceny 36,05 eur); srovnatelný prostor pro 15 metrů dlouhou jachtu je v roce 2023 o 48,82 eur dražší (2021: 103,18 eur, 2023: 152 eur).
ACI Marina Skradin a marina stejného provozovatele v Trogiru (údaje od dubna do října, podle webu) se dělí o třetí místo z hlediska největšího zdražení v chorvatských marinách: v Marině Skradin je místo pro 12metrovou loď letos o 24,84 eur dražší než v roce 2021 (91,16 / 116 eur), za 15metrovou jachtu musíte v roce 2023 zaplatit dokonce o 34,67 eur/noc více než před dvěma lety.
Pro ACI Marina Trogir platí: zatímco v roce 2021 stálo kotviště pro 12metrovou jachtu 103,71 metru, v roce 2023 je cena již 128 eur (+ 24,29 eur). 15metrová jachta stála v roce 2021 129,47 eur, v roce 2023 noc 160 eur (+ 30,53 eur).
Ale v rozporu s trendem dochází i k ojedinělým snížením cen: v popředí jsou například Marina Veli Rat (Baotic) a Marina Agana; Zde jsou denní kotviště v roce 2023 v průměru o šest eur levnější než dva roky předtím (Marina Veli Rat: 12 metrů dlouhá: 75,08 / 69 eur, 15 metrů dlouhá: 94,10 / 88 eur).
V Marina Agana jste v roce 2021 zaplatili za 12 metrů dlouhou loď 74,08 eur, letos stojí kotviště u vody jen 69 eur (- 5,08 eur); o tři metry delší loď stála před dvěma lety 98,10 eur. Letos zaplatíte pouze 91,00 eur (- 7,10 eur).
Posádky mohou v letošní sezóně podobně ušetřit v Marina Admiral: například za kotviště pro 12metrovou loď letos zaplatíte o 2,42 eur méně než v roce 2021 (77,42 / 75 eur) za 15metrovou loď aktuálně dokonce ušetříte 7,45 eur za den ve srovnání se stejným obdobím v roce 2021 (107,45 / 100 eur).
V současné době jsou další slevy v Y/C Marina, Marina Frapa, Kaštela a v ACI Marina Rovinj - pro 15 metrů dlouhé lodě / noc, stejně jako v ACI Marina Dubrovnik a Marina Baotić (ex Yacht Klub Seget) pro délku lodi 12 metrů.
Závěr: Srovnání před začátkem cesty se rozhodně vyplatí
Ceny však nevzrostly (středně či ve větší míře) všude; naopak, tehdy stejně jako nyní docházelo a stále dochází - ojediněle - ke snižování cen. Srovnání před začátkem cesty se rozhodně vyplatí.
Matthias Muncheberg, www.sea-help.eu