Počet záchranných akcí v Chorvatsku v roce 2024 zůstává na trvale vysoké úrovni s nárůstem o dvě pro
Traunkirchen/Rakousko, 6.11.2024 - Aktuální údaje o nasazení v letošní lodní sezóně opět zdůrazňují potřebu profesionální organizace, jako je SeaHelp, která nabízí pomoc při poruše a mnoho dalších služeb pro evropskou rekreační plavbu na vodě.
V oblasti působnosti MRCC Rijeka a dalších osmi MRSC (dílčí střediska v Pule, Rijece, Seni, Zadaru, Šibeniku, Splitu, Ploče, Dubrovníku) bylo v období od 1. ledna do 15. října 2024 provedeno na moři celkem 463 pátracích a záchranných akcí, které jsou rozděleny do různých kategorií, podobně jako u SeaHelp.
Zarážející je 74procentní nárůst lékařské pomoci ve formě lékařského transportu nebo lékařského poradenství. Zvýšil se také počet nehod plavců (ze 7 na 18) a zranění (z 18 na 28). Naopak materiálních škod bylo méně, počet srážek klesl o celých 67 procent a počet potopených lodí o polovinu (50 procent).
Tam, kde končí práce SAR a MRCC, začíná práce SeaHelp - profesionální pomoc při poruše a technická podpora lodi v nouzi a její posádky 24 hodin denně, 365 dní v roce. "Naše každoroční statistiky na konci sezóny 2024 - k 15. říjnu - ukázaly, že počet operací v Chorvatsku letos oproti předchozímu roku mírně vzrostl o více než dva procentní body (konkrétně o 2,4 procenta)," říká výkonný ředitel SeaHelp Wolfgang Dauser.
V oblasti záchrany rekreačních plavidel se v Chorvatsku uskutečnilo výrazně více misí než v roce 2023; žluté, silně motorizované záchranné čluny, které jsou vybaveny pro všechny mimořádné situace, musely také častěji pomáhat při problémech s palivem a technickými problémy a zejména při výpadku proudu na palubě. Podle ředitele Dausera to jasně zdůrazňuje potřebu moderní asistenční služby při poruchách rekreačních plavidel, zejména v oblíbeném jadranském regionu.
Konkrétně v uplynulé sezóně \'24 bylo nejvíce výjezdů vyvoláno kvůli výpadkům energie na palubě (+ 70 % ve srovnání s předchozím rokem), následovalo vyprošťování rekreačních plavidel (+ 30 %), pomoc kvůli úniku paliva (+ 18 %) a odstraňování technických problémů na palubě (+ 14 % ve srovnání s rokem 2023). Největším plavidlem, které bylo v této sezóně "odtahováno", byl 28,5 m dlouhý a 7,50 m široký motorový člun, který nebyl schopen manévrovat kvůli poškození kormidla. Pro dva záchranné čluny SeaHelp týmů Korčula a Šolta to nebyl žádný problém a 155tunovou superjachtu bezpečně odtáhly do pět hodin vzdáleného přístavu ACI.
V roce 2024 urazily záchranné čluny SeaHelp celkem o devět procent více námořních mil, aby se dostaly k lodím a jachtám hledajícím pomoc nebo v nouzi; počet provozních hodin a spotřeba paliva zůstaly ve srovnání s předchozím rokem stejné. Trend dalšího zkracování doby plavby - a tedy i čekací doby pro osoby v nouzi - pokračoval i v této sezóně.
V Itálii, která je stejně jako Chorvatsko důležitou oblastí působení SeaHelp, došlo v porovnání s předchozím rokem k mírnému poklesu počtu výjezdů (minus tři procenta); o havarijní službu v Itálii však byl v uplynulé sezóně stále velký zájem. Kromě odtahů (nárůst o tři procenta) se nejčastěji jednalo o volání o pomoc z důvodu mírného nasednutí a problémů s palivem na palubě.
K otázkám jednotlivých druhů členství, cen a podpory můžete kontaktovat přímo zástupce SeaHelp pro Východní Evropu: Lodě, s.r.o., Petr Zajíček, mail office-ost@sea-help.eu, tel.: 602325965.