Lodě.cz on-line přístav pro plavby na sladkých i slaných vodách

Vaše plavby začínají u nás...
Úvod > Co nového?
Update k chorvatské novele námořního zákona
 
      V Chorvatsku platí od nynějška nové právní nařízení, které byste měli znát při příští plavbě: "Nařízení o bezpečnosti námořní plavby ve vnitrozemských mořských vodách a na území Chorvatské republiky, jakož i o způsobu a podmínkách dohledu a řízení provozu na moři" (SSVO).

 
SeaHelp již zde představil nejdůležitější ustanovení. Dosud nebylo jasné, co přesně nové nařízení předepisuje pro kotvení a upevňování lodí na pobřeží, pokud jde o "příslušenství" a "vzdálenost 50 metrů" (čl. 53 odst. 7). Prohlášení Toniho Maričeviće, vedoucího odboru bezpečnosti plavby chorvatského ministerstva pro námořní záležitosti, nyní přináší trochu více informací.

Prostě si jen tak vyrazit na loďce podél pobřeží může být od nynějška drahé, pokud jako kapitán lodi nedodržíte určité nové rámcové podmínky nového SSVO, o čemž SeaHelp již dříve podrobně informoval ve svých dubnových novinkách.

Článek 53 nového SSVO od nynějška nově upravuje také kotvení a kotvení u pobřeží. "Kotvení u pobřeží" definuje nařízení jako "způsob kotvení plavidla, při kterém je plavidlo kotveno u pobřeží a zajištěno jednou nebo dvěma kotvami".

Konkrétně článek 53 stanoví, že "při výběru místa pro kotvení nebo přivázání u pobřeží musí osoba, která plavidlo řídí, dbát na místa, kde je kotvení nebo přivázání zakázáno, jakož i na jiná již kotvící nebo přivázaná plavidla".

Co přesně se rozumí pod pojmem "příslušenství"? - Tato otázka dosud zůstávala otevřená a způsobovala nejistotu u mnoha sportovních kapitánů. V odstavci 7 právní normy se uvádí: "Plavidlům je zakázáno kotvit u pobřeží tak, aby část nebo příslušenství plavidla bylo vzdáleno 50 metrů nebo více od pobřeží".

Co tím přesně myslíme? Znamená to například, že větší jachty jsou automaticky vyloučeny z kotvení v klidné zátoce (protože by pak byly vždy více než 50 metrů od pobřeží)?
Aby byla tato sporná otázka vyjasněna, předložil zpravodajský portál more.hr společně s asociací kapitánů CROSCA tuto otázku chorvatskému ministerstvu pro moře, dopravu a infrastrukturu. Konkrétně byla položena otázka: "Co znamená pojem "příslušenství / příslušnost" ve vztahu k kotevnímu řetězu nebo vzdálenosti 50 metrů od pobřeží?"
V zásadě jde o "koncový bod" lodi nebo jachty a o délku kotevního řetězu, respektive o to, kde přesně "vstupuje" do moře.
Na otázku odpověděl Toni Maričević, vedoucí odboru bezpečnosti plavby chorvatského ministerstva pro mořské záležitosti: "Na základě Vaší žádosti se délkou kotevního řetězu ve smyslu ustanovení článku 53 odst. 7 nařízení rozumí délka kotevního řetězu od koncového bodu lodi až po bod na mořské hladině, kde řetěz vstupuje do moře".

V praxi to pak znamená, že například jachta o délce přibližně 35 metrů může být bez problémů kotvena u břehu, pokud část lodi, od které kotevní řetěz odchází ("koncový bod lodi"), resp. místo, kde kotevní řetěz "vstupuje" do moře, není vzdáleno více než 50 metrů od břehu.
Z toho logicky vyplývá, že kotvení s kotevními řetězy delšími než 50 metrů, ale zejména také s kotevními lany delšími než 50 metrů (která jsou napnutá přes zátoku, což v minulosti vyvolávalo velkou nelibost u dalších kapitánů, kteří tímto způsobem nemohli najít v zátoce místo), již podle nové SSVO není povoleno - a je tedy poprvé zákonem zakázáno.

Tento zákaz již vyplývá z odstavce 6 uvedeného článku (zákaz bránění plavbě jiných plavidel a soukromých lodí), ale v odstavci 7 je ještě jednou konkretizován, pokud jde o délku kotevních řetězů / kotevních lan.

redakce lode.cz, www.sea-help.eu

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>