Metrostav chystá unikátní vysunutí tunelů metra pod Vltavu
Stavební společnost Metrostav připravuje vysunutí dvou tunelů metra na nově budované trase IV.C1 pod Vltavu. Pro přechod řeky přitom vyvinul Metrostav spolu s ČVUT technologii vysouvaného tunelu,
která bude nejen v ČR, ale celosvětově použita poprvé, řekla Blanka Hrdinová z Metrostavu. Firma vybudovala dva 170 m dlouhé železobetonové tunely na břehu řeky v suchém doku, který v současnosti začala zaplavovat, a poté je vysune do předem vyhloubené rýhy ve dně řeky. Novou technologii Metrostav a ČVUT zvolily především proto, že vzhledem ke tvaru obou projektovaných tunelů i parametrům řeky v místě stavby nebylo možné použít v zahraničí užívanou technologii plavených tunelů, kdy jsou především při stavbách podmořských tunelů jejich jednotlivé části postupně spouštěny pod hladinu z pontonů. Tunely mají totiž délku 168 m, vnějším průměr 6,42 a 6,5 m a navíc jsou značně výškově i směrově zakřiveny.
Nová metoda je podle Hrdinové oproti klasické technologii podstatně levnější. Přesné náklady na postavení a vysunutí tunelů sice nesdělila, uvedla však, že u klasické metody představuje cena pomocných prací asi třetinu celkových nákladů. U technologie vysouvaného tunelu se cena pomocných prací sníží na desetinu. Navíc technologie umožní také urychlení výstavby. Sedm tisíc tun vážící tunel totiž v příhodné době, až Vltava dosáhne běžného průtoku, bude na dno řeky z doku vysunut během jediného dne pomocí speciálního systému tažných zařízení. Konkrétní termín vysunutí zvolí Metrostav operativně po dohodě s Povodím Vltavy. V současnosti je totiž průtok vody v řece na trojnásobku normálního stavu. Trasa IV.C1, která prodlužuje metro z Nádraží Holešovice přes stanici Kobylisy do Ládví, měří 3981 m. Celkové náklady na stavební část činí 4,2 miliardy korun. Metro by mělo na nové trase jezdit od poloviny roku 2004.
ČTK. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno