První seznámení českých jachtařů s loňskou podzimní novinkou proběhlo na konci listopadu ve slovinské Izole. Pro většinu z nás, jadranuznalých sezónních mořeplavců, zde panovalo velmi neobvyklé počasí. Vzduch měl 0°C, vítr 20m/s a v poryvech zesiloval. Pro seznámení se s lodí tedy rovnou extrémní podmínky. Ty také určovaly průběh celého testu po oba dny.
ELAN 333 byla navržena zkušeným lodním konstruktérem Rob Humpreys, známým především z úspěšných konstrukcí lodí pro Whitebread (Rothmans, Dolphin and Youth). Ve srovnání se svým předchůdcem, ELANem 33 překvapí o poznání větší interiér. Po sestoupení dolů zde nalezneme dvě samostatné dvoulůžkové kajuty, na levoboku praktický kuchyňský kout, na pravoboku samostatný navigační stolek s příjemně tvarovanou sedačkou a mnoha úložnými prostorami. Samotný salón působí velmi čistě a účelně. Sedáky na obou lodních bocích mají samozřejmě úložné prostory a navíc poskytují dostatek pohodlí pro přespání dalších dvou osob. Další výhodou tohoto uspořádání salónu je množství osob, které se ke stolu pohodlně vejdou. Na pravoboku se nalézá taktéž toaleta vybavená navíc oproti standardu ve své třídě prostorem pro umístění mokrého oblečení. Jedinou výhradou k estetice interiéru je pro značku typické provedení krytu motoru pod schody do kajuty v laminátu, který poněkud ruší příjemnou atmosféru dřevem obloženého prostoru. Samotné nášlapy jsou provedeny ve dřevě s protiskluznou úpravou.
Výbavu testované lodě tvořila elektronika NAVICO (GPS, včetně elektronických map, VHF rádio, radiopřehrávač SONY, stěžeň a ráhno SELDÉN, kování LEWMAR a SPINLOCK, motor YANMAR 18 ks, kormidelní kolo s mechanickým převodem a autopilotem NAVICO, ve standardním provedení se dodává oplachtění VICTORY SAILS s nově pojatým systémem refování celospírové hlavní plachty.
Samotný test probíhal nejdříve při plavbě pouze na částčně zrefovanou genu. Za daných povětrnostních podmínek se loď chovala klidně a vyvinula pěknou rychlost až 7 uzlů. Jako zdařilé se v duchu značky ukázalo zpřevodování kormidelního kola, kterým se loď snadno a přesně ovládá. Specialitou u Elanu 333 je již zmiňovaný refovací systém hlavní plachty, který se při testu rovněž plně osvědčil. Při refování se plachta sama skládá na ráhno za pomoci lazyjacků. Systém umožňuje oproti jiným zachovat při všech refech požadovaný tvar plachty. Naši jachtaři ocenili napínání jejího spodního i předního lemu přímo z kokpitu, což je za bouřlivého počasí zvláště výhodné.
Závěrem lze shrnout, že plachetnice ELAN 333 patří mezi velmi povedené ve své třídě desetimetrových lodí. Výroba tohoto modelu dosahuje už v současné době 56% z celkové produkce plachetnic firmy ELAN, což naznačuje, že jde o loď vysloveně povedenou a dobře prodejnou.
Její plavební vlastnosti nakonec důkladně prověřené po dobu testu přesvědčily o jejích kvalitách a přínosech bezpečnosti plavby. Pro svou snadnou ovladatelnost a praktičnost lze předpokládat její rostoucí oblibu mezi evropskými jachtaři.
Technické údaje
Cena bez cla a DPH 136.500,-DEM
Prodejce v ČR:
TPS CentrumTůmova 17
616 00 BRNO
tel./fax: 05-43236513
Podle materiálů firmy TPS Centrum připravil