logo.gif (5938 bytes) ME Pirát, Lipno 1999
 OBSAH
 CO NOVÉHO
 ELEKTRONIKA
 CHARTER
 LODĚ
 LODNÍ MOTORY
 OBLEČENÍ
 PLAVBY
 PŘÍSLUŠENSTVÍ
 TEORIE
 TESTY LODÍ
 VRAKY
 ZÁVODĚNÍ
 O RÉČKU
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

  blikmajak.gif (1222 bytes) 
Mistrovství Evropy v lodní třídě Fireball
BREST, 11. - 14.7.1999

      Dost žhavá a aktuální reportáž z právě skončeného závodu Mistrovství Evropy.

      Krátce po skončení Mistrovství ČR na Lipně se 5 našich posádek vydalo změřit své síly a schopnosti na západ Francie do Brestu, kde se konalo Mistrovství Evropy a v současné době probíhá měření lodí před následujícím Mistrovstvím světa. Až při shlédnutí mapy jsme zjistili, že Brest je daleko západněji položený nežli např. Londýn a v porovnání s Dublinem mu rozhodně mnoho neschází. Do místa konání závodu jsme dorazili všichni poměrně v pohodě, několika různými způsoby a s několika odlišnými historkami. Všichni jsme byli na místě dostatečně včas, takže jsme stihli poměrně v klidu si poslední den před závodem ještě zatrénovat. Po protrpěném našem mistrovství to bylo pro všechny pěkné polechtání jachtařského srdíčka.

      Do závodu se přihlásilo 75 posádek z 10 zemí (GBR, FRA, CZE, AUS, BEL, SUI, NED, IRL, CAN, GER). Mezi hlavní favority patřili již tradičně některé anglické posádky a s napětím se také čekalo na výkony francouzských mistrů světa ve 470 - posádky Petit Benoit - Cuzon Jean Francoi. První 3 dny byly v plánu vždy 2 rozjížďky denně, poslední den pouze jedna. Počasí se v průběhu závodu velmi vydařilo, skoro pořád svítilo sluníčko a síla větru se pohybovala od 5 m/s do12 m/s v poryvech. Vlny byly malé, větší vliv místních podmínek se projevoval při působení proudů.

      První rozjížďka přinesla šok hned na první návětrné bójce, kterou s náskokem 60 - 70 m otočila česká posádka Thorman - Roček. V průběhu rozjížďky John s Brokem stále bojovali na čele, což jim přineslo hned na úvod mistrovství vynikající 2. místo. Dalším našim posádkám se již tolik nedařilo a srovnaly se ve třetí a čtvrté desítce. Posádka Kubový - Čáp otestovala hned na začátek závodu tažení za záchranným člunem, což byla jediná šance jak se dostat zpět na břeh se zlomeným kormidlem. Celou rozjížďku vyhrála zcela nečekaně francouzská posádka Eric Robert - Bihoreau Philippe. Ve druhé rozjížďce potvrdila z našich posádek nejlepší vstup do závodu posádka Thorman - Roček a umístila se na 12. místě. Po následném protestu jedné z anglických posádek se však s tímto výsledkem musela rozloučit, což jí stálo o 6 míst celkové lepší umístění. Nikdo další z našich se do dvacítky již nedostal. Rozjížďku vyhrála anglická posádka Edwards - Townend.

      Do druhého závodního dne jsme vyráželi za severního směru větru, já s Mufem (posádka Musil - Winkler) s výsledky z předešlého dne 29. a 37. a s novou kosatkou, Kubas s Mildou (posádka Kubový - Čáp) se starým kormidlem od Malcoma Daviese a John s Brokem naštvaní za vyhození ze 12. místa. 3. rozjížďka byla celkem vydařená, my jsme dojeli na 7. místě, John s Brokem 8. a Řáno s Milhausem 13. (posádka Kořan - Kvasnik). V této rozjížďce zvítězila s náskokem posádka Pinnell - Flint. Ve čtvrté rozjížďce dali o sobě vědět mistři světa ve 470, Francouzi Petit - Cuzon a s přehledem jí vyhráli.

      Třetí závodní den začal jako všechny ostatní dny startem v 11.00 hod. Směr větru byl severozápadní, jinak se povětrnostní podmínky ode dnů předešlých mnoho nelišily. Pátá rozjížďka se z našich nejvíce povedla posádce Kořan - Kvasnik, která obsadila skvělé 3. místo. Naše posádka Musil - Winkler se umístila v těsném závěsu na 5. místě. Během této rozjížďky měla řada závodníků značné problémy s mořskými řasami, které se chvíli co chvíli zachytávaly za ploutev nebo za kormidlo a značně zpomalovaly rychlost lodě. Muf musel minimálně 4x při obratu na stoupačku se ponořit ke kormidlu a ručně ho zbavit zachycených řas. Podobné problémy bylo možno vysledovat i u okolních posádek. V této rozjížďce zvítězila opět posádka Edwards - Townend. V šesté rozjížďce jsme potvrdili s Mufem zlepšenou výkonnost a dojeli jsme na 3. místě. John s Brokem pokračovali v kvalitních výkonech, což potvrdili 7. místem v této rozjížďce. Rozjížďku vyhrála s náskokem posádka Pinnel - Flint.

      Poslední den byla na programu pouze jediná rozjížďka, která však měla rozhodnout mnohé. Boj o titul Mistra Evropy mezi posádkami Pinnell - Flint a Edwards - Townend. Já s Mufem, John s Brokem a Řáno s Milhausem jsme měli v případě dobrého výkonu šanci na dost slušný umístění. První den našeho pobytu v Brestu foukal tento den západní vítr a tím se objevily sem tam i nějaké vlny. Všechno nakonec dopadlo následovně:

1.Pinnel Ian - Flint MatthewDNC613412
2.Edwards - Townend3165143
3.Morrison - Wagstaff4336625
 
8.Musil - Winkler2937714537
 
14.Thorman - Roček2DSQ83420716
 
21.Kořan - Kvasnik2229132032533
 
44. Kubový - ČápDNC393721404149
 
45.Sklenář - Daněk32482850593945

      Takže ME máme za sebou. Chvilku jsme všichni truchlili, že naší republiku opouští putovní kohout pro Mistra Evropy, kterého měli rok u sebe Muf s Brokem, avšak dosáhli jsme zde nejlepších výsledků v historii českého FB na moři. Ve třech rozjížďkách se dokázala česká posádka dostat na bednu a rovnoměrně jsme se o to rozdělili já s Mufem, John s Brokem a Řáno s Milhausem. Nebýt diskvalifikace Johna s Brokem ve druhé rozjížďce, tak máme dvě lodě do desítky a jen smůla a shoda výsledků ostatních posádek vyšoupla Řána s Milhausem poslední den z TOP 20. Takže vzhůru do bojů o titul Mistra světa.

ME Fireball, Brest 1999

Pavel Winkler