Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

Český svaz jachtingu
SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava
usemika.cz

Úvod > Co nového?


E kolo na lodi - redakční test
 
      Standardní skládací kola na lodi můžeme vídat dost často. Svoje místo si na palubě kola našla jako praktický dopravní prostředek pro pojíždění po často rozlehlé maríně.

 
S rozvojem technologií se nyní otevírá příležitost pohodlně poznávat třeba i vzdálenější okolí navštívených přístavů. Hovořím tu o kolech alternativně poháněných elektromotorem, tedy elektrokolech.

Díky výborné spolupráci s firmou E-kolo, českým výrobcem elektrokol, jsme měli možnost na vlastní kůži se přesvědčit o tom, že ježdění na elektrokole je příjemná a užitečná věc. Osobně musím přiznat, že na kole jsem seděl naposledy před mnoha lety a kolo jsem ve svém životě rozhodně nepostrádal. K testu kola jsem proto přistupoval jako laik a s pořádnou dávkou nedůvěry.

Boom elektrokol v posledních letech ovšem nelze přehlédnout. Kdo by si nevšiml podivných kol, na nichž se například proháněli návštěvníci poslední výstavy v Brně. Robustní a řekněme i někdy poněkud těžkopádná konstrukce se zcela vymyká obvyklé představě o jízdním kole tak, jak jej známe z posledních let. Elektrokola procházejí svým raným stádiem vývoje a objevují se ve variantách kopírujících obvyklá provedení: skládačka, horák, turistické kolo a městské kolo. Teprve budoucnost ukáže, která z nich jsou slepou uličkou a která se na trhu dokáží uchytit. Také moderní technologie ještě neřekly zdaleka své poslední slovo. Elektrokolo není v podstatě žádnou novinkou, první zmínky o něm pocházejí z konce devatenáctého století.

Pro nás co jezdíme na lodi je typickou volbou skládačka, a proto jsme zvolili do testu právě ji, konkrétně model E-kolo Barack v typické černé barvě ve sportovním provedení s lehkými plastovými blatníky. Výrobce udává, že kolo Barack je určeno pro častou přepravu díky své mimořádné skladnosti a poskytuje dostatek výkonu pro jezdce s váhou do 110 kg. Elektrokola tohoto typu výrobce dokonce doporučuje i pro každodenní cestování městem, kde lze výhodně kombinovat MHD s dopravou po vlastní ose. V současné době dokonce existují speciální mapy Prahy, které ukazují ideální trasy pro ty, kteří nehodlají trávit svůj čas v dopravních zácpách. Nás ovšem zajímalo, jak si Barack povede zejména mimo město, na trasách spíše typických pro cykloturisty a jak může zpříjemnit život loďařům.

Kolo Barack jsme testovali v okolí Orlické přehrady. Kolo bylo při plavbě umístěné složené na boku připevněné k relingu. Barack váží s baterií celých 22 kg, takže vyložení na břeh vyžadovalo určitou fyzickou sílu. Pro snazší manipulaci lze ovšem baterii vyjmout a váhu kola tak snížit na 18,5 kg. Proces skládání a rozkládání je snadný a zvládne jej každý během minuty. Skládají se řídítka, překlápí rám a pro šetření místem v kufru auta lze sklopit i šlapky.
Kolo není standardně vybaveno nosičem, takže vlastně nezbytnou výbavou pro jezdce je i kvalitní batoh. Tím ovšem končí starosti a začíná radost z jízdy a objevování okolí, k němuž se báječně hodí. Barrack disponuje dvěma jízdními režimy: režimem "PAS" což je režim asistovaného šlapání, kdy elektromotor v zadním kole jezdci pomáhá překonat jízdní odpory a režim akcelerátor, který z Barracka dělá "motorku". V tomto režimu lze pouhým otočením pravé rukojeti regulovat rychlost jízdy ovšem za cenu zhruba polovičního dojezdu. Na cestách i necestách kolem Orlíka jsme se spoléhali především na asistované šlapání, při kterém také výrobce udává největší dojezd kolem 50 km. Barack si s ohledem na velikost kol (20 palců) poradil velmi dobře i s horším povrchem a nezpevněnými cestami. Na nich jsme ocenili i odpruženou přední vidlici s proměnnou tuhostí. S překvapivou lehkostí jsme překonávali kopce a na pěkném asfaltu uháněli rychlostí až 25km/h. Při našich zastávkách v různých občerstvovacích zařízeních naše kola vzbuzovala zaslouženou pozornost.
Pro jezdce je důležité, že si Baracka může vzít složeného a zejména v příplatkovém obalu i s sebou do restaurace, kde ho snadno umístí třeba pod stůl. Pokud se rozhodne jej nechat venku, lze kromě klasického zamknutí kola zamknout zvlášť Li-Pol baterii do rámu a zajistit ji tak před nenechavci.
Barack je vybaven indikátorem kapacity baterie na řídítkách i na baterii samotné. Zastávky je možné využít i pro eventuální dobíjení baterie. Takové zacházení je možné, protože baterie nemá paměťový efekt a dobíječka má přepravní rozměry.
Dobíjení baterie do plna trvá obvykle 4-5 hodin a zvládnout jej lze z palubní sítě lodě ovšem za předpokladu, že je např. přes noc k dispozici 230V z břehové přípojky.


Přes můj počáteční pesimismus musím uznat, že Barack na nás udělal dojem spolehlivého a překvapivě výkonného moderního dopravního prostředku. Při jízdě mimo zpevněné komunikace resp. na nepříliš dobrém povrchu je pochopitelně znát, že Barrack pro tyto účely není určen, nerovnosti jsou znát a jízda není tak pohodlná jako na bezchybném asfaltu. Přesto nás rozhodně nezklamal, naopak. V rámci testu jsme navštívili mnohá místa, o nichž jsme do té doby neměli mnohdy ani potuchy a kam bychom se jinak asi ani nedostali. Připomínky bychom měli ale k absenci přepravního vaku ve standardní výbavě, a k vyšší hmotnosti.
Loďařům a nejen jim lze ovšem kolo Barack rozhodně doporučit, jeho prostřednictvím se otevírají další možnosti a v jeho sedle se rozhodně nudit nebudete ať už se budete plavit na sladkých nebo slaných vodách. Kromě výletů z lodě určitě brzy zjistíte další možnosti využití vašeho Baracka.
Další informace naleznete na www.ekolo.cz .

TECHNICKÉ ÚDAJE

Typ kola - Skládací elektrokolo
Materiál rámu - Aluminium 6061.T6
Ráfky - Strong 20´´, alloy twin wall
Pláště - Kenda 20x1,75 nebo 20x1,95 puncture resistant
Přehazovačka - Shimano Tourney RD-TX51 (6 rychlostí)
Brzdy - Tektro M530 - V type přední a zadní
Přední vidlice - Zoom 190 odpružená
Řidítka -Zoom - výškově stavitelná 100 - 115 cm
Sedlo - Grand Star - černé, gelové
Sedlovka - Zoom odpružená nebo vyklápěcí 30cm. Rychloupínák Promax
Blatníky - Přední i zadní. Černý ABS plast
Stojan - Postranní s pojistkou proti sklopení
Speciální výbava - Napájený konektor USB na řídítkách, modře svítící ventilky s autoaktivací, zvonek s kompasem
Hmotnost - 18,5 kg + 3,5 kg baterie
Max. zatížení - 110 kg
Dojezd - až 60 km v režimu PAS
Typ a kapacita baterie - AE energy, Lithium-Polymer 360 Wh (36V / 10Ah)
Max. doba nabíjení - 5,5 hodiny
Pohon - Asistované šlapání (PAS) / Akcelerátor
Typ elektromotoru - Bezkartáčový v zadním náboji
Max. / jmenovitý výkon motoru - 400W / 250W
Průměrná rychlost jízdy 30 km/h
Max. stoupání - 16% v režimu PAS

Petr Zajíček - redakce

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>