Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Co nového?


V Uljanovsku vozí turisty po řece Volze poslední parník
 
      19. července - Uljanovsk (Rusko)- S kapitánskou čepicí trochu nakřivo, ale s širokým úsměvem vítal Jurij Ščerbinskij na palubě své lodi první pasažéry.

 
Výletní parník Moskovskij-20 se vydává na svou dvouhodinovou plavbu po Volze téměř každý den; komerční akce prý zachraňují poslední osobní parník, který ještě kotví v uljanovském přístavu.

"Kdysi jsme měli několik parníků a taky rychlé 'rakety'. Turisté se k nám hrnuli, plavbou po Volze si lidé krátili volno. Dnes už ale Uljanovsk není, co býval, nikdo k nám nejezdí," povzdechl si muž. Šestisettisícové město, rozložené na obou březích široké Volhy, se proslavilo především jako rodiště Vladimíra Iljiče Lenina. Světlé zítřky už má ale dávno za sebou. V přístavu kotví ještě jedna výletní loď, prolezlá rzí a bez oken, už několik měsíců prý čeká na opravu.

"Volha to je naše matička, široká a krásná. Ale také nejnebezpečnější z ruských řek," myslí si sedmapadesátiletý kapitán, který se plavil i po jiných ruských veletocích včetně Obu, Jeniseje a Irtyše. Přibližně 3700 kilometrů dlouhá "tepna Ruska", u Uljanovsku široká tři až šest kilometrů, mu prý ale učarovala nejvíc. "Možná je to tím, že jsem tu na důchod zakotvil, možná proto, že jsem se tu kdysi narodil," přemýšlel Ščerbinskij.

Během dvouhodinové plavby se turisté mohou kochat pohledem na oba zarostlé břehy nebo vyhlížet vzdálený ostrůvek. Kdysi se výlety pořádaly především proto, aby si návštěvnici prohlédli z nečekané perspektivy obří betonový komplex, v jehož šedých zdech se ukrývá památník a muzeum V.I.Lenina. Od řeky byl prý nádherný pohled na obrovský, z okrasných keříků vystříhaný nápis LENIN. Dnes zarůstá břeh kopřivami, o park pod památníkem se nikdo moc nestará.

Když už se turisté nechají zlákat k projížďce po Volze, patří pravděpodobně k největším atrakcím výhledy na dva mosty. První od uljanovského přístavu byl jako železniční přejezd postaven už na počátku 20. století. V 50. letech se k němu přistavily dvě cesty pro automobily. Kujbyševská přehrada postavená asi 200 kilometrů na jih od Uljanovsku pak rozšířila Volhu místy až na 35 kilometrů.

Stárnoucí most ale přestal vyhovovat potřebám rostoucího města a bylo rozhodnuto o stavbě mostu nového. Ten začali stavět uljanovští inženýři už před 20 lety a plánovali se jím zapsat do Guinnessovy knihy světových rekordů. Přemostěním nejširšího místa v okolí se měl stát nejdelším mostem Evropy. Před pár lety ale postavili Dánové u Öresundu 16 kilometrů dlouhý most přes mořskou úžinu do Švédska a uljanovským zbyly jen rozestavěné pilíře a část oblouků. Přesto uljanovská radnice slibuje, že do roku 2008 skoro šestikilometrový most dostaví. Po dokončení by měl být dvoupatrový, ve spodní části by jezdily moderní tramvaje, nahoře auta.

Nedostavěné železobetonové monstrum, které začíná i končí uprostřed široké řeky, dnes láká pouze rybáře. Pod jeho pilíři se houfují ryby, ve stínu oblouků se pak příjemněji tráví čekání na úlovek.

CTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>