Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Lodě


Praktické rady: Zaplavený motor
 
      Povodně přinesly nejen ztráty na životech a poškozené domy. V nejednom sklepě nebo garáži zůstal pod vodou i lodní motor. Co dělat v takovém případě?

 
Ve spolupráci s brněnským servisem pana Medvěděva jsme pro Vás připravili stručný manuál první pomoci pro běžné dvoudobé motory.

Lodní motory jsou konstruovány do těžkých podmínek a tak zaplavení motoru není důvodem k těžké depresi. Pravděpodobnost, že motor za několik dnů zase poběží je velká. Je především nutné odolat pokušení motor nastartovat a obrnit se trpělivostí. Pokud se zaplavený motor pokusíte nastartovat startovací šňůrou, pak jej pravděpodobně poškodíte. Pokud k pokusu o nastartování použijete elektrický spouštěč, pak máte poškození motoru zcela jisté. V obou případech totiž nejspíš dojde k deformaci klikového hřídele, ojnice, pístního čepu, pístních kroužků nebo planžet membránového sání. Pravděpodobně také poškodíte vysokonapěťovou část zapalování.
Pro stanovení postupu první pomoci je důležité vědět, za jak dlouho se podaří doručit motor do opravny nebo za jak dlouho se dostanete k opravě svépomocí. Mnoho opraven se nachází na březích toků a nádrží a jsou na tom ještě hůře než Váš motor.

Jako první je nutné odpojit výtrhovou pojistku a z motoru vylít všechnu vodu (motor naklánějte na všechny strany) a očistit ho od nečistot ostříkáním vodou z hadice napojené na kohoutek. Není vhodné k oplachování používat WAPku. Ostříkejte i kabeláž, díly zapalování a důkladně i prostor pod setrvačníkem. Důkladnou pozornost věnujte mezeře mezi pólovými nástavci cívek a setrvačníku, kde mohou být kamínky nebo písek.
V dalším kroku je nutné dostat všechnu vodu, která je nad pístem a pod pístem v karteru. Právě tato ?nestlačitelná? voda by motor zničila při pokusech o nastartování. Vodu nad pístem lze snadno vylít po vyšroubování zapalovacích svíček. Vodu v karteru je možno vypustit povolenými odvodňovacími šrouby (ten mají ale pouze některé motory) nebo otvorem sání. K tomu je ale nutné demontovat karburátor(y) a za ním umístěnou mezidesku, která nese planžetové membrány sání. Takto odvodněný motor pomalu protáčíme rukou za setrvačník a do prostoru karteru (otvorem sání nebo odvodňovacího šroubu) a válce (otvorem pro svíčku) stříkáme ze spreje olej. Nejlepší je přípravek WD, který má schopnost vytěsňovat vodu. Sprejem nešetříme. Olejem nakonzervujeme i ostatní dostupné díly - startovací mechanismus, táhla řazení, plyn a natáčení zapalovací desky. Motorem protáčíme pomalu, aby nedošlo ke vzniku vysokého napětí, které by mohlo probít a znehodnotit zvlhlé zapalovací cívky. Pokud se nám podaří přívody k cívkám odpojit, můžeme motor protočit i tahem za startovací šňůru. Tímto postupem se z prostoru válce a karteru odstraní všechna voda a všechny vnitřní prostory se nakonzervují proti korozi. Motor se sejmutými kryty necháme v suché a dobře větrané místnosti vysychat. Tím je skončena první fáze první pomoci, pokud nelze v opravě motoru pro nedostatek času pokračovat nebo pokud budeme dávat motor do servisu.
Rozhodneme-li se i pro další opravu svépomocí, postupujeme následujícím způsobem. Nad miskou rozebereme karburátor a vyfoukáme všechny komory, trysky, vzdušníky a kanálky. Všechny díly propláchneme v benzínu a znovu je profoukneme. Zkontrolujeme průchodnost trysek a vzdušníků pohledem proti zdroji světla. Výhodou je mít k dispozici zdroj tlakového vzduchu s ofukovací pistolí. Pokud vyjímáme jehlové šrouby (pod hlavou mají spirálovou pružinu), postupujeme tak, že je zašroubujeme nejdříve na doraz a poznamenáme si, o kolik čtvrtotáček je bylo nutno otočit. Poznámka nám poslouží později při seřízení do původní polohy. Dále rozebereme a stejným způsobem vyčistíme, propláchneme a profoukneme také palivové čerpadlo, palivové vedení, impulsní hadici mezi palivovým čerpadlem a motorem a vyrovnávací hadici mezi dolním a horním ložiskem klikového hřídele (pokud ji motor má). Dále se budete věnovat elektrickému zařízení motoru - zapalovací soustavě a startéru. Je třeba si uvědomit, že elektrická výstroj obsahuje převážně součástky s vinutím (impulsní cívky bezkontaktního zapalování, cívky magneta, cívky alternátoru, zapalovací cívky, vinutí statoru a rotoru startéru). Tyto součástky by měly být dokonale naimpregnovány. To ale platí pouze u novějšího motoru, starší motor bude mít impregnaci porušenou a vlhkost se mohla dostat (v závislosti na délce zaplavení motoru) mezi závity, kde může způsobit proražení izolace. Nejsnáze se izolace prorazí u vysokonapěťových částí. Proto je třeba nechat všechny díly pořádně vyschnout - čím déle, tím lépe. U kontaktního magnetového zapalování je vhodné po sejmutí magneta (k tomu je bezpodmínečně nutný stahovák) nebo otvory na jeho horní straně, očistit a vyfoukat kontakty kladívek a namazat jejich hřídelky a plsť navlhčující exentr.
Poslední operací je vypuštění, propláchnutí a znovunaplnění předovky speciálním olejem do převodovek lodních motorů nebo aspoň běžným hypoidním převodovým olejem, namazání všech mazacích bodů tlakovou maznicí s použitím speciálního tuku odolného slané vodě a promazání dalších dílů.
Po zašroubování nových zapalovacích svíček odpovídajícího typu můžete motor v sudu s vodou zkusit nastartovat. Při tom kontrolujte, zda nedošlo vlivem přítomnosti nečistot, k poškození vodního čerpadla - z kontrolního otvoru musí vytékat voda. Často bývá ucpaný jen kontrolní otvor. Pokud motor nenaskočí, bude problém nejpravděpodobněji v zapalování (zkontrolujte, zda svíčky dávají jiskru) nebo v karburátoru. Vlhkost vniklá do dílů zapalovací soustavy se může také projevit až po několika hodinách provozu motoru.

Pokud jste postupovali pečlivě a oprava se povedla, odmění se Vám benzínový miláček spolehlivým chodem mnoho dalších let. Hodně štěstí !

Ing. Petr Holyszewski

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>