Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Lodě


Na Queen Mary 2 jsou prý příliš hořlavé materiály
 
      25. června - Na dopravní lodi Queen Mary 2 (QM2), označované za největší a nejluxusnější svého druhu na světě, se patrně nacházejí příliš hořlavé materiály představující riziko.

 
Rozhlasová stanice BBC dnes varovala, že plavidlo porušuje mezinárodní protipožární plavidla. Problém se týká koupelen, na jejichž výrobě se měla podílet česko-švédská firma; ta tvrdí, že právě kvůli nebezpečnému materiálu zakázku vrátila francouzskému zákazníkovi, kterého přitom na riziko upozornila. Francouzský výrobce plavidla v dnešním prohlášení problémy nepopírá a ujišťuje, že bude spolupracovat při zajištění maximální bezpečnosti. Majitel QM2, rejdařská společnost Cunard Line, se od britského námořního úřadu MCA dozvěděl, že ověřovacím zkouškám z protipožárního hlediska nevyhověl materiál použitý při vybavování koupelen na obří lodi. MCA sice podle agentury AP dospěl k závěru, že bezpečnost cestujících není ohrožena, majitel plavidla nicméně uvažuje o změnách, jež by zjištěné nedostatky odstranily. Většinu koupelen vyrobil polský podnik Bella. Na zakázce ovšem nejprve pracovala česko-švédská firma NA Design. Podle předsedy představenstva této společnosti Jana Námisňáka se zjistilo, že materiály dodávané francouzskou stranou neodpovídají bezpečnostním předpisům. "Výrobky z nich zhotovené přímo ohrožují bezpečnost provozu této lodi," píše se v prohlášení, které dnes firma NA Design poskytla ČTK.

Firma tvrdí, že na problémy upozornila francouzského výrobce QM2 - společnost Alstom Marine - a že rozpracovanou zakázku předala francouzskému zadavateli. Podle NA Design se nakonec koupelnové boxy pro QM2 vyráběly v Polsku a ve Francii; ve formách, které připravil česko-švédský podnik, a z vadných materiálů. Andrzej Smogorzewski ze společnosti Bella sídlící nedaleko Varšavy dnes zpravodaji ČTK potvrdil, že jeho firma vyrobila pro Queen Marry 2 vybavení koupelen. "Dělali jsme třeba vany a další věci," uvedl. O tom, že by použité materiály nesplňovaly protipožární normy, ale nic neví. "Všechno se to vyrábělo ze speciální pryskyřice, kterou nám předepsala francouzská strana." Stanici BBC ředitel polského podniku řekl, že podle instrukcí zadavatele bylo při výrobě koupelnového vybavení použito pryskyřice Enydyne C40. Je to prý stejný druh, se kterým zpočátku pracoval česko-švédský výrobce, podle něhož by tato látka neměla být v koupelnových jádrech zaoceánské lodi. Alstom Marine dnes zaslala ČTK prohlášení, podle něhož během celé stavby lodi povinné certifikáty osvědčily dobré uplatnění protipožárních norem. V prohlášení se ale zároveň uvádí, že společnost Cunard informovala Alstom, že výsledky (nových) testů odolnosti koupelnových bloků vůči ohni neodpovídaly testům a zkouškám prováděných během stavby loni. Cunard také francouzské straně sdělil, že na palubě lodi budou provedena dodatečná bezpečnostní opatření. Alstom zdůraznil, že pro loděnice Chantiers de l'Atlantique, kde byla loď postavena, je bezpečnost cestujících prvořadá a že loděnice budou s Cunardem spolupracovat při zajištění nejvyšší úrovně bezpečnosti lodi. Britský námořní úřad MCA konstatoval, že problematický materiál je ve vlhkém prostředí, které je obvykle málo rizikové, a že loď má vysoce účinný systém protipožárních rozprašovačů (sprinklerů). "MCA je spokojen, že bezpečnost cestujících není ohrožena," citovala agentura AP z prohlášení úřadu. Rejdařství Cunard Line nicméně oznámilo, že brzy přistoupí ve všech kabinách, kterých je 1300, k úpravám. Sprinklery mají být například rozšířeny i do koupelen, v nichž také budou vyměněny některé prvky. Kromě toho budou po celém plavidle instalována další kouřová čidla. Celkové náklady na tyto novinky odhadlo rejdařství na půl milionu dolarů. Plavidlo dlouhé 343 metrů a vysoké 74 metrů bylo postaveno ve francouzských loděnicích St. Nazaire. Loď, která pojme 3600 cestujících, letos v lednu oficiálně pokřtila britská královna Alžběta II. těsně před tím, než se QM2 vydala na první plavbu přes oceán na Floridu.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>