Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Plavby


Při srážce lodí v Baltském moři vyteklo téměř 2000 tun ropy
 
      STRALSUND (Německo) 29. března - V úžině Kadetrinne vBaltském moři mezi pobřežím Německa a Dánska se v noci na dnešek srazily z dosud neznámých příčin dvě nákladní lodě, z toho jeden tanker. Při neštěstí neutrpěl nikdo zranění, Dánsko ale podle nejnovějších
zpráv

 
čelí nejhoršímu znečištění moře ve své historii. Z tankeru vyteklo zhruba 1900 tun těžkých ropnýchdproduktů a ropná skvrna dospěla k východodánským ostrovům Mon a
Falster. Specializovaná plavidla ale nemohou zasáhnout kvůli špatnému počasí.

Podle informací úřadu pro námořní plavbu ve východoněmeckém Stralsundu šlo o kyperskou loď Tean s nákladem cukru plující z Kuby do Lotyšska přes německý Rostock a tanker Baltic Carrier plující pod vlajkou Marshallových ostrovů z Estonska do švédského
přístavu Göteborg. Při srážce, k níž došlo těsně před středeční půlnoci na námořní hranici mezi Dánskem a Německem, zhruba 16 námořních mil jihovýchodně od dánských ostrovů Mon a Falster, vyteklo do moře mezi 1600 a 1900 tunami tun těžkých olejů z nákladu tankeru naloženého 33.000 tunami ropných produktů. Zbytek
přepravovaného nákladu z poškozené části lodi se posádce podařilo přečerpat z poškozené části do dalších prostorů, z nichž nehrozí únik.

"Jde skutečně o největší námořní znečištění dosud zaznamenané v dánských vodách," řekl pro agenturu AFP důstojník Operačního velitelství dánského námořnictva (SOK) Jens Hylsted. Zásah dánských, německých a švédských lodí specializovaných na odstraňování olejových skvrn přitom podle něj mimořádně ztěžují špatné meteorologické podmínky. "Vane silný vítr a vlny dosahují
výšky až tří metrů," řekl Hylsted na vysvětlenou, proč se posádky záchranných plavidel marně snažily rozmístit na místě nehody plovoucí bariéry nebo olej odčerpat, aby se tak zabránilo jeho přiblížení k pobřeží. Dvě ze čtyř dánských specializovaných plavidel se kvůli špatnému počasí dokonce na místo znečištění vůbec nedostala.

Olejová skvrna, která se dnes ráno rozprostřela do pásu o
délce 15 až 20 kilometrů, se před zraky bezmocných expertů rozdělila do několika skvrn a pokračovala v cestě k dánským ostrovům. První z nich kolem 18:30 SEČ dorazila do průlivu Groenesund mezi Monem a Falsterem a pluje dál k souostroví Storstroem, aniž by se dotkla břehů.
"Nevíme, kdy se ropa dostane ke břehům. Všechno závisí na větru. Nyní už ale bylo možné začít olej sbírat, protože hladina v průlivu je klidnější než na volném moři," řekl zástupce zásahové jednotky z přístavu Stubbekoebing na ostrově Falster Joern Rasmussen. Práce ale nyní zase zastavila tma a budou obnoveny až v pátek ráno.

Podle dostupných zpráv byla obě plavidla při srážce značně
poškozena, ale zůstala schopna plavby. Kyperská loď již mezitím dosáhla vlastními silami přístavu Rostock.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>