Lodě.cz on-line přístav pro plavby na sladkých i slaných vodách

Vaše plavby začínají u nás...
Úvod > Plavby
Katastrofu ponorky Kursk zavinilo unikající palivo torpéda
 
      Katastrofu ruské jaderné ponorky Kursk zavinil únik pohonných hmot torpéda, které způsobily mocnou explozi. Konstatuje to závěrečná zpráva komise pověřené objasněním incidentu, která tak uzavřela téměř dvouleté citlivé vyšetřování jedné z nejhorších postsovětských katastrof v Rusku.

 
Podle ministra průmyslu, vědy a technologií Ilji Klebanova, který vyšetřující komisi vedl, byl na vině únik kysličníku vodičitého, používaného jako paliva pro torpéda 65-76 Kit. K tomuto závěru dospěla komise jednomyslně na svém posledním zasedání v sobotu po prozkoumání klíčových elementů torpédometu, vyzdviženého v červnu ze dna Barentsova moře, řekl Klebanov.

?Příčinou katastrofy byla termální exploze komponentů torpéda třídy 298A PV. Ta nastala v důsledku úniku kysličníku vodičitého a vznícení materiálů v torpédometu," citovala Klebanova agentura Interfax. Kursk byl podle Klebanova zničen poté, co druhý výbuch odpálil části zbrojního arzenálu skladovaného v první sekci Kursku. Palivo torpéda zavinilo výbuch, který usmrtil všechny členy posádky v první sekci ponorky a některé v další sekci, uvedl jiný člen komise, poslanec viceadmirál Valerij Dorogin, rovněž citovaný Interfaxem. Poté plameny a zvýšený tlak vyvolaly detonaci další munice v ponorce a ta pak vedla ke druhé mocné explozi, která znamenala záhubu celého plavidla, řekl.

Rusko již vyřadilo všechna torpéda tohoto typu, jejichž pohonnou látkou je vysoce výbušný kysličník vodičitý, ze zbrojního arzenálu vojenského námořnictva. Ta byla v jeho výzbroji údajně od počátku 70. let. Tato torpéda mají vyšší rychlost a dosah než torpéda konvenční poháněná elektrickými motory. Tyto přednosti podle ruských médii vedly námořnictvo k bagatelizování obav ohledně nestabilního paliva. Kursk se 118člennou posádkou se potopil při vojenském cvičení v srpnu 2000. Vrak byl vyproštěn z mořského dna loni v říjnu a odtažen do suchého doku. Nejprve však od něj byla oddělena nejhůře poškozená příď, aby se zabránilo nebezpečné manipulaci s ní; její fragmenty byly vyzdviženy letos v červnu.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>