Lodě.cz on-line přístav pro plavby na sladkých i slaných vodách

Vaše plavby začínají u nás...

Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Závodění


Pohár ?Vltavy? ? oslava 70. výročí vítězství legendární jachty Vltava - pozvánka
 
      19. září - Zveme Vás v sobotu 24. září 2005 na regatu a oslavu 70. výročí křtu a vítězství české jachty ? Vltavy? na Jadranu v září roku 1935.

 
Předpokládaný start je v 10 hodin v Yacht Clubu Barrandov v Kožlí u Orlíka. Po skončení regaty cca v 16 hodin pokračuje oslava v prostorách Yacht Club Barrandov. Rezervace ubytování ? pan Štěpánek ? předseda klubu ? tel: 602 220 027.


HISTORIE JACHTY VLTAVA

V roce 1934 navštívil Eduard Bürgermeister, kapitán Českého Yachtklubu, s několika členy klubu Yachtclub ,,Labud? ve Splitu a dojednal kotvení pro české lodě. Jugoslávci motivovali Čechy k námořnímu závodu. Iniciativa, aby se nechala postavit první česká námořní jachta, vzešla od předsedy klubu Dr. Kubíčka, v Praze usedlého P. Bradiče a vyslance Jugoslávie v Praze Dr. Grisonoma, který vlastnil ve Splitu obdobné lodě.
Jachtu ,,Vltava? zkonstruoval Martinolič, postavena byla v Trogiru v dílnách Zadruga Brodograditěla a k jejímu dokončení došlo v roce 1935. Vltava je 10 m dlouhý kajutový ,,racer? typu M6, 2,1 m široký se stěžněm vysokým 15 m, s 1,1 t balastu a 45 m2 plachet.
Následně bylo vypsáno mezistátní utkání Československo-Jugoslávie o Pohár pražského primátora Dr. K. Baxy. Regata se konala 13.-15. září 1935, v předvečer závodu byla Vltava slavnostně pokřtěna. Kmotrami se staly choť vyslance Jugoslávie v Praze Dr. Grisonoma a choť předsedy Yachtclubu v jadranské loděnici ,,Labud? paní Deskovičová. Vltavu pokřtil splitský děkan Panič. Slavnostního aktu bylo přítomno mnoho přátel Československa. Slavnost byla zakončena banketem.
Proti Vltavě pod vedením zkušeného kapitána Edy Bürgermeistera a jeho posádky tvořené K. Myškou, O. Ornstem, A. Oxenbaurerem a R. Wintrem nastoupila jachta Morska Lastavica kormidlovaná Dr. Grisonomem s jeho jugoslávskou posádkou.

Závodilo se na trojúhelníku o straně tří námořních mil, který se obeplouval třikrát.Ve dvou závodech Vltava po tuhém boji zvítězila, jeden závod ztratila, v celkovém hodnocení zvítězila o 1 min.28 sec. Československé mužstvo získalo pohár a titul ,, Mistrů Adrie? na rok 1935. Závodu přihlíželi četní významní hosté, z utkání se stala prvořadá událost s velkým ohlasem v tisku.
Závod se opakoval v roce 1936. Jugoslávci postavili proti Vltavě dvě lodě, jedna se držela Vltavy, druhá zkoušela jiné manévry. Panovalo přitom pro září neobvyklé bezvětří a závod ovlivňovaly místní mořské proudy které Čechoslováci tak dobře neznali, Jugoslávci vyhráli. Třetí závod v roce 1937 opět skončil porážkou Vltavy, kterou vedl M. Breda s výměnným družstvem.
Před závody se na Vltavě konaly tréninkové plavby a členstvo se střídalo od května do září,
takže byly navštíveny skoro všechny ostrovy dalmáckého archipelu.

V předvečer války v roce 1938 byla Vltava převezena do Prahy a díky tomu i zachráněna. Splitská flotila totiž z velké části nepřežila německo-italský válečný útok.
Během 2.světové války loď měnila majitele. Podnikatel Chochola plachtil s paní Ljubou Hermanovou, od něj ji údajně zakoupil za nespecifikovanou sumu ?nejmenovaný válečný zbohatlík?. V letech 1947 až 1955 byl majitelem MUDr. Sláma. V roce 1955 Vltavu zakoupili pánové Josef Šunda, Luboš Vacovský a Bořek Krupka, začátkem 60. let se k nim přidal pan Prokůpek a pan Jiří Vonka.

VLTAVA plula převážně na vodní nádrži Slapy, kde vyhrávala místní závody a o vítězství se střídavě dělila s plachetnicí SVEA (postavena v roce 1912). Bylo podniknuto několik rekreačních plaveb po Jaderském moři a na Baltu (Greisswald v letech 1975 a 1976).

V 90. letech 20. století byla Vltava několik let na suchu, až v roce 1999 byla zakoupena p. Hanákem, vcp. Ferfeckým, p. Hlavešem, p. Vagenknechtem a MUDr. Vydrou. V suchém doku na Mělníku byla v letech 1999 až 2000 důkladně renovována. V letech 2000 a 2001 plula loď v místních vodách na přehradě Orlík a účastnila se místních závodů.

Při povodních 2002 byla Vltava zaplavena v suchem doku a značně poškozena, došlo k úpravě vlastnických vztahů. Po rozsáhlé rekonstrukci se uvedla Vltava do téměř původního stavu z roku 1935. V červenci 2005 byla opět spuštěna na orlickou přehradu a začaly přípravy na ,,RADAVSKÝ POHÁR? konaný na Orlíku. Sestavila se posádka schopna vítězství a za účasti kapitána Josefa Nováka, Jiřího Vonky, Martina Vydry, Romana Vagenknechta a Ondřeje Hanáka Vltava v silné konkurenci zvítězila, a tak navázala na svůj triumf před 70 lety.

posádka jachty Vltava

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>