Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Závodění


Martin Trčka bojoval při plavbě do Hobartu s mořskou nemocí
 
      2. ledna - Sydney (Austrálie) 31. prosince - S nepříjemnými zprávami o zranění svého kamaráda i s mořskou nemocí se musel při své druhé účasti na slavném závodu mezi australským Sydney a tasmánským Hobartem vyrovnat Martin Trčka.

 
Přesto dokázal v roli kormidelníka a stratéga přispět k osmému místu posádky lodě DHL Australana Mitche Bootha, kterým o dvanáct příček vylepšil svůj loňský výsledek s lodí Ragamuffin.

Jsem spokojen, přeci jen DHL není nejnovější loď. Sice šlo zajet ještě lépe, protože před námi nedokončily dvě rozbité lodě, ale chyby dělá každý. Beru to jako dobře odvedenou práci," řekl z Austrálie Trčka. Jachtařům letos nastavilo Tasmánské moře drsnou tvář. Silný vítr znemožnil vítězné posádce Wild Oats zaútočit na vlastní loňský rekord a dokonce ohrožoval životy několika závodníků na lodi Maximus. "Takové informace nejsou během plavby vůbec příjemné. Jeden ze zraněných je můj dobrý kamarád. Je to člen posádky Wild Joe, na které tady působím v jiných závodech. Snad ho zítra pustí z nemocnice," uvedl Trčka.

I jeho jachtu provázely během více než třídenní plavby velké nepříjemnosti. Některé členy posádky DHL zcela vyřadila mořská nemoc, ušetřen nezůstal ani český reprezentant. "Dva dny jsem vůbec nemohl přijímat potravu a neustále ztrácel vodu. Letošní ročník byl emocionálně i fyzicky určitě těžší než loňský," uvedl pětadvacátý muž z olympijských her v Aténách ve třídě Laser.
Nevolnost však Trčku v jeho počínání na palubě příliš neomezovala. "Dá se to vydržet, moji práci to moc neovlivnilo. Fyzicky z mé pozice pouze vypomáhám v případě nutnosti. Na starost mám výběr plachet pro dané podmínky, určování směru plutí," vysvětlil.

Původně měl startovat na lodi Diabetes, ale ta přišla krátce před začátkem závodu o stěžeň, a tak se musel český jachtař sžívat s novou posádkou. "Párkrát to sice zaskřípalo, ale to je normální. Myslím, že vědí, že jsem jejich práci nepromrhal špatnými rozhodnutími a to je důležité," zhodnotil spolupráci s kolegy na deset let staré lodi typu Volvo 60.

Jejich lodi se na rozdíl od ohromných maxijachet vyhnuly veškeré technické problémy, což Trčku nepřekvapilo. Ovládání obřích lodí je prý nesmírně složité a mnohdy rozhodnou o případné nehodě pouhé centimetry.
"Každá chybička je strašně nebezpečná, v otěžích hlavní plachty je napětí deset tun. Představte si, že na navijáku visí kamion a vy držíte konec provazu v ruce. Malé sklouznutí a o ruce přijdete. Musíte být opravdu hodně opatrní," prohlásil Trčka. "Na druhou stranu právě díky tomu tyto lodě dosahují tak nevídaných výkonů."

I přes letošní úspěch s DHL se hodlá Martin Trčka v příštím ročníku vrátit na palubu lodi Diabetes. "Nahlédnutí mezi maxijachty mě nabudilo. Je to úplně jiný druh jachtingu. Kdyby nedošlo ke zničení stěžně a my bychom jeli, tak jsme mohli být v Hobartu hned za vítěznou Wild Oats druzí. Ale to je to pověstné kdyby," dodal.

V Sydney oslavil Trčka jako jeden z prvních na planetě příchod Nového roku. V Austrálii zůstane i začátkem ledna a bude se připravovat na úvodní závod Světového poháru ve své olympijské třídě Laser v Melbourne.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>