Úvodní strana Warning: ksort() expects parameter 1 to be array, null given in /web/htdocs2/lodecz/home/www/phpAds/view.inc.php3 on line 16 Warning: reset(): Passed variable is not an array or object in /web/htdocs2/lodecz/home/www/phpAds/view.inc.php3 on line 18 Warning: Variable passed to each() is not an array or object in /web/htdocs2/lodecz/home/www/phpAds/view.inc.php3 on line 18
 
  magazín Lodě - zdarma ve formátu PDF

 
 
     
 
 
Využíváme zpravodajství ČTK Fotogalerie Charter

 Č a s o p i s   R é
O B S A H
Co nového?
Elektronika
Lodě
Oblečení
Plavby
Testy lodí
Závodění
Přístavy
Legislativa
Starší vydání Ré
 

Učiní splavnění Dolního Labe říční nákladní přepravu konkurenceschopnou ?!?
 
      Široká plavecká veřejnost se neustále upíná k projektu splavnění dolního Labe ( Střekov ? státní hranice ) pomocí dvou plavebních stupňů ? Dolní Žleb a Velké Březno. Je naprosto jednoznačné, že tyto stavby, i ve své schválené minimální variantě, jsou životně důležité pro zachování obchodní plavby v ČR.
 

Vzhledem k tomu, že obor vnitrozemské plavby má v ČR takovouto jednoznačnou překážku v fungování a rozvoji, celá odborná i laická veřejnost se na tyto zaměřila a přestává vnímat další problémy a překážky, které plavba má oproti konkurenčním druhům dopravy. Zkusme si představit situaci, že tyto inkriminované stavby stojí. Nabízí plavba plnohodnotný servis ?? Obracejí se na ní zákazníci automaticky jako i pro laika jednoznačnou volbu dopravního prostředku ? Je ekonomicky konkurenceschopná ? V Evropském podvědomí a konkrétně v ČR existuje silné vědomí, že vodní doprava má ze své podstaty exkluzivitu na jistý objem a druh zboží, bez ohledu na konkurenci. Ale co platilo v minulých desetiletích již neplatí a důvodem rozhodně nejsou neexistující jezy na Dolním Labi. Dle mého názoru je hlavním důvodem, že konkurenční druhy dopravy se v posledních letech chovají tak, že výhody nabízené vodní dopravou prakticky anulovaly.

Největší a nejmarkantnější nepoměr mezi jednotlivými druhy dopravy je v technickém vývoji vlastních dopravních prostředků a motorových součástí. V vodní dopravě byl v ČR tento vývoj prakticky zastaven v 70-tých letech minulého století ( a ani tehdy nebyl na příliš profesionální úrovni ) kdy spotřeba PHM kontra výkon motoru byl na okraji zájmu. Pokud se oproti tomu podíváme na hlavního konkurenta vodní dopravy ? dopravu silniční, tato se celosvětově a to za pomoci významných finančních a lidských zdrojů věnuje výzkumu a vývoji nových a čím dál efektivnějších motorů a motorových skupin, včetně intenzivního výzkumu a vývoje nových ( zatím alternativních ) paliv ? LPG, CNG, palivové články. U tahačů používaných pro dálkovou mezinárodní přepravu se spotřeba PHM za posledních 30 let snížila o bezmála 30 %, při neustálém zlepšování ostatních charakteristik motorů. Také u vozidel třídy N1 ( komerční dodávky ) se jen za posledních 10 let spotřeba snížila o 10 % při kontinuálnímu snížení hlučnosti a vibrací. Řada dnešních dodávkových vozů je nad úrovní osobních vozů střední třídy.

Dovolte mi nyní orientační výpočet spotřeby PHM při současném stavu silniční a lodní techniky :

a) souprava tahač ? návěs  průměrná spotřeba 36 litrů na 100 km při nákladu 32 tun

b) lodní souprava TR400/TČ1000  průměrná spotřeba 10 litrů na 1 km při nákladu 950 tun


Z výše uvedeného srovnání je zřejmá, pro vodní dopravu alarmující skutečnost, že tak stále vyzdvihovaná výhoda lodní dopravy a to minimální spotřeba PHM oproti silniční dopravě je minulostí !! Stejná situace je ve spotřebě motorového oleje a ostatních provozních maziv, včetně emisí skleníkových plynů, které jsou u starých lodních motorů výrazné ( Pozn. zajímavostí je, že lodní motory nepodléhají emisním kontrolám při pravidelných revizních kontrolách !! ). Naprosto nulová situace je ve vybavení plavidel elektronickými navigačními, komunikačními a obchodními přístroji ( GPS, INMARSAT, elektronický tisk přepravních dokladů atd. ).

Náskok, který má silniční doprava je v řádu desetiletí a jedinou možností jak zastavit propad je intenzivní spolupráce právě s konkurenčními druhy doprav od kterých je třeba čerpat vědomosti a zkušenosti a aplikovat je na vodní dopravu. Dále je potřeba vytvořit skupinu zainteresovaných organizací, počínaje vysokými školami, přes strojírenské podniky a konče státní správou. Touto intenzivní spoluprací, kterou by bylo nejlépe zastřešit a koordinovat právě některou vysokou školou, by se mohlo povést upozornit na stávající situaci státní a nyní i evropskou správu a získat z rozpočtů finanční prostředky na výzkum a vývoj inovací v oboru.

Po dokončení vodních děl na Dolním Labi by pak celý obor mohl naplno využít svého potenciálu a podpořit tak rostoucí ekonomiku.

Ing.Jiří Štěpánek

 

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>

Časopis Re

N a j d ě t e   s i
Prohledávejte internet s pomocí našeho serveru. Zkuste rozšířené vyhledávání.
N o v i n k y
Přihlaste se k odběru novinek e-mailem. Více info
N a s t a v t e   s i
server lode.cz
jako svou
výchozí stránku nebo si jej přidejte do Oblíbených / Favourites.

P ř i d e j t e
              o d k a z

Zaregistrujte si Vaše firemní, klubové či osobní stránky v katalogu lode.cz - ZDARMA.
Jak to udělat?

 
Naši partneři:

...a další
zajímavé odkazy

  ©2000-2004 lode.cz
  Vytvořilo AM studio


 
archiv článků zde