O B S A H
Co nového?
Elektronika
Lodě
Oblečení
Plavby
Testy lodí
Závodění
Přístavy
Legislativa
Starí vydání Ré
|
Atomové ledoborce drží sever Ruska při životě
Je červen a zatímco se Rusové houfně hrnou na jih, aby tu strávili dovolenou na pláži, Stanislav Rumjancev má zcela jiné plány - chystá se zamířit na Severní pól. Jako kapitán atomového ledoborce Jamal bude trávit léto prorážením cesty zamrzlým příkrovem Severního ledového oceánu, dopravou turistů do nejzazšího kouta severní polokoule a zajišťováním životně důležitého spojení s ruským severem.
"Je to fajn, není na tom nic těžkého. Byl jsem na severním pólu nejméně pětkrát," říká Rumjancev, zatímco jeho loď se tyčí nad přístavní hrází ruského arktického přístavu Murmansk, napůl cesty mezi Moskvou a severním pólem.
Rusko je unikátní svou flotilou atomových ledoborců, které umožňují plavbu podél jeho dlouhého zamrzlého severního pobřeží. Flotila ale zastarává a vynořují se obavy, že ruská arktická města, závislá na lodních dodávkách potravin, nebudou s to přežít. Ačkoliv Rusko využívalo Arktidu od té doby, co středověcí obchodníci s kožešinami objevili její bohatství, rozsáhle začalo zužitkovávat její zdroje až v 50. a 60. letech, kdy se prvnímu atomovému ledoborci poprvé podařilo rychle proplout od jednoho konce Ruska na druhý.
Koncem 80. let se po severomořských trasách přepravovalo 6,7 milionu tun nákladu ročně, ale za hospodářského poklesu v 90. letech nákladní přeprava poklesla na nynějších pouhých 1,7 milionu tun ročně. Po rozpadu Sovětského svazu se výroba ledoborců zastavila a Murmanská loďařská společnost, která flotilu pro stát spravuje, musí některých plavidel využívat ještě dlouho poté, co jejich životnost vyprší. Často jich také používá k turistickým exkurzím, aby získala peníze.
Na ruských ledoborcích zavítalo k severnímu pólu zhruba 5000 lidí. Většina nákladů přepravovaných severomořskou trasou - 1,2 až 1,4 milionu tuny - patří hutnickému gigantu Norilsk Nickel, největšímu světovému výrobci niklu a přednímu producentovi platinových kovů, který sídli v tundře na ruském Dálném východě. Společnost zkoumá i jiné metody přepravy svých kovů na trh a loni navrhla dokonce využití ponorek, nicméně v současné době spoléhá na ledoborce a nákladní lodi Murmanské loďařské společnosti. Ledoborce nejsou důležité jen pro přepravu produktů společností na Dálném severu. Klíčovou úlohu hrají také při zajišťování dodávek potravin pro jejich zaměstnance a dodávek tepla do jejich domovů během dlouhých, mrazivých zim. Podle vládních statistik jsou čtyři pětiny potravin dopravovány do měst Dálného severu po moři, většinou loďmi plujícími za ledoborcem. Plavidla musí často následovat ledoborec dokonce i v létě, protože tam mohou narazit na ledový příkrov v kteroukoliv roční dobu.
ČTK
|