O B S A H
Co nového?
Elektronika
Lodě
Oblečení
Plavby
Testy lodí
Závodění
Přístavy
Legislativa
Starí vydání Ré
|
Ambrozkův úřad nepovolil stavbu jezů na dolním Labi
Ministerstvo životního prostředí nepovolilo výstavbu dvou jezů na dolním toku Labe, když nedalo investorovi výjimku ze zákona o ochraně přírody.
Stavba vodních děl v Malém Březně a Prostředním Žlebu není podle úřadu ministra Libora Ambrozka (KDU-ČSL) možná kvůli přírodnímu bohatství chráněných lokalit. "Veřejný zájem nepřesahuje přírodní význam, a jen z toho důvodu bylo možné výjimku ze zákona vydat," zdůvodnil dnes novinářům rozhodnutí náměstek ministra Ladislav Miko. Proti rozhodnutí se může investor, kterým je ministerstvo dopravy, odvolat. O tom, že se i přes nesouhlas ekologů začne stavět, může ještě tento týden rozhodnout sněmovna. V rámci projednávání zákona o vnitrozemské plavbě totiž exministr dopravy Jaromír Schling (ČSSD) navrhuje, aby se zákon o ochraně přírody přestal vztahovat na veškeré projekty rozvoje a modernizace vodních cest mezinárodního významu, tedy pro stavby na Labi, Odře a Dunaji. "Pokud by to poslanci schválili, mohlo by se začít stavět hned druhý den," uvedl Miko s tím, že návrh ale směřuje proti evropskému právu a mezinárodním úmluvám. pokr. rem mal Ekologická sdružení už v úterý požádala ministra dopravy, Ambrozkova stranického kolegu Milana Šimonovského, aby proti vyjmutí vodních cest z působnosti zákona o ochraně přírody a krajiny vystoupil. Návrh Šimonovského předchůdce označují za účelový. Jeho přijetím by se podle nich "otevřela cesta k rozsáhlé devastaci krajiny České republiky v bezprecedentním rozsahu". Miko s jejich tvrzeními souhlasí. Dnes zdůraznil, že stavba na Labi není v první řadě možná kvůli přírodě, ohrozila by například 29 kriticky a silně ohrožených druhů rostlin a živočichů, které se vyskytují v doprovodných ekosystémech řeky, a nenávratně by poškodila unikátní říční nivu. Je ale i ekonomicky neodůvodněná. Dokládají to podle něj zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu a studie Světové banky o efektivitě veřejných výdajů v ČR. Obě potvrdily, že projekt za šest miliard se státu finančně nevyplatí.
Ke stavbě vydalo ministerstvo již v minulosti nesouhlasné stanovisko z hlediska hodnocení vlivů na životní prostředí. S umístěním stavby v chráněných krajinných oblastech nesouhlasí ani správy obou postižených chráněných krajinných oblastí - CHKO České středohoří i CHKO Labské pískovce. Stavba jezů, včetně prohloubení dna řeky tak, aby byla celý rok splavná pro lodě s ponorem 140 centimetrů, vyjde na 6,2 miliardy korun. Podle ministerstva dopravy by měly jezy zvýšit přepravu zboží po Labi na tři až čtyři miliony tun ročně. Nyní to je 1,3 milionu tun. Prohloubení by mělo pomoci loďařům překonat hlavně suchá období, která jim neumožňují vyplout i půl roku. Zboží v tom období putuje do Německa ve větší míře po železnici, v budoucnosti bude také loďařům konkurovat právě stavěná dálnice D8 kopírující tok Labe.
ČTK
|