O B S A H
Co nového?
Elektronika
Lodě
Oblečení
Plavby
Testy lodí
Závodění
Přístavy
Legislativa
Starí vydání Ré
|
Zamítnutí stavby jezů na Labi vyvolalo na Ústecku rozdílné reakce
Rozhodnutí ministerstva životního prostředí nepovolit výstavbu dvou jezů na dolním toku Labe vyvolalo dnes v Ústeckém kraji rozdílné reakce. Zatímco politiky a rejdaře přivedlo toto rozhodnutí do bojovné nálady, tak ekologové neskrývali radost ze svého vítězství.
Zjevně zklamaný náměstek ústeckého hejtmana Jaroslav Foldyna (ČSSD) ČTK řekl, že se poradí se starosty, primátory i s kolegou hejtmanem o společném postupu proti ministerstvu životního prostředí. Zamítnutí výstavby vodních děl v Malém Březně na Ústecku a v Prostředním Žlebu na Děčínsku podle Foldyny omezí ekologickou a levnější lodní dopravu. Zvýší se tak počet kamionů na silnicích, které už nyní značně komplikují život obyvatelům Ústeckého kraje, poznamenal. Připomněl i obstrukce ekologů, které prodlužují výstavbu posledních dvou úseků dálnice Praha-Ústí nad Labem-Drážďany (D- 8).
?Jednoznačně tvrdím, že ministr životního prostředí svými rozhodnutími poškozuje občany a životní prostředí Ústeckého kraje," zdůraznil Foldyna. Nespokojena s rozhodnutím ministerstva Libora Ambrozka je i Československá plavba labská. Člen jejího představenstva Miroslav Šefara je přesvědčen, že pokud by plavba byla jen v rukou ministerstva životního prostředí, tak by zcela určitě skončila. "Dělá totiž všechno proto, aby zlikvidovalo ekologickou dopravu," řekl ČTK Šefara. Vláda podle něj o výstavbě jezů rozhodla už nejméně třikrát, ale není schopna plnit své rozhodnutí. "Nás to velice těší, ale musíme být nadále opatrní, protože zastánci jezů jen tak nekapitulují," uvedl ředitel ústecké ekologické společnosti Přátelé přírody Marian Páleník. Zamítnutí výjimky ze zákona o ochraně životního prostředí, kterou je pro stavbu jezů nutná, považuje Páleník za úspěch veřejnosti. "Bezesporu určitou roli na rozhodnutí ministerstva sehrála i naše společnost, která organizovala veřejnou diskuzi, podílela se na založení Unie pro řeku Labe a získala 13.000 podpisů pod petici na zachování dolního toku Labe bez jezů," prohlásil Páleník.
Ke stavbě vydalo ministerstvo již v minulosti nesouhlasné stanovisko z hlediska hodnocení vlivů na životní prostředí. S umístěním stavby v chráněných krajinných oblastech nesouhlasí ani správy obou postižených chráněných krajinných oblastí - CHKO České středohoří i CHKO Labské pískovce. Stavba jezů, včetně prohloubení dna řeky tak, aby byla celý rok splavná pro lodě s ponorem 140 centimetrů, měla stát 6,2 miliardy korun. Podle ministerstva dopravy měly jezy zvýšit přepravu zboží po Labi na tři až čtyři miliony tun ročně. Nyní to je 1,3 milionu tun. Prohloubení mělo pomoci loďařům překonat hlavně suchá období, která jim neumožňují vyplout i půl roku. Zboží v tom období putuje do Německa ve větší míře po železnici.
ČTK
|