O B S A H
Co nového?
Elektronika
Lodě
Oblečení
Plavby
Testy lodí
Závodění
Přístavy
Legislativa
Starí vydání Ré
|
Martin Trčka pojede Sydney ? Hobart!
Rekordní počet lodí se postaví na start jubilejního šedesátého ročníku slavného jachtařského závodu ze Sydney do Hobartu. Pětaosmdesátiletý Ray Richmond, poslední žijící člen první vítězné posádky lodi Rani z roku 1945, pošle v neděli svým výstřelem do vln Tasmánského moře 116 lodí.
Na startu se možná objeví i Martin Trčka. Účastník olympijských her v Aténách ve třídě Laser jednal o angažmá v lodi Merit-Indec, staršího typu Volvo Open 60. Trčka by mohl jet na kormidle. "Míra odpovědnosti je při takovém závodě na hranici únosnosti. Téměř bez přehánění se dá říci, že máte v rukou život celé posádky," řekl Martin. Závod Sydney - Hobart patří z hlediska Ocean racingu k nejdůležitějším podnikům. "Jet ho a závodit, ne 'výletničit', se vždy počítá k dobru při shánění dalšího angažmá," dodal. Martin neměl pozici jistou. "Dostat se do dobré posádky je obtížné," řekl. Startovat mohl, ale na horší lodi. "V jejich případě jde víc o dobrodružství než závod, proto jsem se rozhodl jim nepřikývnout," uvedl Martin Trčka, který se pokusí příští rok absolvovat slavný závod Volvo Ocean race. "Pokusím se dostat do týmu ABN-AMRO," říkal Martin, jenž pojede v březnu do Nizozemska na výběr. Favorité na trati dlouhé 630 námořních mil jsou stejní jako loni - vítězná australská Skandia, která porazila o čtrnáct minut novozélandskou loď Zana forecast. Konkurovat jim letos bude za pět milionů dolarů postavenou loď Australian maxi Nicorette.
Oproti minulému ročníku je na startu o 56 lodí více. Závod pojedou posádky z Británie, Německa, Hongkongu či Španělska. Meteorologové předpovídají nepříjemné počasí, možná i bouřky v tradičně obtížné pasáži mezi australským pobřežím a Tasmánií. Nemělo by ovšem dosáhnout nebezpečnosti z roku 1998, kdy zahynulo šest námořníků a další byli těsně před smrtí zachráněni. "Foukat může až sto kilometrů," řekl meteorolog Roger Badham. "Mohou být devítimetrové vlny, ale i dvakrát větší," dodali organizátoři. Rekord závodu vytvořila dánská loď před šesti lety, která do Hobart dorazila za den, devatenáct hodin a osmačtyřicet minut. "Vítr bude jižní, což znamená, že se pojede celou cestu proti větru," uvedl Martin, jenž naznačil, že s překonáním rekordu se nepočítá. Závod Sydney - Hobart se jede o několik trofejí. Základní je tzv. Line honorous pro nejrychlejší loď v cíli. Nejprestižnější kategorií je ovšem IRC handicap, ta určí vítěze. "Každá loď má číslo, které se vypočte z konstrukčních prvků - délky, váhy, plochy plachet, šířky a podobně, a tímto číslem se vynásobí dosažený čas," vysvětlil Martin Trčka, jak se dosáhne výsledku.
ČTK
|