O B S A H
Co nového?
Elektronika
Lodě
Oblečení
Plavby
Testy lodí
Závodění
Přístavy
Legislativa
Starí vydání Ré
|
Tisková zpráva - 6. ročník Velikonoční regaty
12. dubna - Na šestý ročník Velikonoční regaty 2005 se letos sjelo devatenáct posádek o celkovém počtu 160 účastníků.
Startovalo se v neděli 3.4. v 10:00 hod dopoledne z ústí Pašmanského kanálu u města Biograd. Regata se jela na devatenácti totožných lodích ELAN 45, které si většina posádek přebrala již v pátek ráno a skippeři tak věnovali dva dny před startem regaty tréninku a nezbytnému sladění posádky.
Po startu první etapy se závodní pole rozdělilo na dvě skupiny, které křižovaly proti mírnému jugu o síle 2Bf. První skupina volila obeplutí ostrova Vrgada, a tedy vyřešení prvního navigačně-taktického oříšku levobokem, druhá, asi o počtu osmi lodí, jej obeplouvala pravobokem. Přestože levobočná skupina získala svým taktickým manévrem v první části závodu značný náskok, situace se následně vyrovnala a obě křídla se v první večer plavby sjela u majáku Hr. Mulo zhruba na stejnou úroveň. Startovní pole se po prvním dni plavby stále drželo pohromadě a až první noc způsobila jeho roztažení cca. na 20 Nm, přičemž čelo flotily se již nad ránem nacházelo na úrovni západního cípu ostrova Korčula. Druhý den plavby znamenal další rozdělení závodících lodí na dvě křídla, přičemž skupinka odvážlivců se opět odvážila plout Korčulskou tryskou, která se v loňském ročníku projevila jako rozhodující faktor pro vítězství a čelní umístění v tehdejší první etapě. Letos tomu tak nebylo a lodě plující trysku na svém taktickém rozhodnutí nijak nevydělaly. Noc přinesla další rozdělení flotily na skupinu podplouvající ostrov Mljet levobokem a skupinu směřující do Mljetského kanálu, a to bez výraznějšího posunu v pořadí v důsledku volby té či oné taktické varianty. V úterý odpoledne, kdy cílem projel vítěz první etapy Daniel Vodička skipperující s/y SARA, byl již rozdíl mezi první a poslední lodí větší než 50Nm. V té době začaly z etapy rovněž odstupovat první lodě. Na druhém místě doplul Mirek Thér na lodi s/y ESTERA a po proplutí třetí lodě s/y SOLEY kapitána Jardy Krkošky, byl pořadateli stanoven dojezdový limit na 02.00 hod. ve středu ráno. Ten nakonec stihlo čtrnáct ze šestnácti neodstoupivších lodí, když z první etapy odstoupily celkem tři. Druhá polovina startovního pole si dojezd zpestřila dvouhodinovým manévrováním v naprosté flautě a slabém protiproudu 100m před cílem, které stálo některé posádky až dvě na moři pracně vybojovaná místa v celkovém pořadí první etapy.
Druhá etapa byla odstartována po krátké poradě skipperů v marině v Dubrovniku ve středu 6.4. v 10:00 hod dopoledne. Na startu foukal slabý W o síle 1Bf, který utopil některé lodě v rybníčcích absolutního bezvětří. Nikoli však favorita závodu Dana Vodičku, který zdárně prokličkoval na volné moře, kde jej čekal sílící NW 2-3Bf, díky kterému ujel za prvních dvacet minut plavby druhé etapy celému závodnímu poli o cca.0,5 Nm. Během čtvrtého dne plavby křižovaly lodě ve dvou skupinách proti stále sílícímu NW 4-5 Bf, kdy jedna skupina volila cestu volným mořem pod ostrovem Mljet a druhá křižovala Mljetským kanále. Obě skupiny se opět sjely na konci tohoto ostrova, přičemž tři lodi opět zamířili do Korčulské trysky, a to opět bez výraznějšího posunu ve startovním poli.
Přes noc se vítr roztrhal a čtvrtý den strávily posádky hledáním pásů silnějšího větru mezi ostrovy Sv.Kliment a jižním břehem Korčuly, v případě posledních lodí až okolo Lastova. Pořadatelé v té době vybrali ze seznamu náhradních cílů prostor u majáku Hr. Mulo, kde byla vytyčena cílová čára. Vítěznou lodí druhé etapy se opět stal Daniel Vodička na s/y Sara, který si tak hodinu před půlnocí doplul pro celkové vítězství ve Velikonoční regatě 2005. Druhý doplul, se ztrátou pouhých 20 sekund (!!), kapitán Ota Chasák na s/y St.Irena. Třetí byl, opět s odstupem pouhých několika minut, kapitán Jarda Krkoška na s/y Soley. I po překonání takové vzdálenosti jakou plavba z Dubrovniku bezesporu je, doplouvaly lodě po skupinkách s minutovými rozestupy. Cílový dojezdový limit byl pořadateli stanoven na 07:00 hod, přičemž posledních pět lodí doplulo během poslední půlhodiny limitu. Ve druhé etapě vzdala jen jedna loď.
Celkovým vítězem Velikonoční regaty 2005 se stal Daniel Vodička na s/y SARA, druhý byl celkově Mirek Thér na s/y ESTERA a třetí se umístil Jarda Krkoška na s/y SOLEY. Příští ročník se pojede na speciálech Bavaria 42 Match v celkovém počtu max. 20ti lodí.
Více na www.velikonocniregata.cz
Za spolupořadatele - Yacht Club Staré Město Praha
Mgr. Jiří Bělohlávek
předseda
www.velikonocniregata.cz
|