O B S A H
Co nového?
Elektronika
Lodě
Oblečení
Plavby
Testy lodí
Závodění
Přístavy
Legislativa
Starí vydání Ré
|
Jak se potopila Zenta - tisková zpráva
12. května - Skupina technických potápěčů se rozhodla najít a prozkoumat vrak křižníku Zenta, ležícího v osmdesáti metrech a potopeného v první světové válce u pobřeží Černé hory.
Křižník Zenta bojoval pod vlajkou Rakouska ? Uherska a na jeho palubě sloužil velký počet Čechů. Na výrobě lodi se významnou měrou podílely ?zlaté české ruce?. Pancíř byl vyráběn ve vítkovických železárnách a stěžejní výzbroj (děla 120 mm a 47mm) v plzeňské Škodovce. Expedice byla úspěšná ? podařilo se vyvrátit hned několik historických mýtů!
Souřadnice vraku, které měli potápěči k dispozici, nebyly přesné. K tomu se přidala nepřízeň počasí a jen lokalizace vraku tak trvala celých devět hodin. Celý vrak byl zdokumentován a natočilo se víc než deset hodin filmového materiálu nad i pod vodou.
Vyvrácená historická fakta:
- loď byla zasažena na pravoboku, nikoli na levoboku, jak se uvádí
- byla potopena 2 míle od pobřeží. Historické prameny uvádí 5 mil
- přední dělo bylo na svém místě a bylo jen částečně poškozeno. Podle historiků mělo být zasaženo a nemělo vůbec na lodi být
Důležité objevy expedice:
- zachovalá děla z díly plzeňské Škodovky
- oba zachovalé kompasy, jak na přídi tak na zádi
Nakonec pár důležitých čísel:
- expedice se zúčastnilo 11 českých potápěčů
- spotřebovalo se 10 lahví hélia o objemu 50m3 a 16 stejných lahví kyslíku
- jeden ponor trval 120 minut a celkem se potápěči ponořili pod vodu 4 krát
Pro bližší informace kontaktujte Karla Paula, tel. 777 853 105
Záštitu nad expedicí ?Zenta? převzal osobně ministr obrany ČR JUDr. Karel Kühnl, který stejně jako celá expedice uctil památku českých námořníků.
redakce Ré
|