O B S A H
Co nového?
Elektronika
Lodě
Oblečení
Plavby
Testy lodí
Závodění
Přístavy
Legislativa
Starí vydání Ré
|
Michael Maier na tiskové konferenci v Praze
29. června - Na čtyřiadvacet hodin se zastavil Michael Maier doma. Už rok se jako první český jachtař připravuje na Americký pohár a v italské posádce s názvem +39 je vrchním grinderem
Pod rukama má všechna napojení a hydrauliku dvoutunové pětadvacetimetrové lodi a stal se vůdčí osobností party. Pátý ze 14 přípravných závodů, který skončil o víkendu ve Valencii, za dva roky dějiště Poháru vyzyvatelů i Amerického poháru, vyhrála Luna Rossa Challenge. Loď +39 měla technické problémy a obsadila deváté místo z dvanácti posádek. "Nejsme ještě dostatečně vybaveni a připraveni, abychom mohli závodit se špičkovými týmy. Snažíme se je alespoň potrápit, což se nám občas daří," řekl Maier novinářům při krátké zastávce v Praze. "Sny a realita se liší a hlavním problémem je systém, italský chaos, který se postupně snažíme vypudit," řekl. Rozpočet Maierova týmu je podle jeho slov 60 milionů eur, v přepočtu 1,8 miliardy korun, na celou kampaň. "Je to tak málo, že se s elitou nemůžeme rovnat," poukázal na fakt, že například tým BMW Oracle Racing má údajně 220 milionů eur na každou sezonu. Podpůrný tým lodi +39 tvoří čtyři lidi, u Oraclu, který vlastní devátý nejbohatší muž světa Larry Ellison, jich je 58.
Za týden Maier oslaví jednačtyřicáté narozeniny a svého rozhodnutí jezdit Americký pohár nelituje. "Je to jachtařská formule jedna," řekl rodák z Roudnice nad Labem. Je jedničkou grinderů a má na starosti nastavení hlavní plachty. "Docela to dřina je," přikývl, že nic těžšího v jachtingu nedělal. Na jeho postavě je práce vidět, má vyrýsované svaly jako nikdy dřív. Tým +39 jezdí na šest let staré lodi, kterou koupil od celku Alinghi, obhájce Amerického poháru. "Máme nové plachty, ale starý stěžeň. Loď byla pomalá, tak jsme ji upravili. Teď je rychlá, ale vibrovala a špatně držela kurz," vypočítával Maier neduhy. Měli mít už novou loď, ale konstruktéři nesplnili pravidla. "Dělají další. Hotová je spodní část a paluba je ve hvězdách," řekl. Sedmnáct členů posádky musí na lodi šlapat jako hodinky. "Jinak je zle a zlomí se stěžeň," popsal nepříjemnost z tréninku v Palermu. Minulý týden ve Valencii se zlomilo kormidlo a loď se řítila nekontrolovatelně vlnami. "To jsem měl docela nahnáno," přiznal Maier. Jeden jeho kolega si po pádu poranil páteř, jiný přišel o prsty na ruce. "Je to docela riziko," řekl Maier.
Za rok se vyměnilo už sedmnáct lidí a posádku nyní tvoří například jachtaři z Polska, Ukrajiny, Chorvatska, Itálie, Švýcarska, USA či Británie. "Je tam jeden veslař, který předtím na žádné jachtě nejezdil. To je velký unikát," řekl Maier, který se stará o utužování party. "Pravidelně na to dbám," uvedl. S posádkou lodi +39 Maier stráví přesně 230 dnů v roce. Tréninkový program začíná v sedm ráno a končí v šest večer. Jachtaři stihnou posilovnu, hrají třeba i ragby, ale většinu času jsou na vodě nebo se věnují vylepšování lodi. Nedochvilnost se netoleruje. "Jednou jsem píchl kolo, kvůli mně loď nestihla most a ztratila hodinu a půl. Dostal jsem pořádný kapky," řekl Maier. Ve smlouvě má Maier zakotveno, že nadále může jezdit v lodní třídě Finn a usilovat o kvalifikaci na olympijské hry do Pekingu. "Trénujeme večer před večeří, kdy je dobrá bríza," řekl Maier. V létě ho čeká na Finnu mistrovství Evropy ve Švédsku a pak v září MS v Moskvě. "Na nějakém jezeře, neuvěřitelné," řekl jachtař. Americký pohár se jel poprvé v roce 1851 a trofej tehdy vítězům věnovala britská královna Viktorie. Dvaatřicátý ročník začne v květnu a červnu roku 2007 Pohárem vyzyvatelů Louis Vuitton Cup. Vítěz vyzve v červenci v Americkém poháru loď Alinghi.
ČTK, foto redakce Ré
|