O B S A H
Co nového?
Elektronika
Lodě
Oblečení
Plavby
Testy lodí
Závodění
Přístavy
Legislativa
Starí vydání Ré
|
Výprava potápěčů mapovala osud českých námořníků z dob monarchie
13. října - Exkluzivní dokumentární záznamy přivezla z výpravy za téměř 90 let starým vrakem rakousko-uherské bitevní lodi Szent István (Svatý Štěpán) skupina českých potápěčů.
Dvacetičlenná expedice se na dobrodružnou cestu do chorvatské Puly vydala především po stopách českých a moravských námořníků. Podařilo se jí získat ojedinělý materiál, který přináší také nová svědectví.
"Chtěli jsme vytvořit dokument o lodích Rakousko-uherské monarchie a hlavně o Češích, kteří sloužili u rakouského námořnictva," řekl historik Boris Gol. Upozornil, že u rakouského námořnictva sloužilo na 6000 Čechů.
Bitevní loď Szent István byla potopena v roce 1918 u dalmatského ostrova Premuda italskými torpédovými čluny. Rakousko-uherské válečné námořnictvo tehdy přišlo o jednu z nejmodernějších lodí. Zahynulo přitom 89 námořníků, z toho 26 českých.
"Jako jediní a první Češi jsme se dostali na tento vrak. Je to jedna z největších bitevních lodí, která vůbec byla postavena v rakouském námořnictvu," uvedl Gol. Přestože okolnosti zániku plavidla byly známy a dokonce nafilmovány, o stavu vraku bylo velmi málo informací.
Loď byla náhodně objevena v roce 1987. Chorvatské ministerstvo kultury vrak prohlásilo za kulturní národní památku. Expedice tak potřebovala zvláštní povolení, jehož vyřízení trvalo více než půl roku. Získala jej na pouhých pět dnů. První tři dny jí nepřálo počasí. Nakonec se ale prý podařilo získat jedinečné záběry.
"Všechny dosavadní expedice se zanořily pouze k zadní části. My jsme obepluli celou loď," řekl Gol. Podle něj se tak podařilo vyvrátit legendu, že loď byla zasažena čtyřmi torpédy. Podobné domněnky vyslovily chorvatské nebo italské expedice. Čeští potápěči ale zjistili pouze dva otvory po torpédech. "Další deformace vznikly poškozením při pádu lodi," uvedl Gol.
Upozornil, že podobných vraků je velmi málo. Loni se expedice vypravila na křižník Zenta. Seriál o rakouských lodích by měl mít čtyři díly. Za jednou z lodí se potápěči chystají do Číny.
Podle producenta výpravy Karla Paula se cíle výpravy podařilo dosáhnout. "Po létech, kdy jsme se o vraku mohli dozvědět pouze z časopisů a fotografií, jsme byli na místě, kde se bitva odehrála. Viděli jsme loď, která bezmála po 90 let leží netknuta na mořském dně. Je to opravdu silný zážitek."
Expedice se podle něj potýkala nejen s nepřízní počasí, ale také s technickými problémy. Porouchala se například loď, která měla potápěče na místo dopravit. Přes dramatické okolnosti ale podařilo natočit dostatek materiálu pro vznik dokumentárního filmu. Šlo prý přitom o mimořádně náročný úkol. "U technického potápění jde vždy trochu o život. Důležité je, že jsme se všichni vrátili ve zdraví," uvedl Paul.
ČTK
|