O B S A H
Co nového?
Elektronika
Lodě
Oblečení
Plavby
Testy lodí
Závodění
Přístavy
Legislativa
Starí vydání Ré
|
Martin Trčka ? zpráva z TK
Osmým místem v prestižním závodě mezi australským Sydney a novozélandským Hobartem na lodi DHL si Martin Trčka na konci prosince vylepšil svůj výsledek z roku 2005 a opět získal větší respekt svých kolegů.
Fakt, že mu jako kormidelníkovi a stratégovi vyspělý jachtařský národ Australanů stále více věří, devětadvacetiletého rodáka z Mostu těší a bere ho jako zadostiučinění. Během své kariéry na vodní hladině už zjistil, že nelze vyzrát na mořskou nemoc. Lze se pouze naučit s ní žít.
Moc nechybělo a Martin Trčka sledoval uplynulý ročník závodu Sydney-Hobart jen jako divák. Diabetes,(původně Nicorette) se kterou měl v závodě stratovat, totiž těsně před začátkem regaty přišla v tréninku o stěžeň a tým musel z prestižního klání na poslední chvíli odstoupit.
"Absolvoval jsem s nimi celou měsíční přípravu. Přišlo to najednou a nečekaně. Ozvala se hlasitá rána a stěžeň spadnul. Měli jsme štěstí, že se nic nestalo, protože jsme v té chvíli nejeli rychle. Stěžeň spadnul na stranu a ne přímo na loď, takže jsme nebyli náhodou v přímém ohrožení života," líčil Trčka nehodu na tiskové konferenci v Praze.
Proč se stěžeň zlomil, dodnes přesně netuší. "Upínáky, které jej drží, se nepřetrhly, prostě zkolaboval. Asi to byla výrobní vada. Teď budou problémy s proplacením od pojišťovny, stěžeň stojí tak milion dvě stě tisíc USD," prohlásil.
Atmosféru, kterou přirovnal k závodům formule jedna nebo brněnské Velké ceně silničních motocyklů, si přesto díky nabídce posádky DHL na lodi typu Volvo 60 mohl vychutnat. "Zavolali mi čtyři dny před závodem. Zvažoval jsem jejich nabídku tak čtyři hodiny. Znám jejich šéfa, nechtěl jsem ho zklamat, a proto jsem kývnul. Dokonce vypadl jeden z patnáctičlenné posádky, abych mohl na lodi jet. Věděli, že jsem na tomto typu lodi strávil dost času a že se dokážu adaptovat do týmu," dokumentoval Martin Trčka, že si v jachtařském světě vybudoval silnou a uznávanou pozici.
"Je to dobrý pocit, když vás tak vyspělý národ jako jsou Australané bere za kvalitního jachtaře. Jako olympionika mě respektují a věří mi a to je pro mě takové zadostiučinění. Musíte si ale neustále budovat kontakty, je to hodně o osobním setkávání," uvedl český reprezentant. Na palubě lodi má poradní slovo a je šéfem směny. "Kormidluju loď, aby se někde nerozlámala. Moje druhá role je konzultační. Kapitán se mnou probírá, kam jet, jaké použít plachty. Vzhledem k tomu, jakou jsem si vybudoval pozici, se teď už na lodi fyzicky moc nenadřu. Hlavně koordinuju tým," komentoval Martin dotazy přítomných novinářů na jeho činnost na palubě.
Před začátkem prestižního závodu si s deset let starou lodí vytyčili cíl dostat se do elitní desítky. "Po shlédnutí startovní listiny jsme věděli, že bychom měli dojet do osmého místa. Pořád jsme se pohybovali někde kolem této příčky, ale v závodě je těžké přesně určovat, na jaké jedete pozici," vysvětloval.
Během pobytu na rozbouřené hladině pravidelně zápasí s mořskou nemocí, ale naučil se ji už prý zvládat. "Vím, jak na ní. Beru si na loď sebou různé přípravky. Nejhorší je dehydratace, pořád zvracíte a fyzicky uvadáte. Na zvracení si ale zvyknete, horší je ten úbytek tekutin," prohlásil Trčka. "Hlavním problémem Sydney-Hobart jsou hlavně ty strmé vlny. Loď se zvedne a vy se praštíte do hlavy o strop. Potom zase spadne dolů a těžko se dá udržet na nohou. A takovéhle skoky následují v intervalech 20 vteřin. Takže skáču a zvracím. Když se vyzvracím, tak jsem třeba dvě hodiny v pohodě a zas mohu dělat naplno svoji práci," uvedl Trčka.
Pořadatelé na pravidelných předzávodních meteorologických brífincích i v uplynulém ročníku strašili jachtaře prudkými bouřemi. "My jsme ale měli trochu jiné informace, a tak jsem věděl, že to nebude boj o přežití," řekl zkušený jachtař. Foukalo nakonec do 25 uzlů. Do problémů se dostaly hlavně velké a dlouhé lodě jako Maximus. "Dokážou vygenerovat i za slabého větru velkou rychlost a nárazy o vlny mohou loď poškodit. I my jsme však s DHL museli trochu brzdit," doplnil Trčka.
Svoji pozornost letos více zaměří na olympijskou kvalifikaci, ale vyhýbat se nebude ani dalším startům na velkých lodích. "Příprava na olympijské hry stále probíhá. Někdo musí na červencovém šampionátu v Portugalsku vyjet místo, chci se připravit lépe než na Atény. I nadále budu jezdit velké jachty, musím si něčím totiž vydělávat a živit," prohlásil Trčka.
A jeho další jachtařské cíle? "Chci se dostat na dva nejprestižnější závody - závod kolem světa Volvo Ocean race a Americký pohár. Je to svojí velikostí něco jako F1, je to vynikající zkouška a velká výzva. Žádný Čech v historii to nikdy nejel," dodal Martin Trčka na závěr TK.
ČTK
|