O B S A H
Co nového?
Elektronika
Lodě
Oblečení
Plavby
Testy lodí
Závodění
Přístavy
Legislativa
Starí vydání Ré
|
Sněmovna bude rozhodovat o pravidlech pro provoz vodních skútrů
Praha 5. června - Sněmovna by měla ještě na této schůzi rozhodnout o vládním návrhu, který má nově upravit podmínky pro provoz vodních skútrů. Podle něj by o povolení k jízdě rozhodovaly i dotčené obce, nikoliv ministerstvo dopravy. Vládní předlohu novely zákona o vnitrozemské vodní plavbě dnes poslanci propustili do závěrečné fáze jednání.
Spory o to, kde se mohou skútry pohybovat, se vedou již delší dobu. Jejich majitelům vadilo zejména to, že v uplynulých letech platil úplný zákaz jízdy v létě. Své požadavky na zrušení zákazu podpořili loni i několika demonstracemi. Ministerstvo dopravy nakonec letní provoz od loňského 1. srpna povolilo provizorně vyhláškou, která má platit i po celou letní sezonu 2009.
Definitivní řešení podle ministerstva přinese zmíněná novela, která rozhodování o plavbě přenese na obce.
Majitelé vodních skútrů se však cítí diskriminováni, protože ministerstvo jejich stroje podle nich neoprávněně vyčleňuje ze skupiny ostatních malých plavidel. Evropská unie podle nich nerozlišuje skútry a malé lodě. Obojí považuje za malá plavidla a plavbu jim povoluje. Zákon také nepočítá s veřejnými místy, kde by skútry mohly bez omezení a zdarma jezdit. Takové plochy by měl dopravním značením vymezit stát, soudí majitelé skútrů.
Kromě úpravy provozu vodních skútrů by měl vládní návrh novely do zákona nově zapracovat říční informační systém na Labi a Vltavě. Jde o povinné doplnění českého práva evropskou normou. Systém má navádět lodě, informovat posádku o splavnosti řeky, obsazenosti zdymadel či přístavů. Částečně již tyto služby fungují, legislativa je však dosud neupravovala.
Sněmovní finále má po dnešku před sebou nejen návrh novely zákona o vnitrozemské plavbě, ale i návrh novely zákona o plavbě námořní. Pokud ho dolní komora schválí, mohlo by pod českou vlajkou do budoucna plout na světových mořích více lodí. Novela má totiž snížit průměrný roční poplatek za vedení lodě v námořním rejstříku České republiky o 500 korun na 3500 korun. Pod českou vlajkou nyní pluje 350 námořních jachet.
ČTK
|