O B S A H
Co nového?
Elektronika
Lodě
Oblečení
Plavby
Testy lodí
Závodění
Přístavy
Legislativa
Starí vydání Ré
|
Redakční test: AVAR MILLENIUM 485
Naše redakce byla v minulých dnech pozvána k prvnímu redakčnímu testu motorového člunu. Doposud jste se na našich stránkách mohli setkat výlučně s testy plachetnic, které byly až dosud jako jediné naším tématem.
K rozšíření záběru Réčka však došlo již dříve v souvislosti se změnou domovské adresy.Naši zvědavost na první test motorové lodě byla o to větší, že se jedná o loď z dílny firmy AVAR YACHT, která je naší lodní veřejnosti dobře známa jakožto výrobce plachetnic.AVAR MILLENIUM je necelých pět metrů dlouhý daycruiser s možností nouzového přespání pro dvě osoby v přední otevřené kajutě. Zajímavostí je konstrukce s dvojitým dnem, tvořícím bezpečnostní vzduchovou komoru přístupnou dvěma otvory
Jednoduchý kokpit je vybaven vpředu dvojicí samostatných sedáků a vzadu lavicí pro další dva spolujezdce. Řidič má k dispozici pro ovládání lodě sportovní volant a přístrojovou desku vybavenou palivoměrem, ampérmetrem, otáčkoměrem a rychloměrem. Kajuta je čalouněna na stěnách a stropě tenkým šedivým kobercem, pro matrace byla použita praktická modrá koženka. Vzhledem ke svým vnějším rozměrům a hmotnosti, je AVAR MILLENIUM snadno transportovatelný i na dlouhé vzdálenosti za běžným osobním automobilem střední třídy.
Člun jsme testovali uprostřed června na brněnské přehradě za příznivého bezvětrného počasí. Na ideálně klidné hladině jsme po krátkém seznámení se s ovládáním testovali jízdní vlastnosti a manévrovací schopnosti. Naměřené hodnoty jsou v tabulce na konci textu. AVAR MILLENIUM byl k testu přistaven se závěsným motorem Selva Portofino 70, jehož technické parametry rovněž připojujeme v tabulce. Po usednutí za volant může řidič lépe přizpůsobit svůj posaz posunutím sedačky v podélném směru, což umožňuje pohodlné ovládání člunu osobám různého vzrůstu. Výhled z místa řidiče je možno označit jako dobrý i když je potřeba si zpočátku zvykat na členění ochranného plexiskla. Ihned po rozjezdu nám motor dává znát svoji sílu a zvedá příď z vody. Trimujeme motor, příď jde dolů a člun se poslušně rozbíhá po rovné hladině. Zkoušíme zatáčet, nejprve poněkud s respektem a protože člun poslušně reaguje, postupně utahujeme zatáčky. Problémy nastávají pouze v ostré zatáčce najeté plnou rychlostí, kdy se projevuje kavitace. Řízení je přes svou tuhost přesné a po krátké chvíli na něj přivykám. Při přejezdech záďových vln v plné rychlosti trochu ubíráme. Projevuje se vliv motorizace na horní mezi doporučené výrobcem. Velký výkonný motor má samozřejmě také svoji úměrnou váhu. To se negativně projeví hlavně při couvání, kdy se záď zanořuje a je velmi pravděpodobné, že ve vlnách na moři bude takový manévr hodně obtížný.
Kokpit zůstává suchý při všech režimech plavby. Pokud to počasí vyžaduje, může posádka nasadit praktické zastřešení a pokračovat v plavbě i za deště. Pro delší uskladnění lodě je vhodné využít dodávaný celkový persenik.
Elektroinstalace se omezuje na ovládací panel, na němž kapitán má k dispozici ovladače vnějšího osvětlení a bilge-pumpy. Jako zdroj je použit akumulátor o kapacitě 50Ah uložený v zadním prostoru vedle nádrže paliva. Ve výbavě však chyběl klakson.
I další vybavení je poměrně skromné, i když rozhodující prvky rozhodně nechybějí. Tak je paluba osazena čtveřicí vazáků, na zádi najdeme schůdky pro snadný výstup z vody na palubu a oko na vlečení lyžaře, na přední palubě pak nechybí uzavíratelný kotevní prostor. Pod dvoulůžkem jsou uzavíratelné odkládací prostory a pod zadní sedačkou je hlavní úložný prostor možno zajistit zámkem.
Závěrem: AVAR MILLENIUM 485 je nenáročný a pro svou relativní finanční dostupnost ideální člun pro mladé lidi s omezeným rozpočtem, toužící po dobrodružné výpravě po příbřežních ostrůvcích s dobrou možností sportovního vyžití při lyžování nebo pro vodní turistiku. Při využití lehčího motoru s výkonem okolo 50k a obsazení dvěma osobami lze předpokládat sportovní, dostatečně dynamickou plavbu a dosáhnout optimálního využití plavebních vlastností člunu.
Technické údaje:
Výrobce: AVAR YACHT Veverské Kninice
Model: Millenium 485
Oblast plavby: 2.1
Celková délka: 4,85m
Celková šířka: 2,05m
Hmotnost: 405kg
Ponor: člun 0,20m, s instalovaným motorem 0,70m
Nádrž: vestavná 80l
Max. zatížení: 4 osoby
Cena: 233.000,- bez DPH, 285.000,- s DPH
Motor:
Výrobce: Selva Marine
Typ: Portofino 70
Výkon: 70k
Max. počet otáček: 6.000 ot/min
Počet válců: 3
Objem válců: 897 ccm
Palivo: BA 95
Chlazení: vodou
Naměřené hodnoty:
Zatížení: 4 osoby
Nástup do skluzu: 4100 ot/min při 25km/h
Max. rychlost: /podle logu/ 65km/h při 6000 ot/min.
redakce Ré
|