O B S A H
Co nového?
Elektronika
Lodě
Oblečení
Plavby
Testy lodí
Závodění
Přístavy
Legislativa
Starí vydání Ré
|
Sea-Help: Záchrana na poslední chvíli
Závada se projevila náhle a nikdo z posádky luxusní jachty si z počátku ničeho nevšiml. Jestli se nakonec jednalo o vadné připojení hadic nebo zda měl náhlý průnik vody do jachty za 600.000 EUR jinou příčinu, budou muset zjistit odborníci pojišťovny.
V každém případě kapitánovi zbylo v kritické chvíli ještě tolik času, aby informoval kapitanát v Rijece dřív, než voda jachtu nacházející se v blízkosti mariny Piškera zaplavila až po úroveň paluby. Místo havárie tak označoval už jen z hladiny čnící stěžeň.
Začal pravý závod s časem. Záchranná loď byla rychle na místě a vzala posádku nešťastné jachty na palubu. V centrále SAR v Rijece naštěstí službu konající důstojník projevil tolik duchapřítomnosti, že okamžitě uvědomil centrálu "Žlutých andělů" Sea-Help.
Za oblast Zadaru je u Sea-Help odpovědný kapitán Ladislav Pribyl. Tomu trvalo jen pár minut, než se svou lodí dostal na místo havárie, aby se pokusil zabránit jejímu potopení. Údaj hloubkoměru v těchto místech ukazoval hodnotu 110m. Pokud by plachetnice klesla ke dnu, vedlo by to nepochybně k její ztrátě. Ladislav Pribyl, který je sám vášnivý jachtař, ví, co je třeba v takové situaci bezodkladně podniknout. Potápí se do kajuty jachty, kam umisťuje speciální balón, který se pak nafoukne ze zásahového člunu Sea-Help. Jakmile je jednou nafouknutý, má balón výtlak 2 t.
Mezitím přijíždí na místo havárie Drago Juriev s dalším zásahovým člunem Sea-Help, který se shodou okolností vrací od předchozího zásahu nedaleko kolem místa havárie. Oba spojí síly a po chvíli se jim podaří loď na hladině stabilizovat.
Okamžitě začínají opatrně přesunovat zatopenou jachtu směrem k písečné lavici u pobřeží. Oba musejí dávat velký pozor, protože loď, ačkoli teď už stabilizovaná dvěma záchrannými balóny, se přesto může kdykoliv potopit. Na přeplutí vzdálenosti 2Nm oba nakonec potřebují 6 hodin! Je to nejkritičtější fáze záchrany. K tomu dodává šéf Sea-Help, Wolfgang Dauser: "Jakmile by se totiž loď dostala pod hladinu, hrozí akutně únik velkých vzduchových bublin a pak už by potopení nezabránily ani naše speciální balóny."
Po dosažení mělčiny byly do lodě zavedeny další záchranné balóny, které mezitím ze základny Sea-Help v Punat přivezl kapitán Yasin Buweden. Tyto již celkově zabezpečovaly vztlak 20t. Současně byly uvedeny do provozu dvě pumpy o výkonu 2000 l/min každá. Wolfgang Dauser vysvětluje: "Šanci máme jedině tehdy, jestliže jsme schopni z lodi vyčerpat víc vody, než přitéká."
Teprve po pěti dalších hodinách mají oba kapitáni Sea-Help vyhráno. Za tuto dobu vyčerpali z jachty cca 1,2 milionu litru slané vody. Je to úspěch, který Ladislava Pribyla naplňuje hrdostí. Aktivní jachtař známého Zadarského jachtklubu Uskok s ulehčením poznamenává: "Moc by mě mrzelo, pokud by se nám nepodařilo tuhle překrásnou plachetnici zachránit".
Zásluhu na úspěchu akce mají ovšem spolupracovníci Sea-Help nejen na moři samém. V centrále společnosti v maríně Punat se odehrává jiné dějství stejného dramatu. Wolfgang Dauser dále vysvětluje: "Podstatnou část úspěchu totiž tvoří jednání s pojišťovnou. Jedině tehdy, když nám dají zelenou, můžeme teprve se záchranou začít. Jinak máme svázané ruce". V tom měl kapitán nešťastné jachty ovšem štěstí v neštěstí. Specialista na lodní pojištění, společnost Panteanius reagovala okamžitě a nejenže Sea-Help záchranou jachty pověřila, ale i vyřídila nezbytné dokumenty. To vše ovšem stálo nejeden telefonát!
Sea-Help má už v oblasti poskytování těchto služeb u partnerů dobré jméno. Zasloužil si ho spolehlivou prací svých zaměstnanců, pro které je jejich práce něčím víc, než pouhým zaměstnáním.
Rakouská společnost Sea-Help spolupracuje dlouhodobě s rakouským svazem jachtingu ÖSV, MSVÖ, autokluby ADAC a ÖAMTC u nichž si vydobyl své místo. Wolfgang Dauser k tomu ještě dodává: "máme zásahové lodě, odpovídající vybavení a konečně Know-how." Od loňského podzimu se partnerem stal i Český svaz jachtingu, ČSJ. Členové těchto organizací mají nárok na slevu na členství v Sea-Help, pro členy ČSJ pak platí konkrétně sleva 10% z majitelského členství.
Fotografie u článku patří k této záchranné akci. Po přivlečení jachty do přístavu byly škody odhadnuty na cca 200.000 ?, přičemž bezprostředně hrozila ztráta lodě v hodnotě 600.000 EUR!
O Sea-Help se můžete dozvědět více na sea-help.eu
Sea-Help.eu
|