O B S A H
Co nového?
Elektronika
Lodě
Oblečení
Plavby
Testy lodí
Závodění
Přístavy
Legislativa
Starí vydání Ré
|
BWM 670
Uprostřed letní sezóny jsme využili příležitosti seznámit se s výrobkem domácí provenience u nás dosud nevídaným. Firma CZ Partner, která na našem lodním trhu je známa již řadu let, nám totiž umožnila testovat nafukovací člun s pevným kýlem vlastní výroby. Tyto velice zajímavé lodě vyrábí CZ Partner od letošního roku v licenci britské firmy BWM. Ze dvou modelů, které byly vybrány pro licenční výrobu, byl pro test vybrán model 670.
BWM 670 (BWM=Blue Water Maritime) je šest metrů sedmdesát centimetrů dlouhý člun s pevným laminátovým kýlem a nafukovacími plováky. Člun je určen především pro sportovní vyžití s možností využití velkého přepravního prostoru pro osoby a sportovní potřeby. Proti běžným člunům této konstrukce je BWM 670 lépe vybaven pro rychlou a nutno dodat i bezpečnou jízdu i v těžkých podmínkách. Hlavní změnou oproti obvyklé konstrukci je umístění plováků na laminátovém dnu shora. Tím je dosaženo optimálního tvarování trupu a zajištění velmi nadstandardních jízdních vlastností. Testovaný člun byl vybaven čtveřicí sportovních sedáků vybavených držadly a umístěných za řídící konzolí. Řidič má k dispozici obvyklé ovládání spolu s kontrolními přístroji motoru umístěné na konzoli vedle volantu. Vzhledem ke své hmotnosti, je BWM 670 snadno přepravitelný na dlouhé vzdálenosti i za běžným osobním automobilem.
BWM 670 jsme testovali během dvou dnů uprostřed léta na lipenské přehradě za krásného letního počasí s větrem od 0-4°Beauforta. Právě možnost vyzkoušet člun v průběhu delší doby za různých plavebních podmínek se ukázala jako velmi užitečná. Plavební vlastnosti jsme zkoušeli jednak na ideálně rovné hladině a jednak ve vlnění vyvolané větrnými poryvy při přecházející frontě. Vzhledem k výrazně sportovní charakteristice člunu BWM 670 jsme po krátkém seznámení se s ovládáním testovali jízdní vlastnosti a manévrovací schopnosti ve vysokých průměrných rychlostech. Naměřené hodnoty jsou v tabulce na konci textu. BWM 670 byl k testu přistaven se závěsným motorem Mercury 150, který se podle našeho názoru ke člunu výborně výkonově hodí. Technické parametry motoru naleznete rovněž v tabulce.
Po usednutí za volant, který dobře ?padne? se řidiče zmocní touha zjistit, co se ve člunu skrývá. K dobrému pocitu řidiče přispívá dobrý výhled z místa a snadné, i když u našeho člunu trochu ještě tuhé ovládání volantu. Při rozjezdu je třeba citlivě a správně odladit trim motoru, který jinak ihned zvedá lehkou příď z vody. Trimovat jde snadno a člun tak jde téměř ihned do skluzu. V zatáčkách loď ukazuje, že umí dodržet co svým vzhledem slibuje. Zvláště díky relativně úzké konstrukci popsané v úvodu, je zatáčení velmi přesné a na ?gumák? se člun dovede pěkně naklonit. Vzhledem ke zdařilé konstrukci která počítá s opravdu tvrdými podmínkami provozu na anglickém mořském pobřeží, je pro BWM 670 i rozvlněné Lipno druhý den hračkou. Při jízdě na zdaleka ne plný plyn, který dovolují servisní pokyny u zcela nového motoru pouze na krátkou dobu, plujeme max. rychlostí přes 80km/h což ověřujeme i pomocí GPS. Ve zhruba 30-40cm vlnách se BWM 670 chová zcela suverénně a stabilně. Proto si dovolujeme stále víc. Po jízdě proti vlnám, následuje sportovní jízda max. dosažitelnou rychlostí i po vlnách, na kterých zkoušíme skákat. Ukolébáni chováním člunu najíždíme vlny šikmo po i proti větru. Plavba je v takových podmínkách velmi vzrušující avšak i velmi jistá. I když člun na vlnách divoce skáče a dopadá nemáme pocit nejistoty. Po té co se vítr a vlny mírní, končí naše radost a míříme zpět ke břehu.
Elektroinstalace zahrnuje elektrický okruh motoru a navigačních světel. Pro opravdovou plavbu na moři by tak bylo potřeba leccos doplnit. Za velmi užitečný doplněk, který jsem ovšem na palubě postrádal, považuji ochranné plexisklo.
Paluba člunu je vybavena praktickými madly/vazáky, uzamykatelnou schránkou ve dně a v konzoli řízení, kde je umístěna i nádrž paliva. Dno člunu je opatřeno protiskluzným nátěrem.
Testovaný člun byl doplněn navíc o zadní oblouk s pozičními světly a uchycením pro vlajkovou žerď.
BWM 670 je určen náročným sportovně založeným lidem, kteří kromě sportovního požitku z jízdy potřebují zároveň přepravit své kamarády a spoustu sportovního vybavení např. při potápění. Člun je velmi dobře transportovatelný a proto vhodný pro časté převáženi třeba i k moři. Pro své plavební vlastnosti se hodí i pro delší plavby po moři, kde si dokáže dobře poradit i se špatným počasím. K předpokládanému obchodnímu úspěchu tohoto v neposlední řadě přispívá i velmi příznivá cena v poměru k výkonu.
Technické údaje:
Výrobce: CZ Partner, spol. s r.o., Třebízského 3125, 415 01 Teplice, http://www.czpartner.cz/
Model: BWM 670 (BWM=Blue Water Maritime)
Oblast plavby: 2.1
Celková délka: 6,70 m
Celková šířka: 2,40 m
Hmotnost (testovaný model s vybavením): 440 kg
Ponor: člunu, s instalovaným motorem 32 cm
Nádrž: 62L plastová
Max. zatížení: 1 600 kg
Cena: 339 000,- Kč + DPH
Motor v době testu:
závěsný dvoudobý Mercury
Výrobce:Mercury Marine, Fon du Lac, Wisconsin, USA
Typ: Mercury 150 L Optimax
Výkon: 150 hp (118kW)
Max. počet otáček: 5 750 / min.
Počet válců: 6
Objem válců: 2 508 ccm
Palivo: Bezolovnatý benzín s min oktanovým číslem 87
Chlazení: Vodní (nohou motoru)
Průměrná spotřeba: 18L/hod.
Alternátor: 60 Ah
Série motorů Mercury OPTIMAX je zajímavá tím, že má přímé (dvoustupňové vysokotlaké) vstřikování paliva do válců. Vstřikování probíhá až po uzavření výfukového kanálu. Proto jsou motory Mercury Optimax velice úsporné (oproti klasickému 2-taktu o 45%, při pomalé jízdě až o 80%) a také vyhovují ekologickým limitům. Emise pod hranici normy EPA do roku 2006.
Motor je řízen digitální jednotkou která každé tři minuty snímá hodnoty z 48 míst. Smart Craft (ukazatel údajů) indikuje a vypočítává všechny potřebné údaje: rychlost, otáčky, tlak oleje, teplota vody, množství paliva, průměrná spotřeba paliva, okamžitá spotřeba paliva, množství oleje, max. dojezd při daných otáčkách, čas, náklon motoru-trim
Naměřené hodnoty v testu:
Zatížení při testu: 3-4 osoby
Nástup do skluzu: 16km/h při 2.500 ot/min
Max. rychlost: 79km/h při 4.600 ot/min
Petr Zajíček
|