O B S A H
Co nového?
Elektronika
Lodě
Oblečení
Plavby
Testy lodí
Závodění
Přístavy
Legislativa
Starí vydání Ré
|
BRNĚNSKÝ EXPRESS - AVAR A 26 - redakční test
Když jsme jeli testovat novou A 26 na Lipno, přáli jsme si hlavně, aby dost foukalo a my mohli loď důkladně vyzkoušet. Naše přání však nebylo vyslyšeno a když jsme se pak nalodili, foukat dokonce téměř přestalo. Přesto těch několik slabých poryvů, které jsme zachytili, nás přesvědčilo o nejvyšších ambicích dvacet šestky.
Už na první pohled je běžnému jachtaři jasné, že se s touto lodí nelze vydat na poklidnou rodinnou dovolenou. Naopak rozeným závodníkům se rozbuší při pohledu na dvacet šestku srdce. Její tvary totiž dávají tušit její příslušnost k vybrané společnosti velmi rychlých závodních kajutovek s ambicemi na vítězství. Tento segment trhu zažívá v současné době u nás nebývale rychlý rozvoj. Zatímco před pár lety nebylo po takovýchto speciálech na našich vodách ani vidu ani slechu, v roce 1996 se objevily první vlaštovky. Od té doby konkurentů stále přibývá a především jde o lodě stále rychlejší. A právě A dvacet šestka, kterou na náš trh letos uvedla firma AVAR YACHT je v současné době u nás pravděpodobně zdaleka nejrychlejší.
Svým pojetím nenechá nikoho na pochybách. Prostorný kokpit, účelně uspořádané ovládací prvky, jemné a přesně reagující kormidlo, miniaturní kajuta a především spousta m2 plachet. Není pochyb o tom, že tuto loď v Brně postavili za jediným účelem - vyhrávat regaty. Tomu je vše podřízeno.
Jak už bylo uvedeno, my jsme měli možnost se s A dvacet šestkou seznámit za převážně velmi slabého větru. S lodí jsme vypluli z přístavu YC Černá a stoupali jsme směrem k Taiwanu. Za těchto podmínek loď velmi živě reagovala na sebemenší větrné závany a způsobně stoupala. Naštěstí vítr postupně zesílil natolik, že jsme mohli zapomenout, že je vlastně pořád jen slabý až mírný. Hlavním dojmem, který nás ovládl, byla dynamičnost a rychlost plavby, dá se říct přirovnatelné k plavbě na velmi rychlé okruhové závodní plachetnici. Všechny manévry lze provádět velmi snadno. Na všech kurzech se loď chovala velmi klidně a byla snadno ovladatelná. Pravým zážitkem je plavba s obrovským asymetrickým genakrem. Pro tento účel je na lodi namontován výsuvný čelen, který je možno ovládat z kokpitu a to i včetně jeho natočení. Testovaná loď byla vybavena genakrem úctyhodného rozměru 72m2. Po jeho nafouknutí loď výrazně zrychlila a měla tendenci nabíhat do skluzu i za takovýchto větrných podmínek.
Jak už bylo v úvodu řečeno, kajuta u dvacet šestky byla přizpůsobena zcela závodnickému poslání a je tedy relativně malá a spartánsky vybavená. To ale nebrání tomu, aby se tu pohodlně vyspali čtyři členové posádky. Chci říct, že v kajutě se nalézají čtyři dostatečně dimenzovaná lůžka. O pohodlí, pokud jde o přístup k nim nemůže být řeči. V kajutě najdeme i stolek. Praktické je i čalounění matrací, které je odolné vůči zvýšenému namáhání.
Zvláštní kapitolu u závodních plachetnic tvoří jejich vybavení. Každý má svůj názor, svoji pravdu. Faktem zůstává, že vybavení takovéto plachetnice musí být především podřízeno vysokým očekávaným výkonům a velkému zatížení daného jednak maximální plochou plachet, jednak závodním způsobem jízdy, kdy je rychlosti podřízeno vše. Dvacet šestka firemního týmu AVAR byla vybavena značkovým kováním zn. RONSTAN, vinčnami Lewmar, stopery RONSTAN, lany LIROS. Ne všechno vybavení však vydrželo svůj první závod. Nicméně to už k závodění patří, majitel takovéto plachetnice musí neustále vymýšlet, zlepšovat a počítat zároveň s obnovou vybavení. Neméně důležité je ale i oplachtění. Výrobce dodává loď bez plachet a je na závodníkovi, aby zvolil jaké plachty pro svou loď použije. Možností se nabízí nespočet a vzájemně se liší jak kvalitou, ale především cenou. TÝM AVAR vsadil na známou rakouskou značku CBS, která ušila krásné plachty na přání a nechala si je řádně zaplatit. Kvalita plachet se samozřejmě značně odráží v pořadí posádky na výsledkových listinách.
AVAR A 26 je první závodní kajutovou lodí, kterou máme možnost Vám představit v rámci redakčního testování. Závěrem se sluší říci, že se v současné době zatím jeví ze startovního pole jako nejrychlejší. Samozřejmě z výsledků jediného závodu nelze vyvozovat konečné závěry. Konečně na vodě nastává nesčetně mnoho situací způsobených objektivními i subjektivními vlivy. Skutečnost tedy ukáže až čas, avšak tak jako tak A dvacet šestka hned od začátku nasadila pomyslnou laťku velmi vysoko.
Technické údaje: Typ lodě: | AVAR A 26 | | Konstruktér: | Andrzej Skrzat | | Celková délka: | 8,00 | m | Délka vodorysky: | 7,50 | m | Celková šířka: | 2,50 | m | Minimální ponor: | 0,70 | m | Maximální ponor: | 1,85 | m | Celková hmotnost: | 850 | kg | Balast: | 365 | kg | Výška stěžně nad vodou: | 10,00 | m | Kosatka: | 13,00 | m2 | Gena: | 65-75 | m2 | Hlavní plachta: | 22,00 | m2 | Genakr: | 60,00 | m2 | Motor: závěsný, | max. 5 | HP | Počet kójí: | 4 | | Základní cena FCO výrobce: | 420.000,- | Kč |
Adresa výrobce:
AVAR YACHT ZD Veverské Kninice CZ-664 81 Brno-venkov
http://www.avaryacht.cz
Petr Zajíček
|