San Pellegrino Cup, elektronika a přátelé
Každý z nás, kdo se někdy účastnil nějakého závodu, zvláště na moři, to zná. Dojedete do cíle, skálopevně přesvědčeni o tom, že jste první, ale čeká Vás nemilé překvapení. Někde, někdy a někudy zcela záhadně se přes Vás dostala jiná loď. Zklamání, rozhořčení, nemůžete uvěřit, vždyť byste je přece museli vidět!
Dál už je to jen protest, obviňování rozhodčích, soupeřů a někdy tak třeba končí i přátelství. Z vlastní zkušenosti můžu potvrdit. Jenže jak tomu zabránit?
Dobrá zpráva je, že to jde a to poměrně snadno. Navíc se tato možnost v tuto chvíli stává realitou. Je k tomu potřeba jen trochu elektroniky jmenované v nadpisu. A o co se vlastně jedná? Pořadatelům závodu San Pellegrino Cup se podařilo zajistit spolupráci s firmou Ice, spol.s r. o., která vyvinula a provozuje systém, který monitoruje nepřetržitě situaci na závodní lodi. Rozhodčí tak mají neustále k dispozici údaje o poloze, rychlosti, kurzu lodě a síle větru v oblasti, ve které se pohybuje. Systém se jmenuje Intreseal. Jeho jádrem je jednočipový šestnácti bitový mikropočítač Toshiba se zabudovanou pamětí. Externí paměť RAM může být podle potřeby osazena ve velikosti 0.5, 1 nebo 2 MB. Konfigurace systému je uložena ve Flash 8kB paměti. Napájecí napětí zařízení může být mezi 8 až 32 volty, je zabudována vratná ochrana proti přepětí a zkratu. Spotřeba proudu v době aktivního provozu nepřesahuje 20 mA, spotřeba GPS je dána připojenou GPS ( cca 30 ? 50 mA ), při komunikaci GPRS může odběr dosáhnout až 500 mA. V klidovém stavu spotřeba nepřesahuje 1 mA. Jednotka je schopna pracovat při teplotách od ?35°C do 85°C, je možno nastavit aktivní přitápění při velmi nízkých teplotách. O spojení s okolním světem se stará integrovaný GPRS modem Wavecom 900/1800 MHz pracující v kategorii GPRS class 10.
Ve spojení s GPRS modemem a externí GPS stanicí jednotka InterSeal sleduje aktuální pozici a podle předem nastavených parametrů tuto pozici zasílá na centrální server. V případě výpadku GPS signálu je možné pozici dopočítávat pomocí měření zrychlení zabudovaným inerciálním čidlem. Protože příjem signálů GPS je při dlouhodobém provozu náročný na spotřebu elektrické energie, je možné celé zařízení uspat a probouzet periodicky v nastaveném časovém intervalu, či změnou hodnoty napětí palubní elektrické sítě ( startování motoru, rozsvícení světel ) nebo i externím vibračním či infračerveným čidlem nebo také náklonovým čidlem. Kromě těchto základních čidel je možno připojit i další nestandardní periférie, kterých je zařízení schopno obsloužit až 64. Počet připojených zařízení je v podstatě pouze určen počtem vyvedených konektorů.
V případě výpadku GPRS komunikace jsou pozice postupně ukládány do RAM paměti, odkud jsou po opětovném obnovení GPRS komunikace odeslány. Tento výpadek může nastat třeba vzdálením se od pobřeží. Ale vzhledem k tomu, že zařízení je schopno si zapamatovat pozice za několik týdnů plavby, není toto omezení příliš podstatné
Pro zabezpečení proti použití motoru na závodních lodích bude v hlavním závodě na každé plachetnici JOD 35 na San Pellegrino Cup použito navíc otřesové čidlo, které vyloučí, že by některá z posádek mohla za ostrovem švindlovat aniž by se to kdokoliv dozvěděl.
Spolupráce s Icenet přináší tak poprvé pořadatelům námořní regaty jistotu, že nikdo už nebude mít pocit podvedených. Díky elektronice se tak San Pellegrino Cup stane první českou regatou, kde se nemusíte bát, že kvůli zbytečným hádkám přijdete o přátele.
redakce Ré