ARC Gran Canaria ? Saint Lucia 2004
10.ledna - Koncem listopadu dne 21.11.2004 ve 13:00 odstartoval již 19 ročník závodu ARC Gran Canaria - Saint Lucia.
Již čtrnáct dní před startem uspořádali pořadatelé náročný čtrnáctidenní program seminářů, školení a večerních párty. Nejzajímavější semináře byly praktické ukázky záchranných akcí za účasti vrtulníku.
Všechny lodě musely absolvovat přísné kontroly povinného vybavení lodí pro připuštění na start. Mezi povinné vybavení byly letos zařazeny i takové detaily, jako jsou světla na záchranných vestách, která se při kontaktu s vodou automaticky rozžhnou. Většina povinného vybavení byla zaměřena na situace ?muž přes palubu?. V minulých ročnících se bohužel několikrát stalo, že účastník závodu utonul po pádu přes palubu. K povinnému vybavení patří také dvě manuální bilge pumpy, radarový odražeč, záchranné pásy na palubě.
Mezi vlajkami, které byly slavnostně vytaženy nechyběla ani česká vlajka díky účasti jediné české lodi ?Blue Thunder? s kapitánem Markem Polanem. Nejvíce účastníků jako již každoročně připlulo z Anglie, Německa, Francie, Španělska. Řada lodí připlula ze Skandinavie a USA. Nejkratší loď přihlášená do závodu měřila 9m a nejdelší 65m. Závod byl rozdělen do 8 startovních tříd.
V den startu foukal vítr do 6 kn a tak některé lodě měly vůbec problém dostat se přes startovní čáru. Na večer začal vítr konečně zesilovat až k 25 kn. Někteří nestačili včas sklidit spinaker a tak zažili horké chvilky hned první den závodu.
První dny závodu foukal čerstvý severovýchodní vítr do 30kn a řada lodí využila tohoto větru a stočila na západ dříve a tím si chtěla zkrátit cestu tak o 200Nm. Závodní speciály ale směřovaly stále na jih ke Kapverským ostrovům a stáčely k západu až kolem 20°N. To se později ukázalo jako nejlepší strategie. Lodě, které stočily k západu dříve zůstaly stát v tišinách a ty které pluly více na jih je s přehledem podjely.
První loď, která protnula cílovou čáru na karibském ostrově Sainta Lucia byla závodní loď ? Leopard of London?. Na moři se tvrdě bojovalo. Po pěti dnech plavby se nejmenší lodi závodu ?Comfort 30? zlomilo rahno. Jedné z lodí začalo téct velké množství vody prasklou přídí a hrozilo, že se příď odlomí.Velká prasklina vznikla neodbornou montáží kotevní vinšny. Většina lodí roztrhala během plavby spinaker.Lodě, které zvolily strategii stáčet k západu až pod 20°N přijížděly až o několik dní dříve než lodě, které volily kratší cestu.
Naše loď ?Blue Thunder ? se vedla od začátku velmi dobře. Po startu se pohybovala na 2. místě. O několik dní později se začala ztrácet a propadla se až na 5. místo. Lodě, které směřovaly na západ dříve se dostaly do předu, ale kapitán Marek Polan pokračoval stále na jih a nakonec míjel Kapverdské ostrovy pouhých 45 Nm. Po tom, co se ?Blue Thunder? stočila na západ předjížděla jednu loď za druhou a během 3 dnů se dostala s přehledem na první místo ve skupině. Do cíle pak přijížděla s náskokem 90Nm na ostatní. ?Blue Thunder? získala jako první česká loď v historii tohoto závodu dvě první místa. Jako první projela cílovou čáru se skupiny ?G? a po přepočtu handicapu získala první místo ve skupině. Po přepočtu celkového pořadí lodí se zařadila na výborné 5. místo z 214 lodí. První místo získala italská loď Jakima, která byla po přepočtu handicapu pouhých 7 hodin před ? Blue Thunder?.
Marek Polan