Hlavní nebezpečí u nových lodí tkví v tom, že dokud se zajímáme o cenu lodě, kterou byste rádi vlastnili podle prospektu nebo na výstavě, zdá se být vše v pořádku. Teprve, když dojde ke konkrétnímu jednání, obvykle zjistíte, že cena začne stoupat. To je dáno tím, že ne všechno vybavení bývá kalkulováno do základní ceny. Týká se to především motoru ? v ceně je zpravidla započítána nejslabší verze nebo třeba vůbec není v základní ceně zahrnut. Pak přistupuje další vybavení jako jsou palubní elektronika, kladky, lana, plachty, ale i záchranné prostředky. Zanedbatelná nebývá ani částka za přepravu z továrny. Tyto položky dokážou cenu nové lodě zvednout až o neuvěřitelných 30%. Tato situace vede ke snaze ušetřit a to může vést až k zásadním chybám, protože zpravidla má každý tendenci šetřit nešťastně právě na prvcích bezpečnosti. Je tudíž třeba vycházet z toho, že cenu vysněné lodi je třeba vidět realisticky s ohledem na její dovybavení.
Neméně důležité je rovněž mít jasno v účelu a způsobu využívání budoucí lodě. Je třeba si ujasnit, zda se budeme chtít s plachetnicí zúčastňovat závodů nebo ji využívat s rodinou o dovolených, případně se jednou vydat na dlouhou plavbu. Pochopitelně turistická plachetnice bude nevhodná pro závodění a naopak přeplachtěný závodní speciál nevyhoví nárokům rodinné dovolené. Jiná plachetnice bude vhodná pro plavbu na moři a jiná pro plavbu na našich jezerech. To samé platí i pro motorové lodě. I když lze říci, že za každou silnou motorovou lodí lze lyžovat, je dobré, pokud například víme, že většinu času trávíme na vodních lyžích, poohlédnout po lodi určené k tomuto účelu. Jízdní vlastnosti lodě jsou dány především konstrukcí trupu a z toho pak vyplývá odlišné chování lodě za specifických podmínek. Pro vaši spokojenost bude proto rozhodující zvolit loď právě podle svých požadavků na oblast a způsob plavby.
Samotnou koupí lodě však výdaje bohužel nekončí. Je třeba počítat také s průběžnými náklady na její provoz. Tato položka obsahuje poplatky za pojištění, kotvení, údržbu, pohonné hmoty, zimování. Pokud nemáme vysloveně smůlu, můžeme většinou počítat s tím, že poplatky za údržbu se ročně vejdou do jednoho procenta ceny lodě. Další poplatky závisí na tom, zda jezdíme na moři nebo u nás. Zatímco u nás pořídíme stání v maríně podle délky lodě od necelých deseti tisíc ročně, na moři musíme počítat s mnohonásobkem této částky. Rovněž pojištění bude nižší u nás a vyšší pro zahraničí. Obecně lze opět zhruba kalkulovat celkem s pěti až sedmi procenty ročně z ceny lodě.
Na našem trhu existuje dnes už mnoho dovozců a výrobců kvalitních lodí. Rovněž na trhu lodí z druhé ruky lze již najít lodě ve velmi dobrém stavu. Při jednání s obchodníky je třeba se na vše podrobně zeptat a pokud nebudete zcela spokojeni s odpovědí může to být signál pro zvýšení vaší pozornosti. V každém případě doporučuji každému zájemci o loď nic neuspěchávat a navštívit i konkurenci pro možnost porovnání nabídek. Pokud se sami necítíte dost zkušení pro koupi lodě z druhé ruky, je moudré najít zkušeného odborníka. Ten Vám může ušetřit nakonec spoustu peněz. Teď s podzimem nadchází doba vhodná pro objednávku nové lodě. Až budete vybírat tu svou, přeji vám šťastnou ruku. Petr Zajíček