Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Lodě


Queen Mary 2 - nová královna světových moří
 
      Stala se legendou ještě před spuštěním na vodu. Je největší, nejdražší, nejkrásnější a nejdůstojnější. Queen Mary 2 měří o osmdesát metrů víc než Titanic, na první plavbu vypluje ze stejného přístavu jako Titanic a potopit se prý v žádném případě nemůže.

 
Ve čtvrtek ji slavnostně pokřtí britská královna Alžběta II. a v pondělí poprvé vypluje z anglického Southamptonu do floridského Fort Lauderdale. Kolos vysoký jako třiadvacetipatrová budova a delší než tři fotbalová hřiště se jmenuje po skotské královně Marii Stuartovně. Ve třicátých letech minulého století brázdila oceány jeho předchůdkyně, Queen Mary, pokládaná ve své době za vrchol luxusu a bezpečnosti. "Dvojka" po ní zdědila zvuk lodních sirén, který dolehne do vzdálenosti 16 kilometrů.

Cestující v největším plovoucím hotelu na světě se nemusejí nudit ani chviličku. Mohou se bavit v šesti restauracích, čtrnácti barech a klubech, číst si v knihovně, navštívit divadlo s otočným jevištěm či uměleckou galerii, zaplavat si v několika bazénech vnitřních i venkovních, zkusit štěstí v kasinu anebo si rozproudit krev na diskotéce. Většina kajut má výhled na moře nebo balkon. Pro náročné je tu i planetárium vysoké přes čtyři patra. Unikátní projekt nové lodi ohlásila rejdařská společnost Cunard v roce 1998. Kromě nebývalé velikosti obsahoval řadu zvláštních požadavků: na rychlost 30 uzlů (54 kilometrů za hodinu), aby spojení s New Yorkem trvalo pouhých pět dnů. Dále na pevnost, aby loď mohla brázdit severní části Atlantiku i v nejtužší zimě. Také na čistotu v podobě vlastní čističky odpadních vod. A nakonec na dlouhou životnost 40 let, zatímco u klasických zaoceánských parníků se počítá pouze s 25 lety. Na projektu pracovalo na 600 odborníků, na stavbě se podílelo 800 firem a hovořilo se francouzsky, italsky, řecky, rumunsky a hindsky. A také česky: projektu se zúčastnilo i deset českých firem, konstrukce koupelen do všech 1300 kajut například dodala brněnská firma NA Design Co. Stavělo se jeden rok, od 16. ledna 2002 do února 2003 ve francouzských loděnicích Saint-Nazaire.

"Je to výjimečná loď. Připomíná katedrálu, pohybující se na vlnách. Bylo nesmírně vzrušující ji pozorovat," prohlásil Gerard Boulfray ze Saint-Nazaire 22. prosince, kdy odtud Queen Mary 2 vyplula do Británie. To už měla za sebou zkušební plavbu a také tragédii se zřícením lodního můstku, při které zemřelo 15 lidí. Nová námořní pýcha překonává dosavadní měřítka snad úplně ve všem. Měří 345 metrů na délku a 72 metry na výšku. Má tonáž 150 tisíc tun. Při ponoru deset metrů ční její nejvyšší část nad hladinou ještě o několik metrů výš než petřínská rozhledna v Praze. Vejde se na ni celkem 2620 cestujících a 1253 členů posádky. Některé kajuty představují byty mezonetového typu o rozloze více než 200 čtverečních metrů. Jsou vybaveny soukromou tělocvičnou a je v nich stálá obsluha. Stěny zdobí 300 uměleckých děl v odhadované ceně 80 milionů korun.

Pro nemálo lidí je Queen Mary 2 symbolem zašlé slávy zaoceánských plaveb, které vytlačilo letecké spojení. Všech 2620 míst bylo vyprodáno v tu ránu, jak se začaly přijímat rezervace na první plavbu. Cena jednoho lístku se podle míry luxusu pohybuje od 3100 eur (cca 99.000 Kč) až po závratných 48.000 eur (asi 1,53 milionu korun). Strašidlo potopení, všudypřítomné od dob Titaniku, zažehnává na Queen Mary 2 dvaadvacet záchranných člunů, které by dokázaly pojmout dvojnásobný počet lidí, než kolik jich může na palubě cestovat, plus deset procent navíc, zřejmě pro černé pasažéry. K bezpečné plavbě při prudkých zimních bouřích v severní části Atlantiku byl na přídi vybudován vlnolam. A pro milovníky čísel ještě malý bonbonek: během jednoho roku plavby po světových mořích předpokládá britský provozovatel lodi spotřebu 1,35 milionu sáčků čaje, 230.000 lahví vína a 7000 lahví sektu, devatenácti tun lososího masa a přes půldruhého milionů lahví ovocných džusů. No prostě pohádkový luxus na vlnách...

Přehled velkých plavidel, která plula či plují po světových oceánech:

OSOBNÍ LODĚ
Lodě třídy Voyager společnosti Royal Caribbean: Pět lodí, nesoucích jména Adventure, Explorer, Mariner, Navigator a Voyager (doplněná vždy přídomkem Of The Seas), brázdí vody zejména Karibiku a poskytují 3114 pasažérům na svých patnácti palubách největší myslitelný komfort. Na 310 metrů dlouhých a 48 metrů širokých lodích jsou například ledová kluziště, lezecké stěny, kasina, minigolfová hřiště nebo plnohodnotná basketbalová hřiště. První byla na vodu spuštěna před třemi lety, poslední loni. Queen Mary: První loď nesoucí toto jméno vyplula na svou první plavbu v roce 1936 a kromě válečné přestávky sloužila exkluzivnímu cestování až do září 1967. Na tucet palub sloužilo v pohodlí téměř 2000 cestujících 1174 členů posádky. Během více než třicetileté kariéry přeplula Atlantik více než tisíckrát a v rámci vojenské služby v letech 1940 až 1946 přepravila 765.000 vojáků. Mezi její pasažéry se v té době třikrát zařadil i britský premiér Winston Churchill. Po skončení aktivní služby zakotvila 310 metrů dlouhá a 36 metrů široká loď v kalifornském Long Beach.

Parníky třídy Olympic: Trojice parníků postavených počátkem 20. století pro společnost White Star Line. Byly postaveny tři lodě, pojmenované Olympic, Titanic a Britannic. Dosahovaly délky 270 a šířky 28 metrů a na palubu se vešlo 3000 pasažérů. Nejslavnějším se stal Titanic, který klesl ke dnu na první plavbě v noci ze 14. na 15. dubna 1912 a vzal s sebou přes 1500 lidí. Smutně dopadl i nejmladší Britannic, který během první světové války sloužil jako nemocniční loď: potopil se u řeckých břehů v listopadu 1916 (zahynulo jen 30 z 1100 lidí na palubě). Běžného osudu lodí (sešrotování) se dočkal jen Olympic, který dosloužil v roce 1935.

NÁKLADNÍ LODĚ
Jahre Viking: Tanker, největší loď všech dob. Dlouhá 458 metrů a široká 69 metrů, do jejích útrob se vejde 4,1 milionu barelů ropy. Na vodu byla spuštěna v roce 1975 v loděnicích japonské firmy Sumimoto jako Seawise Giant. Do současných rozměrů narostla po přestavbě a prodloužení koncem 70. let. Téměř na konci irácko-íránské války (v květnu 1988) byl tanker silně poškozen, na moře se vrátil až v roce 1991 jako Jahre Viking. Obdobně velké lodi se v současnosti nestavějí, typický tanker je dnes dlouhý zhruba 350 a široký 60 metrů. Shenzhen (Šen-čen): Kontejnerová loď, spolu sesterskými plavidly, která se staví, největší svého druhu. Na palubu 323 metrů dlouhé a skoro 43 metrů široké lodi se vejde 8063 standardních kontejnerů, což je o 2000 více než na předchozího rekordmana, dánskou loď Regina Maersk. Shenzen byla pokřtěna v dubnu 2003 a patří čínskému rejdařství Orient Overseas Container Line se sídlem v Hongkongu; v srpnu jí přibyla sesterská loď Long Beach.

Berge Stahl: Loď spuštěna na vodu roku 1986 v loděnicích korejského koncernu Hyundai je považována za největší plavidlo pro přepravu suchého nákladu - v tomto případě železné rudy. V Norsku registrovaný Berge Stahl měří na délku 342 a na šířku 63 metrů a unese 365,000 tun nákladu. V době svého vzniku překonal svými rozměry tehdy jen rok starou korejskou loď Hyundai Giant, dlouhou 328 a širokou téměř 54 metrů s nosností 250,000 tun.

VOJENSKÉ LODĚ
Letadlové lodě třídy Nimitz: Největší válečné lodě historie. Americké námořnictvo má v současnosti osm plavidel této třídy, další dvě se staví. Rozměry jednotlivých lodí se nepatrně liší, největší z nich je nejstarší Nimitz, který je ve službě od roku 1975. Tato loď je téměř 340 metrů dlouhá a přes 78 metrů široká s maximálním výtlakem přes 100.000 tun. Na letadlových lodích lodích slouží kolem 3200 námořníků a 2480 příslušníků letového personálu a na její palubě je obvykle kolem 80 bojových letounů. Bitevní lodě třídy Jamato: Jedny z největších bitevních lodí všech dob, postavené v Japonsku začátkem 40. let (podobné rozměry měla i americká bitevní loď New Jersey). Postavena byla pouze dvě plavidla této třídy, Jamato a Musaši. Obě byla dlouhá 263 a široká 39 metrů s maximálním výtlakem přes 70.000 tun. Ani jedna z lodí se ale nedočkala konce války, jako první byla americkým námořnictvem potopena Musaši (24. října v bitvě v zálivu Leyte), Jamato klesla ke dnu ve Východočínském moři 7. dubna 1945.

Ponorky třídy Tajfun: Největší a nejdražší ponorky všech dob. Do služby u sovětského námořnictva bylo zařazeno v letech 1981 až 1989 šest kusů, sedmý byl ještě nedokončený sešrotován. Zhruba 172 metrů dlouhé a 23 metrů široké ponorky se 150 muži na palubě nesly vedle torpéd a protilodních střel i dvacet balistických raket (každou s až deseti nukleárními hlavicemi). V současnosti nejsou tyto ponorky ve službě a jsou určeny k rozebrání.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>