Lodě.cz on-line přístav pro plavby na sladkých i slaných vodách

Vaše plavby začínají u nás...

Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Závodění


SaSCUP 2000 Pohár NIKE 2000
 
      23.9.-30.9.2000 proběhl poslední ročník závodu lodí ELAN 31/33 v Chorvatsku. Od příštího se tento závod bude jezdit pod novým názvem Pohár NIKE. Počasí i vítr tentokrát závodícím přálo. Jelo se tři etapy a každá byla svým charakterem jiná.

 
První etapa, Sukošan Molat, byla krátká etapa a díky směru větru by se dala nazvat Regatová, protože svým charakterem připomínala okruhové jachtění na Lipně. Bylo to pěkné jachtění a každý závodící mohl uplatnit vše co umí. Startovalo se v poledne a první dojezdy byly ještě za světla. Kotvilo se na bojkách u Molatu. Pro pozdější dojezd některých posádek se pro tmu odložilo plombování převodů na čtvrtou hodinu ranní. Rozhodčí samozřejmě zaspali a tak se vše posunulo, když se do druhé etapy startovalo kolem deváté hodiny dopoledne.
Druhá etapa se dá pojmenovat Balonová nebo Spinakrová a jela se od Molatu kolem Svetacu na Kaprije. Foukala Bora téměř ideální síly pro použití spinakru. Kdo s ním uměl, tak se svezl 95 Nm až ke Svetacu a ti co projížděli později i dále. Kolem Svetacu projížděli první lodě kolem třetí hodiny ráno a první loď, která předjela rozhodčí, způsobila trochu zmatek v závodním poli a to tím, že pustila do éteru zprávu o ostrůvku, který není v mapě. Ono to tak bylo, protože valná většina lodí měla sadu map MALE KARTE a ty bohužel jsou zrovna pod Svetacem ukončené a ostrůvek nikde. Kdo měl na lodi mapy jiné ostrůvek viděl. Ale všechny posádky projevily dobré navigační znalosti a projížděly mezi ostrůvkem a Svetacem.
Od Svetacu se jelo ke Kaprije. Tady musím trochu odbočit : při předávání plánu trasy Zadarské polici jsme se dotazovali na vojenské cvičení kolem Žirje, které jsme viděli v televizi. Řekli nám, že o ničem neví a vše je v pořádku. Nebylo. Rozhodčí přijeli k cíli druhé etapy druhou stranou od západu a v prostoru cíle vojenské lodě pouze viděli v dálce. Lodě závodící je měly přímo v trase. Následovalo dohadování první lodě s vojenskou a při uznání přesily plechu a motorů /neřkuli kulometů/ první a poté i ostatní lodě objížděly malý ostrov na východ od Žirje. Ale musím konstatovat, že jachtaři stejně vyhráli. Když viděli vojáci smečku plachetnit, tak to vzdali, přerušili bombardování a nechali nás dokončit druhou etapu. Po dojetí posádek se odstraňovaly plomby a při neopatrném přistávacím manévru jedné posádky k rozhodcovské lodi si ředitel závodu zlomil ruku. Díky A.Stárkovi, doktorovi SaSCUPu se vše obešlo bez komplikací a patří mu poděkování.
Tato etapa byla více o moři, projevovala se únava, ale díky větru opět dobré a kvalitní jachění.
Třetí etapa se dá nazvat O lodích. Možná i o chybách posádek, ale ty se dělají v průběhu celého závodu. Původně byl start naplánován na SZ cíp ostrova Kaprije. Pro slabý vítr se posunul SZ směrem více k Murteru. Startovalo se na zadoboční vítr a byl to pěkný zážitek, protože začalo opět foukat. Loď č.9 udělala navigační chybu a trochu více stoupala mimo směr trasy. Je zajímavé kolik ostatních posádek ji slepě následovalo. Dlouho po startu se jelo na spinakry, až u Biogradu byly nahrazeny kosatkami. Bylo velmi zřetelně vidět, jak která loď jede. Nejlépe asi Kalelarga, pak Jure a Anna Maria. Průběh etapy byl velmi poklidný, protože slábl k večeru vítr. Byl zpestřen několika posádkami, které předváděly u Biogradu obrat proti větru se spinakry.
Pro příští ročníky máme opět co vylepšovat. Celkově dobrý dojem závodníků je hodně ovlivněn počasím a větrem, ale to nic nemění na tom, že je neustále co vylepšovat.

Josef Juriga

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>