Lodě.cz on-line přístav pro plavby na sladkých i slaných vodách

Vaše plavby začínají u nás...
Úvod > Závodění
Tým Minitransat - setkání 23hodiny a 3 minuty před startem..
 
      V Les Sables d´Olonne, už jen necelý den do startu závodu, v čase největších příprav, jsme se společně s našimi závodníky, Davidem Křížkem (Atlantik FT) a Danem Vodičkou (CK Fischer) sešli u oběda v baru na nábřeží průplavu,

 
kterým zanedlouho proplují, aby odstartovali každý na své lodi do závodu o délce 2600Nm. Přepis rozhovoru, který jsme natočili, najdete v následujícím textu.

Jak se cítíte ?

Dan

pocity - trochu nervozita, musíme na lodi zkontrolovat spoustu věcí a projet špatným počasím, které je před námi a pak to myslím už bude dobré, těším se ..

David

já mám pocity strašné a netěším se :), ale ještě mi zbývá spousta práce na lodi a vybrat věci které nepotřebuji, mám tam kupu lan, ze kterých nechám ty nejtenčí, tak aby mohly něco nahradit, vybrat klíče, šroubováky, které mi umožní opravu, ostatní věci, které nebudu potřebovat vyndám, dál musím zvážit množství vody, které povezu, povinnost je 40 litrů plus nějaká balená voda, v tuhle chvíli jsem ale nervózní.

Předpověď počasí není příliš ideální pro závod, jak dlouho podle vás závod pojedete, organizátoři předpokládají na Azorech první závodníky už za čtyři dny ?

David

Ja počitám s tou nejhorší alternativou, protože ať jedeme kamkoliv, tak je to vždycky stoupačka, takže podle mne to bude klidně deset, jedenáct dní

Dan

Dan VodičkaŠpatně se pojede první tři dny.. je důležité správně volit obraty, aby byl člověk ve správný čas na správném místě, potom bude potřeba projet studenou frontu, za frontou by se měl už vítr zlepšit, mělo by to jít z boku a mohlo by to jet v tuto chvíli docela rychle, otázka, co bude na Azorech, nejšpíš se bude třeba blížit na Azory od jihu, abychom podjeli tlakovu výši, ale pak je také možné, že bude na Azorech přecházet další fronta a půjde to přímo proti nám. Musíme ještě dnes zkontolovat předpověď a podle toho zvolit strategii. Myslím si, že deset dní je reálné a ani nejrychlejší lodě nebudu na Azorech dřív jak za sedm dní.

David

David KřížekStejně jsme si nevzali jídlo víc jak na dest dní , takže tam být musíme :) Petr Ondráček nám poslal nějaký nástin, který je už samozřejmě dávno pryč, ale jsme v kontaktu se Slovinci, kteří zde mají svého meteorologa, dnes večer na meteorologickém brífinku se počítám dozvíme velmi slušnou předpověd, využijeme i naše meteo programy, které máme na počítači




Na lodi se už k předpovědi nedostanete?

David

příprava nových plachetBudeme mít na dlouhých vlnách rádio Monaco, pokud budeme mít signál, mělo by být jednou denně hlášení o naší pozici a meteorologické situaci, dvakrát denně bychom měli hlásit pozici, směr a rychlost v sedm ráno a v sedm večer, nevím jak to budu dělat, když v sedm ráno spím :), se závodem by měly plout dvě doprovodné lodě, se kterými by mělo být možné spojení.

Můžete od doprovodných lodí přijímat například předpověď počasí ?

David

Nemáme žádnou možnost komunikace ? nesmíme mít mobily, Navtex, počítače.. zkrátka žádné komunikátory, pouze máme povoleno přijímat předpověď o počasí z rádia, je zakázán kontakt s jinými závodními loděmi.

To jsou velice ostrá opatření..

David

Je to dáno závodními pravidly pro tento typ závodu, každý by pak jistě využíval práci meteotýmu ..v tomto závodě jedeme do počasí, se kterým se musíme poprat podle okamžitých podmínek.

Co vás vedlo k tomu zúčastnit se takového speciálního závodu ?

Dan
?asi to nebyl dobrý nápad :)

David

Vojta KomárekV poslední době jsem trénoval reprezentaci, předtím Lenku Šmídovou a sám jsem závodil tak jenom napůl, chtěl jsem se vrátit do závodění ale do toho pravého. Když vidím Lenku, která je hezká, chytrá a úspěšná a jak je pro ni těžké získat finance na olympijskou kampaň, je mi jasné, že nemám šanci .), rozhodl jsem se pro extrémní jachting, který jsem si přiblížil už na Sectoru ? nafukovacím katamaranu a myslím si, že je to prodejný podnik pro současnou českou ekonomiku a české podmínky, je to velký závod, dostatečně extrémní, to znamená lákavý pro veřejnost a mne to především baví - je to velká výzva. 60ti stopé lodě například na Vendee Globe ? na to nemáme potřebné zkušenosti a finančně jsou nesrovnatelně náročnější..

Všechny zmíněné okolnosti vedly k rozhodnutí pro Minitransat, spojil jsem se s Danem a začali jsme na projektu společně pracovat ? myslím si , že to byla dobrá volba. V našich podmínkách je to přijatelný i když nákladný projekt, při kterém můžeme dělat profesionálně jachting, který nás baví na světové úrovni.

Hlavní kritérium v rozhodování byla tedy prodejnost projektu ?

David

Bylo to jedno z hledisek ? já mám přeci jenom blíž k olympijskému jachtingu, možná by mně bavilo řádit na čtyřicetdevítkách, ale tohle je výzva a začíná mně to bavit čím dál tím víc, atmosféra je úžasná a člověk se tu má stále co učit. Okruhový jachting je hodně jednostranný, tam člověk musí být profesionál jako tady, musí být na vodě denně jako tady ale tady musí mít znalosti v daleko širším rozsahu, všechno zde záleží na mnoha faktorech, nesmí prostě udělat chybu, protože není člun, který by ho dotáhl ke břehu.

Dan

Myslím, že je zajímavé jezdit sólo, je to dost blízké sportu, který jsem dělal předtím ? jezdil jsem s charterovými loděmi, převážel jsem lodě přes oceán a občas závodil s posádkami v Chorvatsku. Člověk má sice posádku ale je s ní sólo, řekl jsem si, že by bylo dobré to vyzkoušet bez tohoto ?závaží? na lodi.

Oceán je to co vás táhne, i když zažijete na moři peklo ?

Dan ..určitě
David .. je to moře

Jste spokojeni s vybavením lodí v rámci možností, které tato třída dává ?

David

U Atlantiku (Davidova loď) se díky pomoci našich kamarádů podařilo oškrábat antifouling z celého dna a udělat nový nátěr, přes zimu by bylo potřeba znovu antifouling obnovit na přístí rok, tak aby byl perfektní, jsou vybroušená kormidla, mám několik nových prvků ? mohu si za plavby nastavovat rozchod kormidel díky karbonové rozpěře, nástavec na kormidla mi umožňuje sedět a kormidlovat až u kajuty, loď je těžká na záď, takže by to mohlo trošku pomoci, hlavně mám nový motor - plachty, loď ztrimovanou přímo od sailmakera, mám spoustu nových značek, takže trimování při únavě by mohlo být trochu snažší, dobíječka i baterky jsou také vyměněné.
Kde máme velkou mezeru je meteorologie ? nemáme žádný břehový meteotým ..za některými závodníky dokonce přiletěli specialisté z jejich zemí, aby mohli mapovat situaci přímo na místě a závodníci dostávali informace co nejčerstvější.

Ale v momentě startu už jsou kostky vrženy..

Dan

To ano, ale při dnešní kvalitě předpovědí se dá na deset dnů předpovědět meteosituace a případně se dá připravit několik variant, vše je uváděno ve vektorech a závodník si při plavbě může vybrat podle momentální situace, což je velká podpora.

David

Je to také otázka peněz, protože u nás není žádný specialista, který by meteorologii připravil na této úrovni a tím pádem se předpověď musí kupovat ze zahraničí.

Dan

V tuto chvíli nemáme přesné informace o ceně, ale chtěli bychom se spojit přez zimu se slovinským meteorologem, který je i na místě startu a můžete s ním konzultovat věci přímo, což je samozřejmě lepší, než informace pouze po mailu, protože tam mohou být nejasnosti.

S čím vyrážíte do závodu a s jakým výsledkem budete spokojeni ?

Dan

Je to těžké v tuto chvíli říct něco konrétního, pro nás je to první takto dlouhý závod a nemáme představu, jak vzdálenost zvládneme a budeteme se učit..těžko říct, jak to dopadne

David

kokpitMyslím, že bude obrovský úspěch dokončit tento závod, což se podle mne všem nepovede a pokud by někdo na Azorech nabízel letenky za dobrou cenu, myslím, že se řada lidí chytne..je to těžké, pokud budou podmínky těžké hned od začátku, tak i kdybychom jeli super rychle ? těžko říct, jak se s tím vypořádáme.
Zatím jsme jeli dva závody ? sólový Marie Agnes Peron Trophy na dva dny, což se dá vydržet, další Mini Fastnet, který byl týdenní a dvouposádkový..zde se můžete spolehnout jenom na krabičku..11ti denní přeplavba byla sice na 1000 mil, ale vzhledem k tomu, že to nebyl závod, tak jsme se nehnali..nepotřebovali jsme riskovat a jet na maximální oplachtění, nejeli jsme na hranici spinoutu a když se chtělo spát, tak jsme si mohli půl až hodinu zdřímnout ? zkrátka žádný problém, to teď rozhodně nebude..
Máme 22 hodin a 31 minut do startu, budeme ještě na internetu zjišovat aktuální předpověď ? původně to vypadalo na bočák až zadobočák, poslední předpověď vypadá, že bude foukat tak 25 uzlů, protivítr, který se bude stáček a ke konci slabý vítr ? uvidíme, start bude určitě hodně těžký, všichni jsou hrozně nervózní..

Proč je start u takového dlouhého závodu klíčový?

David

Možná nebude až tak důležitý ale psychická pohoda po vydařeném startu je výhodou, člověk si kontroluje pole lodí kolem sebe, pokud se start nevydaří, člověk se propadá do pole a ztrácí na špičku čím dál tím víc, lodě na začátku pole spíš zachytí čerstvý vítr ? může se to stát právě teď, první lodě zachytí novou frontu a svůj náskok budou jenom zvyšovat?je to teorie.uvdíme jaká bude praxe :)

Dan

Klíčový bude průjezd frontou ? pak se může stát, že se lodě sjedou před Azory v tlakové výši a bude to o tom, kdo vítr zachytí a kdo ne..může to také dopadnou, že se tam budeme koukat na cíl a strávíme tam den.

Vaše tipy na favority ?

Dan
Celou sezónu vyhrává Vecteur ale já si myslím, že dobře zajede Ecover .

David
Vecteur plus, Brossard, Adria Too Andras a Peter na Ecoveru

Co chcete dodat na závěr rozhovoru?

Musíme poděkovat Atlaniku FT, CK Fischer, generálním partnerům , kteří nás podporují a se kterými máme dobrý vztah a kteří projektu věří, Rodopu a Kilcullenu, kteří jako prví do projektu vstoupili, aby ho rozhýbali a všem dodavatelům a partnerům, kteří do toho šli, i když nevěděli, jaká bude odezva projektu, rozhodně Vojtovi Komárkovi, který nám opravil lodě. Díky..

redakce Ré

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>